کمک شهرداری اوپلاسا به کودکان دچار اختلال شنوایی و حرکتی

شهرداری منطقه اوپسالای سوئد یک سیستم دیجیتالی پیشگام را معرفی کرده است که به تجزیه‌ و تحلیل محیط ارتباطی کودکان خردسال دچار اختلال شنوایی یا حرکتی کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این سیستم که تجزیه و تحلیل محیط زبان (LENA) نامیده می شود، به ویژه در ارائه مراقبت‌های اولیه برای کودکان دارای معلولیت، مانند نقص شنوایی، اهمیت دارد. این ابزار به تنظیم رشد آنها کمک می کند و به این ترتیب آن‌ها احساس انزوا و کنار گذاشته شدن را تجربه نخواهند کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که تشخیص زودهنگام اختلال‌ها و اقداماتی مانند سازگاری زودهنگام با سمعک از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین آگاهی دادن به والدین در مورد تعامل زبانی بسیار مهم است.

برای مثال هنگامی که کودکان با کم‌شنوایی به دنیا می آیند، والدین همیشه از نحوه ارتباط آن‌ها آگاه نیستند و مهم است که با کودک خود زیاد صحبت کنند و به سیگنال های ارتباطی کودک گوش دهند.

LENA تجهیزات ضبط پیشرفته‌ای است که برای ترسیم محیط گوش دادن و زبان روزمره برای کودکان خردسال با یا بدون نقص شنوایی یا سایر ناتوانی‌ها مانند اوتیسم و ‌اختلال حرکتی استفاده می‌شود.

کمک شهرداری اوپلاسا به کودکان دچار اختلال شنوایی و حرکتی

این روش به طوری است که کودک جلیقه‌ای با یک ضبط‌کننده دیجیتال کوچک می‌پوشد که نحوه برقراری ارتباط کلامی در مجاورت بزرگسالان و سایر کودکان را ثبت می کند.

این دستگاه کمی شبیه گام‌شماری است که تعداد جملاتی که کودک بیان می‌کند، تعداد کلماتی که والدین می‌گویند و تعداد مکالماتی که بین کودک و بزرگسال در محیط طبیعی خانه اتفاق می‌افتد، ثبت می‌کند. شواهد نشان داده است که تعداد مکالمات رد و بدل شده مهم‌ترین عنصر برای توسعه مطلوب‌تر زبان است.

هدف LENA بدست آوردن میزان سنجش عینی‌تر و مبتنی بر داده‌ها از محیط زبانی کودکان از طریق نظارت، افزایش دانش والدین در مورد نحوه برقراری ارتباط بهتر با کودک و تأثیرگذاری بر رشد زبان از طریق تعامل زبانی فراوان است.

در یک پروژه تحقیقاتی با عنوان "کلمات تفاوت ایجاد می کنند"، عملکرد LENA در سوئد مورد تایید قرار گرفت. محققان کشف کرده‌اند که تنوع بسیار زیادی در میزان ارتباط والدین با کودکان وجود دارد. همچنین مشخص شد که ۷۰ درصد از هر چیزی که به کودکان سوئدی گفته می‌شود از طرف افراد مونث است.

اولریکا لوفکویست، دانشیار و مدرس بالینی در واحد تحقیق و توسعه در بخش مراقبت و سلامت دانشگاه اوپلاسا در این رابطه گفت: "این موضوع از منظر برابری جنسیتی، مهم است. نتایج ما نشان می‌دهد که باید از همان ابتدا به پدران انگیزه داده شود تا در ارتباط با فرزندان خردسال خود فعال‌تر و آگاه‎تر شوند. این به کودکان امکان می‌دهد تا به تجربیات متنوع‌تری از زبان دسترسی پیدا کنند."

کمک شهرداری اوپلاسا به کودکان دچار اختلال شنوایی و حرکتی

کد خبر 574197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.