خطرناک‌تر از کرونای خفاشی، MRSA جوجه تیغی!

مشاهده تغییرات نگران‌کننده در چرخه آب زمین، دو عامل مهار ریزگردها، هر سه توله یوزپلنگ نر هستند، نامگذاری فرزندان ایران با مشارکت مردم، کشف جدیدی که پلاستیک را در چند ساعت تجزیه می‌کند، شناسایی یک ابرمیکروب خطرناک در جوجه‌تیغی اروپایی را در بسته خبری محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که تغییرات نگران‌کننده‌ای در چرخه آب زمین در حال رخ دادن است و تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش دمای متوسط جهانی، چرخه آب زمین را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. بر اساس داده‌های ماهواره‌ای جدید، آب‌های شیرین در سراسر جهان شیرین‌تر و آب‌های شور با سرعت فزاینده‌ای در سرتاسر جهان شورتر می‌شوند که اگر این الگو ادامه یابد، شاهد طوفان‌های شدیدتری خواهیم بود.

با افزایش دمای جهانی، دانشمندان انتظار دارند تبخیر بیشتری در سطح اقیانوس وجود داشته باشد که این تبخیر لایه بالایی دریا را شورتر و رطوبت را به جو اضافه می‌کند. این اتفاق می‌تواند بارندگی را در سایر نقاط جهان افزایش دهد اما احتمال وقوع سیل را نیز افزایش می‌دهد. اگر چرخه آب با گرم شدن کره زمین تسریع شود، می‌تواند تأثیرات عمیقی بر جامعه مدرن داشته باشد و خشکسالی و کمبود آب و همچنین طوفان‌ها و سیل‌های بزرگ‌تر را به همراه داشته باشد.

این اتفاق حتی ممکن است سرعت ذوب یخ‌های قطبی را نیز زیاد کند. استرلا اولمدو، ریاضیدان مؤسسه علوم دریایی بارسلونا در این رابطه توضیح داد: این افزایش مقدار آب در حال گردش در جو باعث می‌شود که در قطب به جای برف باران ببارد و در نتیجه آن سرعت ذوب یخ‌های قطبی زیاد شود.

داده‌های دانشمندان که در sciencealert منتشر شده نشان از این دارد که به ازای هر درجه سانتی‌گراد گرم شدن زمین، چرخه آب زمین می‌تواند تا هفت درصد تشدید شود، این مورد در عمل بدان معناست که مناطق مرطوب می‌توانند به طور متوسط هفت درصد مرطوب‌تر و مناطق خشک هفت درصد خشک‌تر شوند.

تنها راه برای اطمینان از تشدید نشدن امواج گرما، خشکسالی و طوفان در آینده، محدود کردن گرمایش جهانی است. جدیدترین گزارش تیم بین‌المللی تغییرات آب و هوایی تخمین می‌زند که اگر بتوانیم گرمایش زمین را تا دو درجه سانتی‌گراد حفظ کنیم، رویدادهای شدید آب و هوایی ۱۴ درصد قوی‌تر از شروع انقلاب صنعتی خواهند بود.

سازمان ملل متحد هشدار داد که دهه‌های آینده احتمالاً خشکسالی‌های فاجعه‌باری را به همراه خواهند داشت و زمانی که نزدیک به یک‌چهارم جهان در حال حاضر با کمبود آب مواجه است، عواقب این خشکسالی‌ها می‌تواند وخیم باشد.

تأمین حق‌آبه تالاب و اصلاح الگوی کشت 2 عامل حیاتی مهار ریزگردها

تأمین حقابه تالاب و اصلاح الگوی کشت ۲ عامل حیاتی مهار ریزگردها

محسن موسوی خوانساری کارشناس محیط‌زیست، در رابطه با منشأ طوفان‌های گرد و غبار، اظهار کرد: کانون‌های گرد و غبار در کشور ما عوامل داخلی و عوامل خارجی دارند که برای مهار ریزگردها هر دو مورد نیاز به پایش و توجه دارند. در کنار کانون‌های خارجی که مرتباً به آن اشاره شده، کانون‌های داخلی نیز تأثیر بسزایی دارند و بیشتر مشکل ما در رابطه با این کانون‌هاست.

