۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
حاشیه‌نشینی؛ درد مناطق مرزی

رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان گفت: سهم کمک‌های دولت به شهرداری‌ها که بزرگترین سازمان خدمات‌رسان شهری به مردم هستند، کمتر از ۱۰ درصد است.

حسن سپاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرداری‌ها در کشورهای پیشرفته با اقتصاد غیردولتی و آزاد، بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد از بودجه خود را از کمک‌های دولتی دریافت می‌کنند. در واقع خودگردان کردن شهرداری‌ها و کاهش کمک به آنها ظلم در حق آبادانی شهرها است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله پیش روی شوراها ضعف در قوانین، اختیارات و جایگاه آنها است و از دیگر مسائل ضروری احیای اتحادیه شهرداری‌های کشور است. شهرداری‌ها در سطح کلان و ملی نمایندگی و تشکیلات منسجمی جهت حفظ منافع شهرها ندارند.

رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان تاکید کرد: تأمین منابع مالی از خلاف‌سازی، یعنی تشویق و کمک به توسعه تخلفات شهری است و در واقع این موضوع مردم و شهرداری‌ها را تشویق می‌کند که تخلف کنند و این امر مخالف روح قانون است، همچنین شهرداری‌های استان سیستان‌وبلوچستان از حوزه کنارک تا زهک در پرداخت حقوق کارکنان، معوقات پیمانکاران و هزینه‌های جاری با مشکل روبه‌رو هستند.

وی افزود: حاشیه‌نشینی در استان سیستان و بلوچستان یکی از دردهای شهروندان است که در سنوات گذشته دولت‌ها با توانمندسازی روستاها و شهرسازی به آن دامن زده‌اند و بر معضلات شهرها اضافه کردند.

سپاهی با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای کوچک و متوسط استان مانند میرجاوه، پیشین، سرباز، جالق، نگور، دوست‌محمد و زرآباد از کمبود منابع رنج می‌برند، در حالی که این شهرها پیشانی ورود به کشور هستند، گفت: لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا این شهرها از منافع مرزی و عوارض گمرکی جهت پایداری درآمد شهری بهره‌مند شوند. قوانین شهرداری‌ها از لحاظ حقوقی باید اصلاح شود و این موضوع بسیار ضروری است و به هیچ‌وجه با تحولات سریع امروزی هماهنگی ندارد، همچنین منابع مالی شوراهای اسلامی روستا و فرادست آن به ویژه شورای اسلامی شهرستان و استان، منابع مالی مشخصی نیست و این شوراها برای پرداخت حق جلسات و امور روزمره خویش با مشکل مواجه هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم از حداکثر ظرفیت نهاد شوراها جهت پیگیری مطالبات مردمی استفاده کنیم و با همکاری و تعامل هر چه بیشتر، فضای همدلی در استان را گسترش دهیم و به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم.

کد خبر 574091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.