۲.۶ میلیون هکتار اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد

سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی از تجهیز دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: در راستای اقدامات دولت سیزدهم، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بخش کشاورزی از اولویت‌های این معاونت است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «فریبرز عباسی» در نشست با مدیران، کارشناسان و کارکنان معاونت آب و خاک این وزارتخانه اظهار کرد: پروژه مهم و ملی ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در فاز یک به مساحت ۲۹۵ هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده است و برای اجرای فاز دوم این طرح، از منابع مختلف پیگیر تأمین اعتبار هستیم تا این طرح عظیم ملی به بهره‌برداری کامل برسد.

وی افزود: در طرح شبکه‌های آبیاری غرب و شمال‌غرب کشور نزدیک به ۷۰ درصد از ۲۲۷ هزار هکتار آن اجرا شده است و برای اجرای ۳۰ درصد باقی مانده از محل اعتبارات مختلف به‌ویژه اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری پیگیر تأمین اعتبار برای تکمیل طرح هستیم.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تاکنون دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده و در بحث قنوات و سایر پروژه‌های آب و خاک نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

به گفته عباسی، ۷۰ درصد اعتبارات مصوبات سفرهای استانی ریاست‌جمهوری در بخش کشاورزی مربوط به حوزه آب و خاک است که این امر نشان‌دهنده اهمیت این حوزه بوده و نقش همکاران ستادی و استانی در اجرای این پروژه‌ها بسیار مهم است.

وی افزود: اقدامات سازه‌ای که اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام است و در خصوص اقدامات غیرسازه‌ای که مورد تاکید است و در سند تحول دولت مردمی هم به آن اشاره شده، در حال انجام است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از جمله اقدامات غیرسازه‌ای، اجرای درست نظام‌های بهره‌برداری در طرح‌های آب و خاک، استفاده از آموزش‌های نوین، مشارکت بهره‌برداران در پروژه‌های آب و خاک، تدوین ضوابط، معیارها و استانداردهای آب و خاک و مستندسازی پروژه‌های اجرا شده است.

عباسی خاطرنشان کرد: موضوع افزایش بهره‌وری و کاهش تعرق در دستور کار این معاونت است و در موضوع تشکیلات سازمانی و نیروی انسانی با توجه به بازنشستگی نیروهای کارشناسی، اقدامات و پیگیری‌های لازم باید انجام شود.

وی به ارتقای ضریب دانش بهره‌برداران، خلأ ضوابط در بحث خاک، نظارت مستمر بر پروژه‌های آب‌وخاک، مهندسی ارزش، حل چالش‌های آب و خاک و تعامل با وزارت نیرو، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، ظرفیت علمی و تحقیقاتی سمن‌ها، مهم بودن موضوع آموزش و ترویج و استفاده از فناوری‌های نوین در پروژه‌های آب و خاک تاکید کرد.

کد خبر 573592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.