کرونا طراحی فروشگاه‌‎ها را متحول می‌کند

عادت‌های خرید در میان مردم سراسر جهان به دنبال شیوع بیماری کووید-۱۹، تغییرات قابل توجهی را به دنبال داشت؛ به نظر می‌رسد که تحول طراحی پاساژها یک ضرورت برای افزایش سازگاری با شیوه جدید زندگی مردم به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، اغلب مردم سراسر جهان به منظور پیشگیری از ابتلاء به ویروس، از حضور در مراکز تجاری خودداری می‌کردند و بخش اعظم خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دادند. این اتفاق باعث شد صاحبان فروشگاه‌ها و به ویژه پاساژها تغییراتی در مراکز فروش خود به وجود آورند تا مردم را از ایمنی این مکان‌ها راضی کنند. زمینه‌سازی برای ایجاد امکان رعایت فاصله اجتماعی از یک‌سو و بهبود وضعیت تهویه فروشگاه‌ها از سوی دیگر، مهم‌ترین اقداماتی بود که در این راستا انجام شد و با اثربخشی خود، بازگشت تمایل مردم به حضور در بازارها را در پی داشت.

البته همچنان نیز، اثرات کرونا بر مراکز کاری کاملاً مشهود است و در اغلب شهرهای جهان، فروشگاه‌هایی به چشم می‌خورد که در پی شیوع بیماری کووید -۱۹ ظاهراً برای همیشه تعطیل شده است. اندونزی یکی از نقاط جهان با بیشترین اثرپذیری از کرونا بود که بسیاری از فروشگاه‌های آن برای مدت زمانی بسیار طولانی تعطیل شد و به ویژه جزیره سوماترا، بالی، جزایر سوندای کوچک و جاوه مرکزی در پی کاهش گردشگران و رکود بازار، زیان‌های اقتصادی زیادی را متحمل شد.

کرونا طراحی فروشگاه‎ها را متحول می‌کند

تمام این رویدادها و لطمه‌ها مدیران اندونزیایی را به ایجاد تغییر در مراکز خرید سوق داد که در نتیجه تلاش آن‌ها، امروزه، پاساژها با فضاهایی بازتر از گذشته در اختیار مردم قرار دارد. صاحبان فروشگاه‌ها نیز کوشیده‌اند محیط کاری خود را از نظر ایمنی بهبود ببخشند تا بار دیگر، شهروندان و گردشگران را به خرید محصولات خود جذب کنند. در این میان، پاساژها و مراکز کاری بزرگ محبوبیت خود را تا حد زیادی از دست داده یا تحولات چشمگیری در آن‌ها به وجود آمده که احتمال انتقال ویروس را در میان بازدیدکنندگان به حداقل رسانده است. از سوی دیگر، بسیاری از صاحبان مراکز تجاری در جاکارتا، تانگرانگ، بانتن و باتم محل فعالیت خود را به فضاهای باز انتقال داده و از این طریق توانسته‌اند بیشترین بازدیدکننده را به خرید محصولات خود جذب کنند.

شیوع کرونا تحول مراکز خرید و به ویژه پاساژهای بزرگ را نه تنها در اندونزی، بلکه در سایر نقاط دنیا به یک ضرورت تبدیل کرده است. در این راستا، تدابیر بسیاری ارائه شده است که در ادامه به معرفی چند مورد پرداخته می‌شود.

کرونا طراحی فروشگاه‎ها را متحول می‌کند

طراحی پاساژهای دارای گردش هوای مناسب

معماران می‌توانند مراکز خرید مدرنی طراحی کنند که از بیشترین روشنایی و گردش جریان هوا برخوردار است تا از این طریق، احتمال هدایت ویروس‌ها را به فضاهای بیرونی و در نتیجه، کاهش آلوده شدن افراد به آن‌ها فراهم آورند. نتیجه مطالعات متعددی که در ایالات متحده آمریکا انجام شده حاکی است که بهبود جریان هوا می‌تواند تجربه خرید را برای بازدیدکنندگان لذت‌بخش کند و در نتیجه، گرایش مردم به حضور در مراکز تجاری را افزایش دهد. در این راستا، معماران در طراحی پاساژهای مدرن باید از جهت تابش نور خورشید مطمئن شوند تا از هدایت نور مستقیم با فضای داخلی و در نتیجه افزایش دما خودداری کنند. از سوی دیگر، آگاهی از مسیر وزش باد به طراحی پاساژهایی با بیشترین میزان جریان هوا منجر می‌شود و در نهایت، بهره‌گیری از آب به روش‌های خلاق در کاهش دمای هوای داخلی پاساژها، نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

کرونا طراحی فروشگاه‎ها را متحول می‌کند

افزایش فضاهای سبز در پاساژها

طراحی مراکز تجاری بزرگ باید به گونه‌ای باشد که از ازدحام مردم جلوگیری شود که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش احتمال ویروس کرونا نقش مهمی ایفا کند. در این راستا، افزایش پوشش‌های گیاهی در پاساژها علاوه بر این‌که به کاهش دما و پاکسازی هوا کمک می‌کند، در به حداقل رساندن ازدحام مردم و افزایش رضایتمندی بازدیدکنندگان سهیم خواهد بود.

نصب آب‌نماها، نمایشگاه‌هایی با یک باغچه کوچک، میدان‌های کوچک مملو از درختان در مراکز فروشگاه‌ها و سبزسازی راهروهای میان غرفه‌ها از اثربخش‌ترین اقدامات در این زمینه خواهد بود.

ترویج تجربه خرید ترکیبی (آنلاین-حضوری)

مردم مالزی و هند از همان ابتدای شیوع بیماری کووید -۱۹، تلفیقی از روش‌های سابق و آنلاین را برای انجام خریدهای خود برگزیده‌اند به این صورت که ملزومات خود را به صورت اینترنتی سفارش می‌دهند و در یکی از فروشگاه‌های اشتراکی دریافت می‌کنند.

کرونا طراحی فروشگاه‎ها را متحول می‌کند

معماران می‌توانند به منظور برآورده کردن این نیاز، مراکز خریدی متصل به رسانه‌ها ایجاد کنند به این صورت که، هر پاساژ از یک فضای باز خرید برخوردار باشد که به مراکز خرید آنلاین متصل می‌شود. این مراکز خرید در عصر مدرن «چند بنیادی» نام دارد و دارای فضاهایی برای تحویل محصولاتی است که به طور آنلاین سفارش داده شده است.

کد خبر 573822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.