نایب رئیس شورای اسلامی قم: بافت‌ تاریخی برند شهر اصفهان است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: شهر بزرگ اصفهان در زمینه‌های فرهنگی و بافت سکونتگاهی اشتراک‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارد و اصفهان در حوزه برخورداری از بافت‌های تاریخی مطرح است، امیدوارم در آینده با ایجاد کارگروه‌های مشترک بین دو شهر قم و اصفهان امکان استفاده از تجربه‌های دو شهر فراهم شود.

محمود مسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن گرامیداشت هفته فرهنگی اصفهان، اظهار کرد: شهر بزرگ اصفهان به عنوان اولین پایتخت تشیع در کشور اشتراک‌های بسیار زیادی در زمینه‌های فرهنگی و بافت سکونتگاهی با شهر قم دارد.

وی با بیان اینکه شهر قم و اصفهان اشتراک‌های مذهبی با یکدیگر دارند، ادامه داد: قبل از اینکه شهر قم به عنوان مرکز پایدار جهان تشیع باشد حوزه علمیه اصفهان انسان‌های بزرگی مانند علامه مجلسی، شیخ بهایی، شهید سیدحسن مدرس و آیت‌الله سیدحسن بروجردی که از پرورش یافتگان حوزه فاخر شهر اصفهان بودند را پرورش داده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در حال حاضر شهر قم مرکز جهان تشیع است و پرورش مراجع دوران معاصر انسان‌های بزرگی مانند آیت‌الله العظمی مظاهری در این شهر اتفاق افتاده است که از پرورش یافتگان حوزه علمیه قم است و به تشخیص مقام معظم رهبری در اصفهان مدیریت حوزه‌های علمیه اصفهان را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به سابقه‌ای که دو شهر قم و اصفهان دارند ضروری است که این دو شهر به هم نزدیک‌تر شده و از تجربه‌های یکدیگر استفاده کنند، گفت: اصفهان در حوزه گردشگری و حفظ بافت تاریخی گام‌های بزرگی را برداشته است و قم تعامل‌هایی با اصفهان برای رونق این حوزه داشته است، امیدوارم در آینده ارتباط این دو شهر بیشتر از قبل شود تا بتوانند از توانایی هم‌دیگر استفاده کنند.

مسگری خاطرنشان کرد: بحث دیگری که شهر قم را به اصفهان نزدیک می‌کند عبور رودخانه از مرکز این دو شهر است، اصفهان چند سالی است که در این بخش مورد بی‌مهری قرار گرفته است، باید سهم‌آبه‌ای برای اصفهان لحاظ شود تا این مشکلات رفع شود.

لزوم تعامل دو شهر قم و اصفهان و استفاده از تجربه‌های یکدیگر

وی در خصوص فعالیت‌های شهر قم برای استفاده از بستر رودخانه داخل شهر، اظهار کرد: در حال حاضر شهر قم برای استفاده از بستر رودخانه‌ای که از داخل شهر عبور کرده فعالیت‌هایی را انجام داده است، اصفهان نیز با برخورداری از پل‌های بزرگی مانند عالی‌قاپو، خواجو، سی‌وسه پل تاریخچه بزرگی در این زمینه دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: می‌توان از وجود این پل‌ها در اصفهان استفاده کرد، انجام این فعالیت در تعامل با شهر قم و بهره‌مندی از تجربه‌های دو شهر امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه زنده بودن شهر اصفهان وابسته به جاری بودن رودخانه این شهر است، افزود: در حال حاضر شهر اصفهان معضل بزرگ کم‌آبی را دارد و زنده بودن این شهر وابسته به جاری بودن رودخانه زاینده‌رود است، امیدوارم مسئولان و مدیران شهری برای رفع زودتر این معضل اقدامات لازم را انجام دهند.

مسگری ادامه داد: اصفهان در حوزه برخورداری از بافت‌های تاریخی مطرح است و شهرهای دیگری نیز در این حوزه به خوبی فعالیت داشته‌اند، امیدوارم در آینده با ایجاد کارگروه‌های مشترک بین دو شهر قم و اصفهان امکان استفاده از تجربه‌های مؤثر برای این دو شهر فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه گردشگری قم به عنوان قطب گردشگری مذهبی است، گفت: شهر قم خصوصیت‌های مشترکی از نظر گردشگری مذهبی با شهر مشهد دارد و در حوزه تاریخی نیز مفاخر بزرگ، ساختمان‌ها و معابر بزرگی در این شهر وجود دارد، در این بین اصفهان نیز می‌تواند علاوه‌بر قطب گردشگری تاریخی به عنوان یک قطب گردشگری مذهبی هم باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: می‌توانیم در این بخش الگوهای دو شهر قم و اصفهان را به یکدیگر نزدیک کنیم و با بهره‌مندی از تجربه‌های مدیریت شهری این شهر در آینده اصفهانی آباد برای مردم کل جهان و کشور با قطب گردشگری پویا و بالنده داشته باشیم.

کد خبر 573540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.