۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
روزی که هویزه آزاد شد

در نهمین روز از آغاز عملیات بیت‌المقدس، شهر هویزه، پادگان حمید و بخش شمالی جاده اهواز-خرمشهر آزاد شد و شهر اهواز پس از حدود ۲۰ ماه، از تیررس توپخانه دشمن خارج شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دومین مرحله از عملیات بیت‌المقدس که شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ حدود ساعت ۲۲:۳۰ آغاز شد، آزادسازی خرمشهر از دستور کار عملیات خارج و تصمیم گرفته شد که قرارگاه‌های فتح و نصر از جاده اهواز–خرمشهر به سمت مرز پیشروی کنند و قرارگاه قدس هم مأموریت یافت تا به طور محدود برای تصرف سرپل در جنوب کرخه کور اقدام کند و سپس آن را گسترش دهد.

نیروهای قرارگاه فتح در همان ساعات اولیه به جاده مرزی رسیدند و یگان‌های قرارگاه نصر هم با اندکی تأخیر و تحمل فشارهای دشمن به مرز رسیدند و با قرارگاه فتح الحاق شدند.

دشمن با مشاهده جهت پیشروی نیروهای ایران به طرف مرز، لشکرهای پنج و شش خود را به عقب کشاند که به نظر می‌رسید، این عقب‌نشینی با دو هدف انجام شده باشد، ابتدا جلوگیری از محاصره و انهدام این لشکرها و دیگری تقویت هر چه بیشتر خطوط پدافندی بصره و خرمشهر است.

به دنبال این عقب‌نشینی که از ساعات اولیه روز هجدهم اردیبهشت سال ۶۱ آغاز شده بود، نیروهای قرارگاه قدس ضمن تعقیب نیروهای دشمن، تعدادی از آن‌ها را که از قافله عقب مانده بودند به اسارت خود در آوردند و در نتیجه جاده اهواز–خرمشهر (تا انتهای جنوب منطقه‌ای که توسط قرارگاه نصر به عنوان سرپل تصرف شده بود) و همچنین مناطقی همچون جفیر، پادگان حمید و هویزه آزاد شدند.

با توجه به اهمیت این پادگان در سال ۸۹ به عنوان سی‌وششمین اثر دفاع مقدس در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

در حال حاضر پادگان حمید محل استقرار یکی از یگان‌های لشکر ۹۲ زرهی اهواز و مکانی برای اسکان زائران کربلای خوزستان است.

کد خبر 573507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.