وی ادامه داد: بسیاری از تالاب‌های کشور ما وضع نامطلوبی دارند و به کانون تولید گرد و غبار تبدیل شده‌اند. در سند توسعه سوم، چهارم، پنجم و ششم مرتباً به موضوع تأمین حقابه تالاب و اصلاح الگوی کشت در اراضی اطراف تالاب اشاره شده اما عملاً در ۳۰ سال اخیر توجهی به این موارد نشده است و افزایش مصرف آب در کشاورزی کاری کرد که حقابه تالاب به کشاورزی تعلق گرفت و در نتیجه بسیاری از تالاب‌های ما خشک و تبدیل به کانون گرد و غبار شدند.

این کارشناس محیط‌زیست با بیان این‌که میزان ذخیره منابع آب زیرزمینی با پر آب بودن تالاب‌ها رابطه مستقیم دارند، گفت: زمانی می‌توانیم تالاب‌های پر آب داشته باشیم و از تبدیل آن‌ها به کانون گرد و غبار جلوگیری کنیم که سفره‌های آب زیرزمینی و رودخانه‌های ما پر آب باشند. در ماده ۳۵ برنامه ششم توسعه صراحتاً تأکید شده که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۱۱ میلیارد مترمکعب آب که تقریباً ۲۵ درصد کل روان‌آب‌های کشور است از طریق اصلاح الگوی کشت، نصب کنتور بر روی چاه‌ها در مصرف آب صرفه‌جویی شود و این مقدار صرفه‌جویی شده به تالاب‌ها تعلق بگیرد اما این مهم تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب هورالعظیم تصریح کرد: حدود یک‌سوم از تالاب هورالعظیم در کشور ما قرار دارد که برای آبگیری این مقدار به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که عدم تحقق این مقدار تالاب هورالعظیم را خشک و آن را به کانون گرد و غبار تبدیل کرده است.

موسوی با بیان اینکه ما در مدیریت منابع آب در کشورمان ضعف مدیریتی داریم، گفت: در قوانین کشور ما آمده است که پس از شرب آب باید به تالاب‌ها تعلق بگیرد اما این قانون در کشور رعایت نشده است و سازمان محیط زیست باید به دلیل عدم پرداخت حقابه تالاب‌ها از وزارت نیرو شکایت کند.

عضو هیئت مدیره آب و خاک پایدار ایران با اشاره به عدم پرداخت حقابه دریاچه نمک قم هشدار داد: در حالی که دریاچه نمک قم در مجاورت ۲۵ میلیون نفر در استان‌های تهران، قم، البرز و قزوین وجود دارد یک قطره آب به این دریاچه وارد نمی‌شود و با ادامه داشتن این روند پدیدار شدن طوفان‌های نمک در مجاورت این استان‌ها دور از انتظار نیست. از سال گذشته دو سد بر روی تنها رودخانه شوری که آب دریاچه را تأمین می‌کرد، ساخته شده که این دو سد جریان آب ورودی به دریاچه را مسدود کرده است.

موسوی خاطرنشان کرد: ما باید با پرداخت حقابه تالاب‌ها و اصلاح الگوی کشت کانون‌های گرد و غبار داخلی را مهار کنیم و با انجام این کار جدیت خود را برای مهار طوفان‌های گرد و غبار به کشورهای همسایه نشان دهیم. ما باید در زمینه آب دیپلماسی فعالی داشته باشیم و نشست‌های کشورهای مشترک حوضه آب‌ریز را به طور مداوم تشکیل دهیم. دیپلماسی آب و مهار ریزگردها نیاز به زمان دارد و باید نتیجه اقدامات خود را در چندین سال‌های آینده ببینیم.

تناقض عجیب در تعیین جنسیت توله‌های یوزپلنگ؛ هر 3 توله نر هستند!

تناقض در تعیین جنسیت توله‌های یوزپلنگ؛ هر ۳ توله نر هستند!

بهرام‌علی ظاهری، سرپرست اداره‌کل محیط‌زیست سمنان اظهار کرد: پس از تأکید رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تشکیل کارگروه حقیقت‌یاب علل بررسی تلف شدن یکی از سه توله یوز ایرانی که در تاریخ یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ به‌صورت سزارین در مرکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی متولد شده بودند، دکتر اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان نماینده ویژه رئیس سازمان امروز عازم سمنان شد.

