افزایش کانون‌های گردوخاک نسبت‌به سال گذشته

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه کانون‌های گردوغبار نسبت‌به سال گذشته افزایش یافته‌ است، اظهار کرد: سال گذشته خشک و کم‌بارش بود و امسال، سال دومی است که در این شرایط کم‌بارشی قرار داریم؛ در نتیجه فرکانس گردوخاک، گستره و تعداد روزهای آن نسبت‌به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «احد وظیفه» درباره کانون‌های گردوغبار و تعداد آن‌ها، اظهار کرد: کانون‌های گردوغبار قابل شمارش دقیق نیست؛ اما جایگاهشان مشخص است. مطالعه درباره کانون‌های گردوغبار کشور، مشخص می‌کند که چه میزان کانون گردوغبار وجود دارد؛ اما نکته این است که میزان کانون‌ها ثابت نیست، زیرا تعداد آن‌ها براساس بارش سالانه تغییر می‌کند و شدت خشکسالی نیز با میزان بارش سالانه مرتبط است.

وی ادامه داد: به‌طورمثال در صورت بارش باران کافی در تالاب گاوخونی در جنوب اصفهان و مرطوب شدن سطح دریاچه و رشد گیاهان در تالاب، دیگر نمی‌توان به آن به عنوان کانون گرد و غبار نگاه کرد؛ ولی در صورت تداوم کاهش بارش، تالاب گاوخونی تقریباً خشک می‌شود و مساحت آبی آن کاهش می‌یابد، بنابراین می‌توان از این محل به عنوان کانون گرد و غبار یاد کرد.

کاهش بارش باران و سطح آب تالاب‌ها علت ایجاد کانون‌های گرد و غبار

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تصریح کرد: کاهش سطح آب سدها و دریاچه‌ها به این معنا است که آب در دسترس انسان کاهش یافته و به مساحتی که می‌تواند به کانون گرد و غبار تبدیل شود نیز افزوده شده است. کانون‌های گرد و غبار، فقط در ایران قرار ندارد و بخش عمده‌ای از این کانون‌ها در غرب ایران در کشورهای عراق، سوریه، اردن و جنوب ایران در عربستان و کویت قرار دارد؛ در نتیجه با افزایش شدت باد و جهت باد که عمدتاً در عراق و شرق سوریه و گاهی در اردن و عربستان است، کانون‌های گرد و غبار تشکیل می‌شود.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که عمده گرد و خاک ورودی به کشور، از سوی عراق و سوریه و اردن و گاهی هم عربستان است و گاهی اوقات نیز که کمتر اتفاق افتاده است، از شمال آفریقا گرد و خاک برمی‌خیزد و توسط جریان‌های تراز میانی وارد ایران می‌شود که در تصاویر ماهواره‌ای به خوبی قابل مشاهده است.

بسیاری از کانون‌های گرد و خاک درون مرزهای کشور قرار دارند

وظیفه با بیان اینکه بسیاری از کانون‌های گرد و غبار داخلی نیز وجود دارند، اظهار کرد: به طور مثال در جنوب شهر البرز و جنوب قزوین قبلاً آبگیرهایی وجود داشته است ولی امروزه به مناطق خشک و بیابانی و کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند. کانون‌های گرد و غبار در ایران کم نیستند. بخش‌هایی همچون جنوب شرق تهران و جنوب استان سمنان حتی در فصل تابستان هم جریان‌های گرد و خاک را به تهران منتقل می‌کنند. خشک شدن تالاب گاوخونی نیز می‌تواند کانون‌های گرد و غبار را تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه شمال‌غرب کشور با خشک شدن دریاچه ارومیه کانون‌های گرد و غبار به‌صورت ذرات نمک پراکنده می‌شود، ادامه داد: در شرق کشور و در بستر دریاچه هامون که هم‌اکنون خشک شده است به دلیل گستردگی بالا، با وزش چند باد شدید طی سال جاری تا بخش‌های شمال غربی هند و شبه قاره هند همچنین بخش‌های شمالی اقیانوس هند، پاکستان و جنوب شرق ایران و شمال غرب ایران گرد و خاک پراکنده شد؛ چراکه وقتی این گرد و خاک بر اثر وزش باد از زمین بلند می‌شود و به ارتفاع می‌رود، هم در راستای قائم و هم در راستای افق پراکنده می‌شود و نقاط بسیار وسیعی را پوشش می‌دهد.

به گزارش ایمنا، سال گذشته سال خشک و کم بارشی بود و امسال سال دومی است که کشور در این شرایط کم بارشی قرار دارد، در نتیجه فرکانس گرد و خاک، گستره و تعداد روزهای آن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

کد خبر 574109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.