پیشگامی اصفهان در ایجاد پارک‌های علم‌وفناوری

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان گفت: مقام معظم رهبری دانش بنیان‌ها را یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی می‌دانند. باعث افتخار است که استان اصفهان پیشگام در ایجاد پارک‌های علم‌وفناوری کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر قیصری، امروز شنبه _هفدهم اردیبهشت‌ماه_ در جلسه شورای اداری استان اصفهان با دستور کار توسعه اقتصاد دانش بنیان و برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال که در سالن جلسات شهرک علمی و تحقیقاتی برگزار شد، اظهار کرد: مساله دانش بنیان مورد توجه مقام معظم رهبری است که امسال این موضوع را به عنوان وجه جدیدی در تولید دانش بنیان مطرح کردند و لازمه پیشرفت کشور را توجه به این عرصه دانستند.

‌وی با بیان اینکه شعار سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی است، تصریح کرد: اگرچه تولید اهمیت دارد و سال‌ها مورد تاکید است، اما زمانی که در تمام اجزا تولید از عنصر علم‌وفناوری استفاده می‌کنند باعث پیشرفت و موفقیت و ارزش افزوده بالا در کشور می‌شود.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان اضافه کرد: مقام معظم رهبری دانش بنیان‌ها را یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی می‌دانند. باعث افتخار است که استان اصفهان پیشگام در ایجاد پارک‌های علم‌وفناوری کشور بوده است.

وی ادامه داد: از زمانی که پیشنهاد احداث نخستین پارک علم‌وفناوری کشور مطرح شد این موضوع مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت. یکی از بزرگترین مجموعه‌ها و از نظر تعدادشرکت‌های فناور و دانش بنیان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است.

قیصری گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از نظر گردش مالی شرکت‌های فناور بعد از پردیس فناوری تهران در رتبه دوم قرار دارد.

وی اضافه کرد: طی سال‌های گذشته تاکنون شرکت‌ها و کسب و کارهای دانش بنیان و فناور در این شهرک علمی ایجاد شده است؛ این شرکت‌های علم و فناوری برای اشتغال نخبگان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان تاسیس می‌شوند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان اضافه کرد: تولید ثروت و تجاری سازی دستاوردهای علمی هدف بعدی شرکت‌ها است. آنچه در دهه جدید با شعار سال مدنظر قرار گرفته نشان می‌دهد مجموعه‌ها در توسعه پایدار ملی - منطقه‌ای کشور و اقتصاد دانش بنیان نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: اکنون ۶۱۲ شرکت فناور و دانش بنیان در مجموعه شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان در حال فعالیت هستند که ۲۱۰ شرکت دانش بنیان هستند.

به گفته قیصری، شرکت دانش بنیان آن دسته از شرکت‌هایی هستند که از کارگروه صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری برای محصول خود گواهی صلاحیت دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ما ۶۶۰۰ شرکت دانش بنیان برای محصولات خود تاییدیه گرفتند که از این تعداد حدود ۶۰۰ مجموعه یعنی ۹ درصد دراستان اصفهان قرار دارند. خوشبختانه امسال توانستیم بعد از سال‌ها رایزنی سیستم ارزیابی شهرک علمی را هم تراز سیستم ارزیابی معاونت علمی قرار دهیم؛ ازاین رو ۱۳۰ شرکت که نمره ارزیابی بالایی داشتند گواهی دانش بنیان می‌گیرند که پس از آن به تعداد ۳۴۰ شرکت دانش بنیان خواهیم رسید و در ادامه تقریباً ۵۰ درصد شرکت های استان اصفهان دانش بنیان خواهند بود.

وی گفت: در حال حاضر در پارک‌های علم و فناوری کشور حدود ۱۰ هزار شرکت فناور وجود دارد که ۵.۷ درصد آنها در اصفهان فعال است؛ در پارک علم و فناوری استان اصفهان ۱۶۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد. در ۴۹ پارک علم و فناوری کشور بالغ بر ۶۵ هزار نفر نیروی متخصص در حال فعالیت‌اند که درشهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برای حدود ۱۲.۷ درصد (۸۲۰۰ نفر) اشتغال ایجاد شده است.

کد خبر 573440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.