وی افزود: جلسه فوری و اضطراری بررسی علل تلفات تکثیر گربه‌سانان در اسارت با توجه به یافته‌های علمی و تجارب جهانی با حضور معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان، تیم علمی و اجرایی و دامپزشک معتمد برگزار شد و علت تلف شدن یکی از سه توله ضعیف بودن در ابتدا با وزن ۳۰۰ گرم و ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین و صورت‌جلسه گزارش با حضور حاضران در جلسه امضا شد.

سرپرست اداره‌کل محیط‌زیست سمنان تصریح کرد: همچنین در این جلسه پس از بررسی‌های لازم و علمی عنوان شد که تشخیص جنسیت گربه‌سانان مخصوصاً یوزپلنگ در روزهای اول که توله‌ها متولد شده بودند بسیار سخت و حساس است و اندام‌های تناسلی آن‌ها به‌راحتی قابل تشخیص نیست که با رشد حیوان، تعیین جنسیت مرحله به مرحله آسان‌تر خواهد بود. در بازدید دامپزشکان حاذق و مجرب، مجدداً توله یوزها مورد معاینه قرار گرفتند و مشخص شد توله‌ها نر هستند.

وی تصریح کرد: کارشناس تغذیه حیات‌وحش مرکز تکثیر یوز آسیایی به‌درخواست پزشک معتمد امروز تغییر و بعد از تولد، آغوز به توله‌ها با سرنگ داده شد و در زمان حاضر از شیرخشک مخصوص گربه‌سانان با برند معتبر جهانی برای تغذیه آن‌ها استفاده می‌شود. وزن توله‌ها در زمان تولد ۳۵۰ گرم توسط دامپزشک معتمد در گزارش اعلام شده بود که بعد از چهار روز به ۵۰۰ گرم افزایش یافته است.

ظاهری تأکید کرد: این نخستین تجربه ایران در خصوص تکثیر یوز در اسارت است و تلاش خواهد شد در دوره‌های بعد مجدداً برای گرفتن توله‌های جدید از ایران، فرآیند تکثیر را با تجربه بیشتری دنبال کنیم.

سرپرست اداره‌کل محیط‌زیست سمنان خاطرنشان کرد: تیم علمی و اجرایی این رویداد بی‌شک به توصیه‌های محققین و رهنمودهای متخصصان حیات‌وحش ملی و بین‌المللی نیاز دارند.

از تغییرات نگران‌کننده در چرخه آب زمین تا شناسایی ابرمیکروب خطرناک در جوجه‌تیغی!

فرزندان "ایران" با مشارکت مردم نام‌گذاری می‌شوند

محسن نقیلو ضمن تشریح برنامه‌های مستندسازی و اطلاع‌رسانی مرتبط با چگونگی فرآیند بارداری و تولد توله‌های یوز، اظهار کرد: در این پویش مردمی که توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری رسانه ملی برگزار خواهد شد، به افرادی که نام‌های ارسالی آنان توسط هیئت داوران مردمی برگزیده شود، جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت جهانی این رویداد بی‌سابقه ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند از ۲۰ اردیبهشت تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ از طریق سامانه پیامکی برنامه طبیعت ۳۶۰ شبکه دو سیما (۳۰۰۰۰۳۶۰) و یا سامانه http://Farzandan-e-iran.ir اسامی پیشنهادی را اعلام کنند.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان محیط‌زیست ادامه داد: در مراسمی که هم‌زمان با هفته محیط‌زیست برگزار می‌شود، از نام‌های منتخب داوران، زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی تیم اجرایی این واقعه مهم اعم از همکاران ستاد، استان سمنان، پرسنل انتظامی استان، تیم مجرب دامپزشکی، محیط‌بانان کاشف ایران از قاچاقچیان با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تقدیر خواهد شد.

وی ضمن تشکر از حمایت همه‌جانبه تمام اقشار جامعه برای جلوگیری از انقراض گونه منحصربه‌فرد "یوزپلنگ ایرانی"، تصریح کرد: کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد، خراسان‌های رضوی، شمالی، جنوبی و اصفهان که زیستگاه اصلی یوز است تا به امروز مشاهده شده است و باید امکانات بیشتری در این استان‌ها برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی فراهم کرد.

