ناتو حضورش را در مرزهای سوئد و دریای بالتیک افزایش می‌دهد

دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی اس‌وی‌تی سوئد اعلام کرد در حالیکه درخواست احتمالی سوئد برای پیوستن به ناتو در حال بررسی است، این ائتلاف حضور خود را در اطراف مرزهای سوئد و در دریای بالتیک افزایش خواهد داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، حمله روسیه به اوکراین (در تاریخ ۲۴ فوریه) موجب شد تا سوئد و فنلاند درخصوص عضویت در ناتو تجدید نظر کنند و اکنون احتمال پیوستن این دو کشور به این ائتلاف بیش از پیش شده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو طی مصاحبه‌اش عنوان داشت: «من می‌دانم که راه حل‌هایی برای نیازهای امنیتی سوئد پیدا خواهیم کرد. ناتو می‌خواهد که سوئد به این ائتلاف بپیوندد. تعهد بسیار قوی از جانب ناتو وجود دارد که می‌تواند امنیت سوئد را تضمین کند. ما حضور خود را در مرزهای سوئد و دریای بالتیک افزایش خواهیم داد.»

اما این درحالیست که بارها مسکو به سوئد و فنلاند هشدار داده است که پیوستن به ناتو، "پیامدهای جدی" را به همراه خواهد داشت و همچنین در صورت پیوستن این دو کشور به ناتو، روسیه ممکن است "تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های موفق صوت" را در منطقه اروپایی کالینینگراد مستقر کند.

وزیر امور خارجه سوئد روز چهارشنبه گفت که کشورش از طرف ایالات متحده تضمین‌هایی گرفته که در دوره ارائه درخواست بالقوه برای پیوستن به ناتو و بررسی آن به دست ۳۰ کشور عضو این ائتلاف، مورد حمایت قرار گیرد.

انتظار می‌رود سوئد و فنلاند همین ماه درباره عضویت در ناتو تصمیم بگیرند.

کد خبر 573079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.