ضرورت توجه ویژه به اقتصاد دانش‌بنیان

مدیر خانه مشروطه اصفهان با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به اقتصاد دانش‌بنیان گفت: اقتصاد دانش‌بنیان باید هوای تنفسی اقتصادی ما شود تا این انقلاب اسلامی وارد مرحله بعدی خود در جهان شود، در غیر این صورت ما موفق نخواهیم شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی مرتضوی، عصر امروز_ جمعه شانزدهم اردیبهشت‌ماه_ در ویژه برنامه «پیشینه اقتصاد ملی در اصفهان» که در خانه مشروطه برگزار شد، اظهار کرد: پیشینه اقتصاد ملی در اصفهان را می‌توان در سه موضوع نهضت تحریم تنباکو، تأسیس شرکت اسلامیه اصفهان و اقتصاد دانش‌بنیان امروز مورد توجه قرار داد؛ نهضت تنباکو مهمترین نهضتی است که در ۱۵۰ سال اخیر رخ داده و تأثیرات فراوانی در اقتصاد داشته است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که از نهضت تنباکو به نام «نهضت تحریم، خبری در عصر بی‌خبری» نام می‌برند، اما باید دید این چه خبری بوده که در عصر بی‌خبری رخ داده است، به نظر می‌آید در دستگاه اندیشه متفکران شیعه این نکته مهم است که صرف مبارزه نظامی و سیاسی نمی‌توان با استکبار مقابله کرد و باید مبارزه اقتصادی داشت، اینجا می‌توان مفهوم نهضت تنباکو را خبری در عصر بی‌خبری دانست.

مدیر خانه مشروطه اصفهان تصریح کرد: اصفهان دو ویژگی قابل توجه در مقطع تاریخی مشروطه داشته است، ظرفیت اول اینکه اصفهان، میراث‌دار پایتختی صفویه بوده است، صفویه از جمله حکومت‌هایی بوده که تا حدی توانسته تمام زوایای یک حکومت را اجرا کند.

وی افزود: دومین ویژگی اصفهان این است که پایگاه حوزه علمیه کشور در آن زمان بوده است، لذا این امر به اصفهان قوت و قدرتی می‌دهد که می‌تواند عَلَم مبارزات نظامی را با تأسیس شرکت اسلامیه به یک نهضت اقتصادی تبدیل کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: این شرکت اسلامیه در زمان مشروطه نیاز به یک فرهنگ‌سازی و تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی داشت، لذا مرحوم حاج آقا نورالله نجفی اعلامیه با عنوان «اسلام در خطر است» را در آن زمان صادر می‌کند که کل بحث آن، اقتصادی بوده است، لذا چشمان تیزبین موثرین جامعه بر این بوده که اگر قرار است ضربه‌ای به اسلام بخورد از طریق اقتصاد است.

وی در ادامه با اشاره به فرازی از اعلامیه حاج آقا نورالله نجفی در زمان مشروطه، که مفاد مختلفی از مباحث اقتصادی را شامل می‌شد، پرداخت و گفت: ظاهراً این اعلامیه «اسلام در خطر است» در حمایت از تصمیم اصناف اصفهان به عنوان پیش قراول اصناف کشور در زمان مشروطه مبنی بر تقویت تولید داخلی بوده است.

مدیر خانه مشروطه اصفهان تصریح کرد: البته اعلامیه‌های متعدد دیگری از سوی مردم در آن زمان و با رهبری حاج آقا نور الله نجفی با محوریت اقتصادی منتشر شده است که در نوع خود برای امروز ما قابل توجه است، ولی باطن همه این اطلاعیه‌ها عدم وابستگی به بیگانگان در عرصه‌های مختلف برای تثبیت استقلال اقتصادی است.

وی در ادامه گریزی به وضعیت امروز اقتصادی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی توانسته است تا حدودی به آرمان‌ها و باورهای دینی خود برسد، اما برای تداوم این انقلاب اسلامی باید برای پاشنه آشیل انقلاب و معضل بزرگ، به نام اقتصاد فعالیت جدی کرد، لذا بر این اساس رهبر معظم انقلاب قریب به یک دهه بر موضوع اقتصاد دانش‌بنیان به جای اقتصاد مونتاژی توجه ویژه دارد.

مرتضوی تصریح کرد: اقتصاد دانش‌بنیان باید هوای تنفسی اقتصادی ما شود تا این انقلاب اسلامی وارد مرحله بعدی خود در جهان شود، در غیر این صورت ما موفق نخواهیم شد.

کد خبر 573186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.