موسیقی عضو جدایی ناپذیر فرهنگ‌ها است

استاد موسیقی گفت: در طول تاریخ به وضوح می‌بینیم که درباره موسیقی سخن بسیار گفته‌اند، لذا آنچه که در باب هویت ایرانی در عرصه موسیقی می‌توان سخن گفت، ردیف موسیقیایی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن منصوری شامگاه شنبه_هفدهم اردیبهشت ماه_ در ویژه برنامه "رونمایی از ردیف آوازی موسیقی دستگاه ایرانی اثر منصور اعظمی کیا " که به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در هنرسرای خورشید برگزار شد، اظهار کرد: در دوران کرونا به همت معاونان و مسئولان فرهنگی شهرداری اصفهان در هنرسرای خورشید بالغ بر ۵۰ الی ۶۰ برنامه هنری و موسیقی را به صورت آنلاین برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در همه فرهنگ‌های موجود در جهان فعلی، موسیقی عضو جدایی ناپذیر فرهنگ‌ها بوده است، گفت: در طول تاریخ به وضوح می‌بینیم که درباره موسیقی سخن بسیار گفته‌اند، لذا آنچه که در باب هویت ایرانی در عرصه موسیقی می‌توان سخن گفت، ردیف موسیقیایی است.

این استاد موسیقی در پاسخ به این سوال که چرا ردیف موسیقی از دیگر مقوله‌های دیگر موسیقی اهمیت بیشتری دارد، گفت: این سوال مانند این است که درباره ادبیات فارسی بگوییم چرا الفبای فارسی اصل است و یا بگوییم چرا در نجاری ارّه اولویت دارد؛ ردیف ریشه و بنیان موسیقی ما است و اهمیت بالایی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما یک اصل بنیادی به عنوان ردیف در موسیقی داریم، اما مقامات اصلی موسیقی زیر شاخه‌هایی دارند که آنها را به عنوان گوشه موسیقیایی می‌شناسیم؛ این گوشه‌ها شامل ملودی‌هایی هستند که متأثر از پردازش هنرمندان ما بوده‌اند که هنوز پردازش آن تمام نشده و می‌توانیم همچنان در این زمینه آفرینش داشته باشیم.

این استاد موسیقی افزود: کسانی که منکر اهمیت گوشه‌های موسیقی هستند در حقیقت گویی منکر این هستند که یک سخنران باید دایره واژگان بیشتری برای تسلط استفاده کند.

منصوری در ادامه گفت: در ردیفی که امروز تحت عنوان «ردیف آوازی موسیقی دستگاه ایرانی اثر منصور اعظمی کیا» رونمایی می‌شود اثری مانند دیگر آثار پیشکسوتان موسیقی سنتی است و برای یک گوشه چندین بیت شعر انتخاب شده و این اثر برای اهل آواز و دانشجویان موسیقی اثری قابل تأمل است، اگر روزی قرار شد این ردیف، نُت موسیقی شود باید حتماً تلخیص گردد.

این استاد موسیقی یادآور شد: ردیف مکتب اصفهانی مکتبی است که آوای آن را در سه قسمت می‌توان بررسی کرد، نخست گوشه‌هایی که ریشه در اصالت موسیقی شهری دارد، دوم گوشه‌هایی که ریشه در مذهب دارد و سوم اینکه بسیاری از گوشه‌های موسیقی ما ریشه در آئین‌های زورخانه ای ما دارند.

وی از شهردار اصفهان درخواست کرد: درهنرسرای خورشید داشته‌هایی از قبل داریم که باید پاس داشته شود، کتاب‌هایی نیز وجود دارد که نیاز به چاپ مجدد آن داریم؛ لذا باید در این زمینه پژوهش‌هایی انجام و شهرداری اصفهان چون گذشته بدین مهم کمک کند.

کد خبر 573459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.