زنانی که قدم به عرصه روایت‌گری دفاع‌مقدس گذاشته‌اند

همان‌طور که در دوران دفاع‌مقدس زنان دوشادوش مردان در عرصه جهاد و دفاع از این مرز و بوم حاضر شدند، در روایت‌گری سال‌های عشق و حماسه نیز زنانی قدم به عرصه گذاشته‌اند که راوی شرح مجاهدت‌های مردمان این دیار در جنگ هشت‌ساله تحمیلی شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زنده نگه‌داشتن فرهنگ غنی ایثار و شهادت در گروی انتقال مفاهیم ارزشمند دفاع‌مقدس است و این مهم بر دوش روایت‌گرانی نهاده شده که با شرح وقایع آن دوران، داستان حماسه‌ها، رشادت‌ها و اعجازهای سال‌های عشق، آتش و خون را جاودانه می‌کنند؛ روایت‌هایی از جنس نور که سینه به سینه نقل می‌شود.

روایت‌گری دفاع مقدس، نوک پیکان جهاد تبیین است، از این‌رو برای انتقال شیوای مفاهیم و ارزش‌های مقدس آن دوران نیاز به حضور راویان جوانی است که بتوانند ارتباط بهتری با هم‌نسلان خود برقرار کنند.

فرهنگسرای پایداری وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان یکی از مراکز پیش‌رو در امر تربیت راویان جوان در حوزه دفاع مقدس است که در سال‌های اخیر تلاش کرده است با برگزاری دوره‌های مختلف، گام بلندی در جهت پرورش پرچم‌داران جهاد تبیین بردارد.

این مرکز در کنار تربیت راویان مرد، توجه ویژه‌ای به تربیت راویان زن نیز داشته است که از این ظرفیت عظیم و قابلیت‌های خاص آنان جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بهره گیرد.

سعید صرامی، مدیر فرهنگسرای پایداری شهرداری اصفهان با بیان اینکه بحث روایت‌گری بانوان از دوران دفاع مقدس با استقبال خوبی از سوی این قشر روبه‌رو شده است، گفت: در راستای کار بزرگ روایت‌گری باید به نقش محوری حضرت زینب (س) در برافراشتن علم بزرگ قیام اباعبدالله (ع) و زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا در طول تاریخ اشاره کرد و لازم به ذکر است که "کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود" و به واسطه روایت قیام کربلا توسط حضرت زینب (س) بود که اثرات قیام و سبک زندگی اباعبدالله (ع) و دیدگاه حضرت در طول تاریخ ماندگار شد.

وی افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) نیز به عنوان لسان امیرالمومنین (ع)، پیام حقیقی دین را به کف جامعه رساند و افتخار بزرگ بانوانی که در مسیر روایت‌گری دفاع‌مقدس قدم برداشتند، این است که به حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س) تاسی کردند.

صرامی زنان را قصه‌گوهای خوبی توصیف کرد که برای آرامش فرزند همیشه به آرامی قصه‌ها و لالایی‌های زیادی را در گوش او می‌خوانند و حالا قصه گفتن از جنگ می‌تواند روایتی باشد از تمام زیبایی‌ها و زشتی‌های جنگ که جوانان نسل امروز را با آن حوادث آشنا کنیم تا با درس گرفتن از آن خاطرات شناخت بهتری نسبت به ابعاد گوناگون هشت سال دفاع مقدس پیدا کنند.

وی با بیان اینکه دوره‌های پرورش راویان جوان انقلاب و دفاع مقدس با هدف توانمندسازی خادمان شهدا برگزار می‌شود، گفت: بانوان علاقه‌مند، در این دوره آموزش‌های تخصصی در زمینه‌های مختلفی چون اخلاقی، فن بیان، مخاطب‌شناسی، شناخت مناطق، عملیات‌ها، سیره شهدا، خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان، زنان جنگ و به‌طور کلی یک پک کامل فرهنگی را از دوران هشت‌سال دفاع‌مقدس پشت سر می‌گذرانند.

صرامی افزود: شرکت‌کنندگان لازم است از قبل اطلاعاتی هرچند جزئی در خصوص دوران جنگ تحمیلی داشته باشند و بعد با شرکت در این دوره‌ها، منابع موثق و مستند به آن‌ها معرفی می‌شود که طبق آن منابع و آموزش‌ها به این حوزه مسلط خواهند شد و برای روایت‌گری در مناطق عملیاتی آماده می‌شوند.

مدیر فرهنگسرای پایداری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در این دوره‌ها، زنان روایت‌گر توانمندی تربیت شده‌اند، گفت: از سوی کمیته مرکزی ستاد راهیان نور هشت نفر از آنها برای روایت‌گری در مناطق عملیاتی انتخاب شده‌اند که این انتخاب با بازخوردهای خوبی از سوی زائران راهیان نور همراه شده‌است.

صرامی افزود: توانمندی زنان روایت‌گر در بازگویی وقایع دوران دفاع‌مقدس موضوع چندان عجیبی نیست، چرا که زنان ایران اسلامی در کنار و دوشادوش مردان با بذل جان و مال خود در جبهه‌های جنوب و غرب با دشمن بعثی نبرد کردند و اجازه ندادند یک وجب از خاک ایران زمین به دست بیگانگان بیفتد، پس در این عرصه هم می‌توانند موفق باشند.

به گزارش ایمنا، فرهنگسرای پایداری اقدام بسیار ارزشمندی را در راه تربیت زنان روایت‌گر صورت داده و امید می‌رود این راه معنوی، آغاز راهی خطیر برای مقابله با جنگ نرم باشد؛ چرا که بدون شک تداوم تربیت راویان بیشتر و بهتر، از نسل سوم و چهارم انقلاب و به‌کارگیری آن‌ها در اردوهای راهیان نور و مدارس دخترانه، زمینه جریان‌سازی فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در بین زنان جامعه بیش از گذشته فراهم خواهد کرد.

کد خبر 573463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.