انهدام باند قاچاقچیان سلاح و مهمات در مرز ارومیه

فرمانده مرزبانی استان آذربایجان‌غربی از کشف ۳۶قبضه شکاری قاچاق از مخلان نظم و امنیت، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار «یحیی حسین‌خانی» اظهار کرد: در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سلاح و مهمات، مأموران هنگ مرزی ارومیه با اشراف اطلاعاتی و رصد گذرگاه‌ها با استفاده از تجهیزات هوشمند، موفق به شناسایی قاچاقچیان سلاح و مهمات در مرز این شهرستان شدند.

وی افزود: مرزبانان پس از شناسایی قاچاقچیان ضمن وارد کردن ضربه مهلک بر آن‌ها، ۳۶ قبضه سلاح شکاری قاچاق از مخلان نظم و امنیت را کشف کنند.

فرمانده مرزبانی استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه قاچاقچیان با استفاده از شرایط جوی و کوهستانی منطقه به سمت خاک کشور مقابل متواری شدند، ادامه داد: تلاش مأموران برای شناسایی و دستگیری قاچاقچیان در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: اشرار، سوداگران مرگ، قاچاقچیان و همه سودجویانی که برای کسب منفعت نامشروع قصد تجاوز به حریم امنیتی مرزهای شمال غرب کشور را دارند بدانند مرزنشینان و مرزبانان با وحدت و اعتقاد قلبی به حفظ حریم امنیتی مرزهای جمهوری اسلامی ایران می‌پردازند و مقتدرانه با هرگونه تحرک و اقدامات غیرقانونی در مرز مقابله و برخورد خواهند کرد.

مجازات قاچاق اسلحه

به گزارش ایمنا، یکی از مواردی که در امنیت جامعه مؤثر است، جلوگیری از قاچاق، تولید، توزیع و خرید و فروش اسلحه چه از نوع گرم و چه از نوع سرد است؛ از همین رو، قانون‌گذار برای این قبیل جرایم مجازات‌های دقیق و مشخصی را تعیین کرده که به نحو مطلوبی در تأمین امنیت جامعه مؤثر است. قانون، قاچاق اسلحه، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل را تعریف کرده و «وارد کردن یا خارج کردن غیرمجاز اقلام موصوف» را منطبق با عنوان قاچاق دانسته است. سایر اعمال از قبیل ساخت، مونتاژ، خرید و فروش، حمل، نگهداری و توزیع سلاح و مهمات خارج از عنوان قاچاق است و با عناوین خاص خود برابر مقررات قانون موصوف قابل مجازات است.

همچنین در ماده پنج قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز آمده است که «هرکس مرتکب قاچاق سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها شود یا نسبت به ساخت، مونتاژ، فروش یا توزیع هر یک از آنها اقدام کند به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می‌شود: سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن به حبس از شش ماه تا دو سال، سلاح گرم سبک غیرخودکار، مهمات یا قطعات مؤثر آن، به حبس از دو تا پنج سال؛ سلاح گرم سبک خودکار، مهمات یا قطعات مؤثر آن، به حبس از پنج تا ۱۰ سال و نیز سلاح گرم نیمه‌سنگین و سنگین، مهمات یا قطعات مؤثر آن، به حبس از ۱۰ تا ۱۵ سال.» در تبصره این ماده نیز ذکر شده است که هرگاه موضوع جرم این ماده بیش از یک قبضه یا قطعات مؤثر از چند قبضه باشد، مجازات مرتکب حسب مورد یک درجه تشدید می‌شود.

کد خبر 573611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.