مسافران خارج از کشور قبل از سفر به سامانه‌ «توصیه‌های مسافرتی» و «پرسمان تردد» مراجعه کنند

رئیس پیشگیری از جرایم ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه توصیه‌های مسافرتی و بایدها و نبایدهای سفر به خارج از کشور در «سامانه توصیه‌های مسافرتی» قرار گرفته است، گفت: هموطنان مقیم خارج از کشور می‌توانند با ورود به سامانه «پرسمان تردد» با درج کد ملی از وضعیت ممنوع‌الخروجی مطلع شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ساوری اظهار کرد: کمیته تخصصی پیشگیری از وقوع جرم ذیل کارگروه حقوقی و قضائی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. «ارتقا آگاهی‌های عمومی و گسترش فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم» برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور و یا هموطنانی که قصد عزیمت به خارج از کشور را دارند از اهداف اصلی تشکیل و راه‌اندازی این کمیته است.

وی افزود: تولید محتوای پیشگیرانه، نشر و بازنشر آن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف ازجمله صداوسیما، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های مکتوب، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، ظرفیت آژانس‌های مسافرتی در دستور کار اصلی این کارگروه قرار دارد.

رئیس کارگروه پیشگیری از جرایم ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: در این رابطه با هماهنگی و همکاری پلیس اینترپل ناجا و وزارت امور خارجه (اداره کنسولی) محتواهای پیشگیرانه تحت عنوان توصیه‌های مسافرتی و بایدها و نبایدهای سفر به خارج از کشور در «سامانه توصیه‌های مسافرتی» قرارگرفته است.

وی گفت: هموطنان می‌توانند با ورود به سامانه مذکور بامطالعه این قبیل توصیه‌های مسافرتی از بسیاری از جرایم و آسیب‌های احتمالی در مسیر و جریان سفرهای خود پیشگیری به عمل‌آورند. همچنین سامانه «پرسمان تردد» ذیل سامانه میخک (مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی وزارت امور خارجه) راه‌اندازی شده است.

ساوری افزود: این سامانه از دی‌ماه سال گذشته راه‌اندازی و هموطنان مقیم خارج از کشور می‌توانند با ورود به سامانه مذکور با درج کدملی از وضعیت ممنوع‌الخروجی خود مطلع شوند. راه‌اندازی این سامانه می‌تواند از بسیاری از جرایم و کلاهبرداری‌های افراد سودجو جلوگیری به عمل آورد. همچنین کمیته حقوقی و قضائی ذیل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور برای پیگیری صدور کارت ملی ویژه ایرانیان خارج از کشور و امکان استفاده از سامانه ثنا راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: هموطنان مقیم خارج از کشور می‌توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به تقاضای کارت ملی ویژه ایرانیان خارج از کشور اقدام کرده و در مرحله اول برای آنان شماره موقت ملی اختصاص‌یافته و با بهره‌گیری از آن می‌توانند وارد سامانه پرسمان تردد نیز شوند. با پیگیری مسئولان ذی‌ربط دستگاه قضائی به‌زودی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی با اولویت کشورهای که بیشترین اتباع ایرانی را در خود جای‌داده‌اند راه‌اندازی خواهد شد و هم‌وطنان داخل و خارج از کشور می‌توانند از خدمات این قبیل دفاتر استفاده کنند.

مشاور ارشد و رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بر اهتمام و توجه ویژه قوه قضائیه به حمایت‌های حقوقی و قضائی ایرانیان خارج از کشور تأکید کرد و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت کانون وکلای دادگستری ایران (اسکودا) باهدف ارائه مشاوره و معاضدت‌های حقوقی و قضائی رایگان به هم‌وطنان مقیم خارج از کشور در دستور کار کارگروه حقوقی و قضائی و کمیته پیشگیری از جرایم ایرانیان خارج از کشور قرار دارد و به‌زودی لیست و اسامی تعدادی از وکلای حرفه‌ای و خوشنام در این زمینه از طریق سامانه‌های موجود در دسترس هم‌وطنان عزیز قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: در نامه‌ای مکتوب از رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خواسته شده است تا از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در هنگام انجام تقاضای مسافران و گردشگران محتواهای پیشگیرانه تولیدشده را به نحو مقتضی به سمع و نظر مسافران و گردشگران برسانند.

به گزارش ایمنا، سامانه توصیه‌های مسافرتی به نشانی الکترونیکی https://traveladvice.mfa.gov.ir/ و سامانه میخک به نشانی الکترونیکی https://mikhak.mfa.gov.ir/form/home.xhtml در حال خدمت‌رسانی به هم‌وطنان داخل و خارج از کشور است.

کد خبر 574193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.