سکونت ۴۰۰هزارنفر در مناطق کم‌برخوردار استان اصفهان

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر در محلات حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار سکونت دارند، گفت: استان، دارای چهار دفتر تسهیل‌گری است که سه دفتر آن در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند؛ به همین جهت باید به موضوع توانمندسازی مردم در این محلات، بیشتر پرداخته شود.

«مسعود مهدویان‌فر» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت دفتر تسهیل‌گری در کاهش آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: تسهیل‌گری، در حقیقت آسان‌ساختن و سرعت‌بخشیدن به فرایند یا اتفاقی است که اکثر آن‌ها از راه فعالیت‌ها یا سازوکارهای اجتماعی انجام می‌شود. ازاین‌رو، چندی است که در بافت‌های فرسوده شهر دفاتری با عنوان «دفاتر تسهیل‌گری نوسازی بافت فرسوده» ایجاد شده است که اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها، برقراری ارتباط با ساکنان بافت‌های فرسوده، معرفی مشوق‌ها، تسهیلات و معافیت‌های موجود و حل مشکلات احتمالی آن‌ها در زمینه‌نوسازی بناها و تجمیع ساختمان‌ها است.

وی هدف اصلی ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در مناطق کم‌برخوردار را توانمندسازی مردم در این محله‌ها دانست و افزود: شناخت محله، جلب مشارکت مردم، برنامه‌ریزی اجتماع‌محور، اعتمادسازی، بهبود کیفیت زندگی افراد، توانمندسازی افراد، حساس‌سازی و توجه به مسائل اجتماعی، درگیر ساختن جامعه هدف با مسائل و مشکلات، مشارکت اجتماعی شهروندان، تبدیل شهروندان منفعل به شهروندان مطالبه‌گر، ازجمله محورهای فعالیت دفاتر تسهیل‌گری است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان تصریح کرد: به همین منظور مبنای فعالیت دفاتر تسهیل‌گری در استان اصفهان با شعار «از مردم، با مردم و برای مردم» است؛ چراکه اصل و ماهیت وجودی دفاتر تسهیل‌گری، ارائه آموزش‌های لازم به مردم محله‌ها و جذب مشارکت‌های مردمی در توسعه اجتماعی و اقتصادی محلات کم‌برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان بیش از ۴۰۰ هزار نفر در محلات حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار سکونت دارند، گفت: استان اصفهان دارای چهار دفتر تسهیل‌گری است که سه دفتر آن در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند، به همین جهت باید به موضوع توانمندسازی مردم در این محلات بیشتر پرداخته شود تا بتوانند توانمندی‌های خود را شناسایی و براساس اولویت‌ها در حل مشکلات محلات اقدام کنند.

مهدویان‌فر تأکید کرد: نیاز است که دستگاه‌های دولتی در مناطق کم برخوردار هم‌افزایی لازم را داشته باشند به همین جهت «قرارگاه محرومیت‌زدایی، توانمندسازی و بازآفرینی شهری» در استان اصفهان تشکیل شده است. هدف اصلی این قرارگاه هم‌افزایی، همگرایی و انسجام بیشتر بین دستگاه‌ها و جلوگیری از موازی کاری است. در برخی موارد هم‌افزایی لازم بین تشکل‌ها وجود ندارد و دفاتر تسهیل‌گری باید در راستای این هم‌افزایی تلاش کنند تا خدمات بهتری برای رفع مشکلات، توسعه اجتماعی و اقتصادی به مردم ارائه کنند.

کد خبر 573836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.