نقیلو تصریح کرد: رئیس سازمان محیط‌زیست در سفر استانی به سمنان و بازدید از این مرکز و اعلام قطعی شدن بارداری "ایران" دستورات ویژه‌ای را برای تأمین نیازهای فنی و مالی این دستاورد صادر کردند. با توجه به تماس‌های مردمی و اظهار علاقه‌مندی به حمایت از این رویداد علمی، پویش حفاظت از یوزپلنگ ایرانی با حمایت صندوق ملی محیط‌زیست و بانک تجارت، اسفندماه سال گذشته در موزه تنوع‌زیستی پارک پردیسان با حضور مدیران در هفته منابع طبیعی رونمایی شد و علاقه‌مندان فقط از طریق این درگاه می‌توانند داوطلبانه از برنامه‌های تکثیر یوز ایرانی حمایت کنند.

وی با تأکید بر نقش مهم اقشار مختلف جامعه به‌خصوص هنرمندان، ورزشکاران و اصحاب رسانه بر افکار عمومی و آگاهی و آموزش عموم مردم نسبت به محیط‌زیست، از حضور همیشگی این عزیزان تشکر و عنوان کرد: فدراسیون فوتبال سال‌هاست با درج نقش یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال موفق شده است توجه مردم ایران و دنیا را نسبت به یوزپلنگ ایرانی جلب کند و ما در تلاش هستیم طی تفاهم‌نامه‌ای، این مهم را برای جام جهانی سال ۲۰۲۲ نیز تمدید کنیم.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد با ارائه مستندات و اخبار لحظه به لحظه از رشد فرزندان "ایران" از طریق پایگاه خبری سازمان محیط‌زیست، توجه عموم مردم را نسبت به حفاظت از محیط‌زیست، جلب کنیم، گفت: اولین اقدام در زمان مشاهده گونه‌های حیات‌وحش، حفظ خونسردی و عدم ترساندن آن است تا جانور دچار استرس و انجام رفتارهای نامتعارف نشود.

وی بیان کرد: سامانه ارتباط مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به شماره تلفن ۱۵۴۰ در تمام ساعات شبانه‌روز آماده دریافت گزارش‌ها و شکایت‌های مردمی در خصوص مشاهده ورود حیات‌وحش به مناطق مسکونی، صید و شکار غیرمجاز، آلودگی، تخریب و … در حوزه محیط‌زیست است.

نقیلو اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در تلاش است با مشارکت یکی از شرکت‌های بیمه‌ای در صورت مراجعه حیات‌وحش به مناطق مسکونی شهری و روستایی و زمین‌های کشاورزی به دلیل گرسنگی، خسارات وارده به مردم را جبران کند تا دیگر شاهد تکرار حوادث اخیر نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از توله‌ها به‌دلیل ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه در روز چهارم تولد تلف شده است و یوزبانان و تیم دامپزشکی تغذیه و رفتار توله‌های دوم و سوم و یوز ماده را به‌صورت شبانه‌روزی با دوربین مداربسته و بازدید میدانی نظارت می‌کنند.

کشف جدیدی که پلاستیک را به جای چند دهه در چند ساعت تجزیه می‌کند!

کشف جدیدی که پلاستیک را به جای چند دهه در چند ساعت تجزیه می‌کند!

میزان بسیار نگران‌کننده آلودگی‌های پلاستیکی در جهان باعث شده تا دانشمندان به شدت تلاش کنند تا راه‌هایی را برای استفاده از پلاستیک بدون آسیب رساندن طولانی‌مدت به محیط اطراف ما بیابند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که استفاده از یک نوع آنزیم خاص می‌تواند زمان تجزیه اجزای پلاستیک را به شدت کاهش دهد!

تیم سازنده آن می‌گویند ما می‌توانیم از این آنزیم برای پاکسازی مکان‌های آلوده به آلودگی پلاستیکی استفاده کنیم؛ در نتیجه استفاده از این آنزیم، محصولات ساخته شده از پلیمر پلی اتیلن ترفتالات (PET) که ممکن است قرن‌ها طول بکشد تا به درستی در شرایط طبیعی تجزیه شوند در یک هفته و در برخی موارد ۲۴ ساعت شکسته شوند! دانشمندان این آنزیم را FAST-PETase PETase عملکردی، فعال، پایدار و متحمل نامیده‌اند.

آن‌ها این آنزیم را از یک PETase طبیعی تولید کردند که به باکتری‌ها اجازه می‌دهد پلاستیک PET را تجزیه کنند و با استفاده از یادگیری ماشینی آن را اصلاح کردند که این اصلاح آنزیم را قادر می‌سازد تا پلاستیک را در شرایط مختلف محیطی سریع‌تر تجزیه کند.

