آیین رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی محلات منطقه پنج

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان گفت: از سال گذشته پروژه «تاریخ شفاهی محلات» این منطقه را دنبال کردیم تا حاصل آن را در قالب کتاب در اختیار همگان قرار دهیم.

احمد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اعتقاد به اینکه هویت هر شهر و محل، در امتداد شناختی است که ما از تاریخ و گذشته آن داریم و باعث شده به فعالیت‌های گسترده اجتماعی، فرهنگی که در شرح خدمات شهرداری هر منطقه وجود داشت، با رویکردی جدید بپردازیم و تاریخ شفاهی محلات را در قالب شناسنامه‌ای برای شهروندان تهیه کنیم.

وی ادامه داد: گام نخست پروژه «تاریخ شفاهی محلات» در منطقه پنج، مصاحبه با مؤثرترین و معتمدین محلات، سالمندان، نخبگان و افرادی که اشراف کاملی نسبت به تاریخ محدوده مورد نظر داشتند و تلاش کردیم در این مسیر، هم آداب و رسوم هر محله هم روند توسعه شهری و شاخص‌های دیگر را مدنظر قرار بدهیم.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان افزود: در تلاش هستیم کتاب تاریخ شفاهی محلات را که شامل یک کتاب کلی و در نوعی دیگر هشت کتابچه از هر محله و بعضاً دو محله در یک کتابچه است را جهت دسترسی شهروندان در اختیار سالن مطالعه شهید طاهری، سالن مطالعه موسی‌بن‌جعفر، سالن مطالعه میرعماد و مراکز فرهنگی متناسب با تقاضای مخاطبان، در اختیار شهروندان قرار دهیم.

وی تصریح کرد: باور داریم اگر نوجوانان و جوانان گذشته شهر و محل خود را بدانند حس تعلق بیشتری به آن پیدا می‌کنند و این مسئله از جمیع جهات در رشد سطح کیفی و کمی شهر و شهروندان اثر دارد.

رضایی با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای شهر باید از دل مردم و محلات آغاز شود، گفت: وقتی مردم در طراحی شهر سهیم باشند قطعاً در اجرای آن نیز مشارکت بیشتری خواهند داشت.

وی شهر را دارای روح و کالبد دانست و تصریح کرد: توجه به این دو عنصر در توسعه شهری، اهمیت پرداختن به تاریخ شفاهی و احیای رسوم و آداب را بیش از پیش عیان خواهد کرد و ما نیز تلاش کردیم در این مجموعه کتاب و مستندها، آداب و رسوم، خوراکی‌ها و مشاغل مردم محلات منطقه پنج را که نسل جدید تنها خاطره‌ای از آن شنیده است را باز زنده‌سازی کنیم.

به گزارش ایمنا، تاریخ شفاهی یکی از شیوه‌های پژوهش در تاریخ است که به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی بر اساس دیده‌ها، شنیده‌ها و عملکرد شاهدان، فاخران و فعالان آن ماجراها می‌پردازد.

کد خبر 573614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.