میرداماد باید از نو خوانده شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اهل فلسفه باید میرداماد را از نو بشناسند، گفت: میرداماد فیلسوف بزرگی با اندیشه‌های بلند است که کتاب‌های ارزشمندی دارد، اما متأسفانه هنوز شناخته نشده و کتاب‌های وی کمتر خوانده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامحسین ابراهیمی دینانی امروز_ شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ در «همایش بین‌المللی میرداماد»، اظهار کرد: عباراتی که میرداماد در کتاب‌های خود به کار برده کمی مشکل است، لذا برای شناخت بهتر میرداماد باید شاگردان وی را بشناسیم.

وی با بیان اینکه میرداماد کتاب‌های خوبی را به نگارش درآورده، اما کمتر خوانده شده است، اضافه کرد: این فیلسوف بزرگ، از حدوث دهری صحبت کرده است؛ به بیان فلسفی دهر باطن زمان است، هر موجودی باطنی دارد و زمان نیز که موجودی در حال حرکت است باطنی دارد، بنابراین باطن زمان از منظر میرداماد دهر است.

این استاد فلسفه و حکمت اسلامی ادامه داد: صدرالمتالهین از شاگردان میرداماد، قائل به اصالت وجود است؛ وی برهان‌های محکمی نیز برای این مسئله ارائه کرده است. میرداماد قائل به اصالت ماهیت است. وی معتقد است با صرف نظر از ماهیت، انسان در ابهام فرو رفته و نمی‌تواند معنای وجود را درک کند. در واقع کسی به حقیقت هستی راه ندارد و ما فقط مفهومی از آن در ذهن داریم؛ میرداماد برای رفع این ابهام به ماهیت اشاره می‌کند.

ابراهیمی دینانی با بیان اینکه انسان‌ها وجود موجودات را درک می‌کنند، گفت: میرداماد برای حدوث نیز سه قسم قائل است؛ همه عالم امکان حادث است و فقط حق تعالی حادث نیست، میرداماد به حدوث دفعی، توسطیه و عالیه معتقد است، این در حالی است که همه حکماً حرکت را به دو قسم دفعیه و توسطیه تقسیم کرده اند.

وی اضافه کرد: حرکت عالیه از منظر میرداماد زمانی است که فرد به مقصد خود می‌رسد. هیچ فیلسوفی در میان حکمای مسلمان به این حرکت قائل نیست؛ میرداماد می‌گوید خداوند شیء را شیء و ذات را ذات می‌کند، یعنی خداوند به ماهیت وجود می‌دهد. از منظر وی امکان در ذوات ممکنات وجود دارد.

دکترای فلسفه و حکمت اسلامی خاطرنشان کرد: میرداماد باید از نو خوانده شود، البته برای این کار به اساتید ماهری که فهم آن را داشته باشد نیاز است. اهل فلسفه باید میرداماد را از نو بشناسند. میرداماد خود را در ردیف ابن سینا می‌داند. اعتقاد و باور به خویشتن یکی از ویژگی‌های بارز میرداماد است.

کد خبر 573266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.