آخرین اخبار از سرنوشت ۳توله یوزپلنگ ایرانی+جزئیات

ماده یوزپلنگ ایرانی که چند روز گذشته سه توله به دنیا آورد، روز گذشته یکی از توله‌هایش تلف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماده یوزپلنگ که «ایران» نام دارد، چهار روز پیش (یازدهم اردیبهشت‌ماه) سه فرزند ماده به روش سزارین صحرایی به دنیا آورد.

«علی سلاجقه» همان روز (یازدهم اردیبهشت ماه) با اعلام خبر تولد نوزادان یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی، اظهار کرد: با توجه به حضور تیم دام‌پزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌روزی رفتارهای این حیوان، مشخص شد که بارداری کامل بوده است و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و نداشتن توانایی زایمان طبیعی، با نظر دامپزشکان مشاور و دامپزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد.

وی افزود: با توجه به حضور تیم دام‌پزشکی مجرب، سه توله یوز ایرانی در این زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند. اقدامات اولیه دام‌پزشکی یوز ماده ایرانی ایران انجام شد و حال مادر و توله‌ها فعلاً طبیعی و تحت مراقبت‌های ویژه بعدی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: با توجه به اینکه این نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است، باید بتوان با حفظ این توله‌ها، افزایش جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بزرگی به حفظ ژن این‌گونه درخطر انقراض است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز است تا به امروز مشاهده شده است، تصریح کرد: یوزها در هر بارداری دو تا شش توله به دنیا می‌آوردند و هرچند این فرایند به‌نوبه خود برای حفظ این‌گونه مهم از نظر ژنتیکی بسیار اهمیت دارد؛ اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه‌ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور است.

۲ توله «ایران» ماده هستند / جنسیت‬ یک توله مشخص نبود

بهرام علی‌ظاهری، مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان ساعاتی بعد از اعلام خبر رئیس محیط‌زیست کشور درباره وضعیت زایمان «ایران» یوزپلنگ خارتوران شاهرود با بیان اینکه پیش‌بینی تاریخ زایمان «ایران» یوزپلنگ ماده چهار ساله، پنجم الی ششم اردیبهشت ماه جاری بود اما تا دهم اردیبهشت نیز این امکان وجود داشت که توله‌ها به دنیا بیایند، اظهار کرد: از اواخر روز نهم اردیبهشت ماه بود که ترشحات زایمان در یوز ماده پدیدار شد و تقریباً متوجه شدیم که زایمان نزدیک خواهد بود.

وی افزود: روز دهم شرایط برای زایمان تشدید و دستکم سه ساعت زمان برای زایمان طبیعی وقت صرف شد، این در حالی بود که ایران درد بسیار شدید را متحمل می‌شد و کم طاقتی او سبب شد تا زایمان با خطراتی روبه‌رو شود لذا ساعت ۱۸ روز نهم اردیبهشت ماه بود که دامپزشکان احتمال تلف شدن یوز ماده و توله‌ها را می‌دادند در نتیجه عمل سزارین صورت گرفت.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به اینکه دو توله تازه متولد شده ظاهراً ماده هستند و وضعیت بهتری دارند، گفت: اما یک توله مقداری ضعیف‌تر است که هنوز جنسیت آن مشخص نیست، همچنین وضعیت تا سه نیم بامداد تحت کنترل بود اما یوز ماده چندان توجهی به بچه‌ها نکرد در نتیجه از ترس اتلاف یوزها، مجبور به تغذیه آنها به صورت دستی شدیم. که حالا یکی از آنها از بین رفته است.

تلف شدن یکی از توله‌های ایران

روز گذشته خبر تلف شدن یکی از توله‌های ایران در فضای مجازی منتشر شد، ظاهری، مدیرکل اداره کل محیط‌زیست سمنان با تأیید این خبر اظهار کرد: پس از تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای تشکیل کارگروه حقیقت‌یاب علل بررسی تلف شدن یکی از سه توله یوز ایرانی که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به‌صورت سزارین در مرکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی متولد شده بودند، دکتر اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده ویژه رئیس سازمان امروز عازم سمنان شد.

وی افزود: جلسه فوری و اضطراری بررسی علل تلفات تکثیر گربه سانان در اسارت با توجه به یافته‌های علمی و تجارب جهانی با حضور معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان، تیم علمی و اجرایی و دامپزشک معتمد برگزار شد و علت تلف شدن یکی از سه توله ضعیف بودن در ابتدا با وزن ۳۰۰ گرم و ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین و صورتجلسه گزارش با حضور حاضرین در جلسه امضا شد.

جنسیت دو توله باقیمانده نر است

وی تصریح کرد: در این جلسه پس از بررسی‌های لازم و علمی عنوان شد که تشخیص جنسیت گربه‌سانان مخصوصاً یوزپلنگ در روزهای اول که توله‌ها متولد شده بودند بسیار سخت و حساس بوده و اندام‌های تناسلی آنها به راحتی قابل تشخیص نیست که با رشد حیوان، تعیین جنسیت مرحله به مرحله آسان‌تر خواهد بود.

ظاهری تصریح کرد: در بازدید امروز به همراه دامپزشکان حاذق و مجرب، مجدداً توله یوزها مورد معاینه قرار گرفتند و مشخص شد توله‌ها "نر" هستند.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان افزود: کارشناس تغذیه حیات‌وحش مرکز تکثیر یوز آسیایی به درخواست پزشک معتمد امروز تغییر و بعد از تولد، آغوز به توله‌ها با سرنگ داده شد و در حال حاضر از شیر خشک مخصوص گربه سانان با برند معتبر جهانی برای تغذیه استفاده می‌شود و وزن توله‌ها در زمان تولد ۳۵۰ گرم توسط دامپزشک معتمد در گزارش اعلام و بعد از چهار روز به ۵۰۰ گرم افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: این نخستین تجربه ایران در خصوص تکثیر یوز در اسارت است و تلاش خواهد شد در دوره‌های بعد مجدداً برای گرفتن توله‌های جدید از ایران، فرآیند تکثیر را با تجربه بیشتری دنبال کنیم.

کمتر از ۲۰ قلاده یوز وجود دارد

بنابر اعلام سازمان محیط‌زیست کشور کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی به عنوان زیستگاه‌های اصلی یوز تا به امروز مشاهده شده است.

اعلام فراخوان برای نامگذاری یوزه‌ای تازه متولد شده

محسن نقیلو، مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: فرزندان ایران (ماده یوزپلنگ آسیایی) با مشارکت مردم نامگذاری می‌شوند. وی از علاقه‌مندان خواست نام‌های پیشنهادی خود را از ۲۰ اردیبهشت تا ۲۰ خرداد به سامانه پیامکی برنامه طبیعت ۳۶۰ شبکه دو سیما (۳۰۰۰۰۳۶۰) یا سامانه http://Farzandan-e-iran.ir بفرستند.

استان سمنان مهم‌ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و جهان است.

کد خبر 572965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.