هنگامی که این آنزیم کار برش پلاستیک به واحدهای مولکولی اصلی آن را انجام داد (دپلیمریزاسیون)، مجدداً می‌توان پلاستیک را دوباره کنار هم قرار دهند (باز پلیمریزاسیون) و با استفاده از فرآیندهای شیمیایی برای ایجاد محصولات پلاستیکی جدید.

به نوشته sciencealert، پت یکی از چهار گروه اصلی پلاستیک‌ها است که تصور می‌شود به تنهایی ۱۲ درصد از کل زباله‌های جهانی را تشکیل می‌دهد؛ اگر این رقم به اندازه کافی ترسناک نبود، باید بدانیم که در سطح جهانی، کمتر از ۱۰ درصد از کل پلاستیک‌ها بازیافت شده‌اند؛ استفاده از این آنزیم می‌تواند نقش مهمی در بازیافت پلاستیک‌های پت در سراسر جهان ایفا کند.

در حال حاضر، متداول‌ترین روش‌ها برای دفع پلاستیک، انداختن آن در محل دفن زباله است که در این روش پلاستیک با سرعت بسیار پایینی پوسیده می‌شود، روش دیگر سوزاندن زباله است که هزینه زیادی دارد، انرژی زیادی مصرف می‌کند و جو را با گاز مضر پر می‌کند؛ واضح است که استراتژی‌های جایگزین برای نابودی زباله‌ها به شدت مورد نیاز هستند و این روش می‌تواند یکی از آن‌ها باشد.

شناسایی یک ابرمیکروب خطرناک در جوجه‌تیغی اروپایی!

شناسایی یک ابرمیکروب خطرناک در جوجه‌تیغی اروپایی!

دانشمندان برای نخستین بار، یک سویه قابل انتقال از ابرمیکروب "MRSA" که از انواع مقاوم به آنتی‌بیوتیک است و در حال حاضر بیمارستان‌های شمال اروپا را درگیر است، در جوجه‌تیغی‌های اروپایی کشف کردند. این ابرمیکروب‌های مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند که درمان کمی برای آن‌ها وجود دارد و یا کاملاً غیرقابل درمان هستند.

به نقل از earth، جوجه‌تیغی‌های اروپایی، یک گونه معمولی وحشی هستند که در مناطق شهری زندگی می‌کنند. بررسی‌ها در دانمارک و سوئد نشان می‌دهد که تا ۶۰ درصد جوجه‌تیغی‌ها حامل نوعی MRSA به نام mecC-MRSA هستند که باعث ایجاد عفونت MRSA در انسان می‌شود. یافته‌ها حاکی از سرریز باکتری‌ها و ژن‌های مقاوم به ضد میکروب‌ها به حیات‌وحش شهری است.

برای پی بردن به این موضوع، محققان نمونه‌هایی را از ۱۱۵ جوجه‌تیغی مرده در فنلاند بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ آزمایش کردند. تیم تحقیقاتی دریافتند که ۱۰ درصد از جوجه‌تیغی‌ها حداقل یک سویه باکتریایی تولیدکننده MRSA و حداقل یک سویه تولیدکننده ESBL دارند و تنها سه جوجه‌تیغی حامل نوع MRSA به نام mecC-MRSA بودند که معمولاً در سوئد و دانمارک یافت می‌شود و در چند سال گذشته در بیماران انسانی در شمال اروپا ظاهر شده است.

این نشان می‌دهد که تنوع ژنتیکی بین سویه‌های MRSA در جمعیت جوجه‌تیغی و کشورها وجود دارد. همچنین شناسایی دو سویه E coli در جوجه‌تیغی که از انواع مرتبط با انسان بودند نشان می‌دهد که باکتری‌ها می‌توانند از انسان به جوجه‌تیغی منتقل شوند.

ونلا جوهانسون، یکی از محققان این پژوهش جدید توضیح داد: همه حیات وحش و دام‌ها حامل انواع مختلفی از باکتری‌ها هستند، بنابراین نامزدهای زیادی برای پراکندگی این باکتری در محیط‌های شهری وجود دارد. علاوه بر این منابع انسانی مانند زباله‌ها، روان‌آب کشاورزی و فاضلاب خانگی نیز با انتقال مقاومت ضد میکروبی به حیوانات وحشی مرتبط هستند.

کد خبر 573005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.