شهردار قزوین: اصفهان؛ نماد خودباوری ملی

شهردار قزوین گفت: اصفهان مرکز علم و صنعت و نماد خودباوری ملی ایران اسلامی است. ریشه تاریخی و فرهنگی مشترک قزوین و اصفهان، می‌تواند به استفاده از تجربیات دو شهر در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری، اقتصاد و مدیریت شهری کمک کند.

«مهدی صباغی» ضمن تبریک هفته فرهنگی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کلان‌شهرهای قزوین و اصفهان، اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیاری با هم دارند. قزوین بیش از نیم‌قرن پیش از اصفهان به عنوان دومین پایتخت دولت صفویان انتخاب شد. انتخاب قزوین به عنوان پایتخت در بیش از ۵۰ سال، این شهر را وارد دورانی از شکوفایی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی همه‌جانبه کرد؛ به نحوی که علاوه بر حوزه‌های علمی و پرورش اندیشمندان بزرگ، هنر و معماری، فرهنگ و ادبیات نیز به بلوغ رسید.

وی افزود: پس از آنکه «شاه عباس اول» پایتخت را از قزوین به اصفهان تغییر داد، دانشمندان برجسته، هنرمندان و معماران بزرگی که در شهر قزوین و در دربار صفویه فعالیت می‌کردند، به اصفهان عزیمت کردن و تجربه مشترکی از هنر و معماری میان دو شهر ایجاد شد.

شهردار قزوین خاطرنشان کرد: ریشه تاریخی و فرهنگی مشترک قزوین و اصفهان می‌تواند به استفاده از تجربیات دو شهر در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری، اقتصاد و مدیریت شهری کمک کند.

صباغی تصریح کرد: نقش ویژه اصفهان در پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و دلاوری‌های لشگر هشت نجف‌اشرف که هم‌رزمان قزوینی ما نیز در کنار آنان حضور داشتند، فراموش‌نشدنی است. اصفهان امروز به واسطه وجود چهره‌های درخشان ایثار و مقاومت همچون حاج‌حسین خرازی‌، احمد کاظمی، ردانی‌پور و شهید میثمی می‌درخشد و آسمانش منور به وجود هزاران شهید دلاور است.

شهردار قزوین با بیان اینکه کلان‌شهر اصفهان با ظرفیت‌های ارزشمند فرهنگی و تاریخی خود، جایگاه ویژه‌ای در هنر و فرهنگ کشورمان دارد، گفت: حق این است که در رویدادهای هفته فرهنگی، توجه ویژه‌ای به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، شناساندن قهرمانان شهید، دلاورمردان جانباز، آزاده و رزمندگان غیور شود.

صباغی اظهار کرد: اصفهان مفتخر به وجود عالمان و دانشمندانی است که در فقه و اجتهاد اسلامی و در علوم طبیعی، سرآمد هستند و باید از این ظرفیت فرهنگی در ایجاد خودباوری ملی و امید به آینده بهره برد؛ به سهم خودم هفته فرهنگی اصفهان را به شهردار، اعضای شورای شهر و مردمان غیور، با فرهنگ و مؤمن شهر اصفهان تبریک می‌گویم و برای آنان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

کد خبر 572933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.