شورای شهر بریستول در تلاش برای کاهش زباله‌های شهری

شورای شهر بریستول با تصویب یک برنامه آزمایشی و تحقیقاتی با هدف کاهش ضایعات درصدد است از حجم زباله‌های شهر خود بکاهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در راستای کاهش میزان ضایعات شهری، شورای شهر بریستول با تأمین مالی اجرای یک پروژه آزمایشی و تحقیقاتی به‌منظور کاهش ضایعات از طریق اجرای برنامه پسماند مواد غذایی ارگانیک موافقت کرد. به‌عنوان بخشی از کمک هزینه مدیریت مواد و مدیریت پایدار وزارت انرژی و حفاظت از محیط‌زیست «کنکتیکت (Connecticut)»، جنوبی‌ترین ایالت در منطقه نیوانگلند انگلستان، این برنامه به مدت یک سال در داخل شهر بدون هیچ هزینه‌ای برای شهر یا ساکنان آن اجرا خواهد شد. این ابتکار حدود چند صد نفر را در یک مسیر مشخص جمع‌آوری زباله مورد هدف قرار می‌دهد و بخشی از مرحله آزمایش در سطح شهر نخواهد بود.

شهردار کنکتیکت هدف از اجرای این پروژه را پیوستن به دیگر شهرهای محلی از جمله «ولکات (Wolcott)» برای امکان‌سنجی استفاده از مزایای کمک هزینه مدیریت مواد پایدار در راستای بررسی فرصت‌های جایگزین کردن زباله‌ها اعلام کرد. وی با اشاره به روبه‌رویی دولت منطقه با بحران روزافزون زباله در کنکتیکت و فشار ناشی از آن این پروژه را فرصتی برای همراهی با سایر مناطق درگیر با این بحران دانست و درباره روند اجرای کار چنین توضیح داد که «ساکنان در منطقه مشخص‌شده، ضایعات مواد غذایی ارگانیک خود را در کیسه‌های زباله جداگانه قرار خواهند داد و این کیسه‌ها به یک مرکز تصفیه بی‌هوازی منتقل خواهد شد.»

شورای شهر بریستول نیز از ساکنان مشارکت‌کننده در طرح درخواست کرد پس از تفکیک زباله‌های آلی خود در کیسه‌های پلاستیکی با رنگی متفاوت از سایر زباله‌ها، به همان روشی که در حال حاضر مأموران خدمات عمومی شهرداری برای جمع‌آوری زباله‌ها مراجعه می‌کنند، کیسه‌ها را در محل‌های مشخص‌شده قرار دهند. این زباله‌ها مستقیماً به یک مرکز تصفیه زباله بی‌هوازی، احتمالاً در «والینگفورد (Wallingford)» یا «ساوتینگتون (Southington)» فرستاده و زباله‌های غیر آلی به تأسیسات «بریستول کوانتا» بازگردانده می‌شود.

شورای شهر برستول اعلام کرد که زباله‌های آلی در تولید الکتریسیته مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش باقی‌مانده آن‌ها طی فرآیندهای تصفیه بی‌هوازی وارد روند تولید کمپوست خواهد شد. شهردار منطقه نیز نزدیک بودن کنکتیکت به مرکز تصفیه بی‌هوازی ساوتینگتون را عاملی برای کاهش هزینه‌های بالقوه این پروژه برای ساکنان اعلام کرد و گفت بریستول شدیداً به‌دنبال ایجاد انگیزه برای بهره‌گیری از فرآیندهای مدیریت زباله این‌چنینی است چرا که تصفیه بی‌هوازی باعث ایجاد گاز می‌شود و گاز تولیدشده برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی این روند را شرایط جالبی دانست که در کنار کاهش هزینه‌ها، به تغییر رفتار مخالفان طرح منجر خواهد شد.

عضو شورای شهر بریستول هدف از اجرای آزمایشی برنامه پسماند مواد غذایی ارگانیک در کنکتیکت را آزمودن واکنش جامعه در این زمینه معرفی و اعلام کرد واقعیت این است که جداسازی زباله‌های آلی ممکن است در نهایت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت‌ها و ساکنان نشود، مگر این‌که برای پیاده‌سازی آن از امکانات دسته‌بندی خاص در مقیاس تجاری استفاده شود. وی تأکید کرد که ایالت در حال بررسی امکان ایجاد و اجرای تسهیلات دسته‌بندی و تصفیه بی‌هوازی بیشتر و ارائه مدل‌های تجاری است که با روش‌های دفع زباله اینچنینی بتواند سرمایه‌گذاران علاقه‌مند را به خود جذب کند.

شواری شهر بریستول خاطرنشان کرد که در مسیر اجرای این برنامه، شورا هر هفته دو کیسه زباله و یک کیسه زباله ارگانیک در اختیار ساکنان منطقه قرار خواهد داد و چنانچه ساکنان به کیسه‌های بیشتری نیاز داشته باشند، ملزم به خرید آن‌ها خواهند بود. طبق تحقیقات شورا پیاده‌سازی این طرح در سراسر اروپا، ماساچوست و ورمونت ثابت کرده است که اقدامات این‌چنینی می‌تواند با کاهش میزان تولید ضایعات از ۴۰ تا ۶۰ درصد، به تغییر رفتار عموم مردم منجر شود چرا که با تفکیک کیسه به کیسه پسماندها، مردم رفتار خود را برای کاهش ضایعات تغییر می‌دهند.

شورای شهر بریستول یکی از نهادهای عضو شورای دولت‌های دره ناگاتاک (NVCOG) است؛ یک نهاد منطقه‌ای که برای رسیدگی به مسائل مشترک و هماهنگی برنامه‌های فدرال و ایالتی به شهرداری‌های عضو کمک می‌کند. در مسیر اجرای آزمایشی برنامه پسماند مواد غذایی ارگانیک کنکتیکت نیز مدیر خدمات مشترک شهرداری این نهاد و برنامه‌ریز محیط‌زیست آن مشارکت داشته و حتی اعلام کرده‌اند که سایر شهرداری‌های درون سازمانی آن‌ها نیز درگیر پیاده‌سازی این برنامه هستند. شورای دولت‌های دره ناگاتاک اعلام کرد از در دسترس بودن بودجه لازم برای اجرای این پروژه در سال آینده هیچ‌گونه اطمینانی وجود ندارد، بااین‌حال پیاده‌سازی آزمایشی آن در سال جاری فرصتی عالی برای امتحان روندی محسوب می‌شود که در بسیاری از شهرهای مجاور بسیار موفق عمل کرده است.

کد خبر 572908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.