۲۷۵ نیروگاه کوچک برای تولید برق در کشور آماده می‌شود

تازه‌ترین اطلاعات شرکت توانیر نشان می‌دهد که ۲۷۵ نیروگاه مقیاس‌کوچک برای تولید برق در کشور در حال آماده شدن است که امسال شاهد رشد تولید برق این نیروگاه‌ها خواهیم بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، درحال‌حاضر ۲۷۵ نیروگاه مقیاس‌کوچک در کشور وجود دارد که اغلب آن‌ها با مشوق دولت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از طریق سازوکار عقد قرارداد خرید تضمینی برق با شرکت‌های برق‌منطقه‌ای، تولید برق را به عهده دارند.

علاوه بر خرید تضمینی با نرخ‌هایی که به صورت ماهانه بر اساس نرخ روز ارز و تورم، تعدیل می‌شوند، تسهیلاتی همچون در اختیار قراردادن زمین در ساختگاه‌های قابل استفاده، تعرفه سوخت نیروگاهی و تضمین آن، معرفی به نهادهای تأمین مالی برای اخذ تسهیلات نیز از جمله راهکارهای افزایش مشوق‌های توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

۵ اقدام مؤثر وزارت نیرو برای تولید حداکثری این مولدها

برای افزایش ظرفیت تولید برق در ماه‌های گرم پیش‌رو در سال ۱۴۰۱، وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه، اقدام‌های مؤثری برای تولید حداکثری این مولدها برنامه‌ریزی و در حال اجرا دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بازنگری و اصلاح نرخ خرید برق، تزریق نقدینگی مناسب برای پوشش هزینه‌های تولید، تعمیرات، رویت‌پذیری و پایش مستمر این نیروگاه‌ها در مراکز کنترل و دیسپچینگ اشاره کرد.

با توجه به رشد ۸ درصدی تولید برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود در ایام گرم سال‌جاری رشد قابل توجهی در تولید برق نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک و حتی نسبت به ظرفیت قابل تولید این نیروگاه‌ها محقق شود و سهم محسوسی از تأمین برق هموطنان در ماه‌های پیش‌رو از طریق تولید پراکنده تأمین شود.

نیروگاه‌های تولید پراکنده (Distributed Generation-DG) معمولاً به دو دسته حرارتی و تجدیدپذیر تقسیم‌بندی می‌شوند و در کشورمان، نیروگاه‌های تولید پراکنده حرارتی با عنوان مولدهای مقیاس‌کوچک شناخته می‌شوند.

کاهش تلفات و تعویق یا عدم نیاز به توسعه ظرفیت شبکه برق بالادست، به عنوان مزایای استفاده از این نیروگاه‌ها که در نزدیکی نقاط مصرف برق احداث می‌شوند، از سال ۱۳۸۷ در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و از آن سال تاکنون به صورت سالانه بر میزان ظرفیت این نیروگاه‌ها در سبد تولید برق کشور افزوده شده؛ به طوری که در سال ۱۴۰۰ با تولید ۷.۴ میلیارد کیلووات‌ساعت، بیش از ۲ درصد تولید برق در کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 573891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.