امکانات سپاهان را در والیبال هیچ باشگاهی ندارد/فشار قهرمانی باعث استرس شده بود!

«بعد از معنوی‌نژاد، هیچ بازیکن اصفهانی به تیم ملی نوجوانان‌وجوانان دعوت نشد؛ یکی از دلایل آن تیم‌داری‌نکردنِ اصفهان در سوپرلیگ بود. امروز اصفهان در تیم ملی نوجوانان، نماینده دارد و این اثر تیم‌داری و سرمایه‌گذاری سپاهان است که اگر نباشند، همه این‌ها از بین می‌رود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم والیبال سپاهان سال گذشته با جذب ستاره‌هایی مانند غفور و قائمی در قامت یک قهرمان ظاهر شد. شاگردان «محمدی‌راد» در دور رفت و برگشت مرحله مقدماتی، عملکرد خیلی خوبی داشتند و به‌عنوان تیم صدرنشین به پلی‌آف صعود کردند. مسابقات پلی‌آف به صورت متمرکز در تهران برگزار شد و طلایی‌پوشان در بازی اول مقابل گرگان نتیجه خوبی گرفتند، اما در مرحله نیمه‌نهایی بازی‌های خود را مقابل پیکان واگذار کردند تا تیمی که مدعی قهرمانی بود، از دور رقابت‌ها حذف شود. پس از نتیجه‌نگرفتنِ سپاهان در والیبال، حاشیه‌هایی مبنی بر تیم‌داری‌نکردنِ این باشگاه در والیبال مطرح شد که چند روز گذشته «محمدرضا ساکت» این موضوع را تأیید و در گفت‌وگویی عنوان کرد که در لیگ دسته اول، تیم سپاهان را خواهیم دید. این درحالی است که «رحمان محمدی‌راد» پس جدایی از سپاهان در لیگ جدید هدایت تیم والیبال هورسان رامسر را برعهده خواهد گرفت. خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با محمدی راد درخصوص تیم جدیدش و سه فصل حضور در تیم سپاهان داشته است که در ادامه می‌خوانید:

لیگ ۱۴۰۱ را با هوسان رامسر کار می‌کنید؛ راجع به تیم جدیدی که به آن پیوستید بگویید

طی جلساتی که با مدیران و مالک باشگاه هورسان رامسر برگزار شد، مسائل فنی و مالی را بررسی کردیم و درنهایت قرار شد با هم همکاری کنیم.

قرارداد شما با هورسان چندساله است؟

یک ساله است.

جذب بازیکن را شروع کردید؟

بله؛ دو بازیکن جذب کردیم و سعی می‌کنیم بازیکنانی را که سال گذشته در تیم بودند و جزو برنامه‌های ما هستند، نگه داریم. در پست‌هایی که نیاز به بازیکن است، با نفرات مدنظر صحبت می‌کنیم و اگر از لحاظ مالی به توافق رسیدیم، با آن‌ها قرارداد می‌بندیم.

جذب ملی‌پوش یا بازیکن خارجی در برنامه شما وجود دارد؟

خیر؛ هورسان بخش خصوصی است و مالک باشگاه به واسطه مسئولیت اجتماعی که دارد، از جیب خود هزینه می‌کند و این سرمایه‌گذاری، برگشتی ندارد. طی دو سالی که هورسان تیم‌داری کرده است، جوانان علاقه‌مند به والیبال زیاد شدند و مردم رامسر پیگیر مسابقات این تیم هستند. پیشکسوتان و آدم‌های خوبی اطراف این مجموعه حضور دارند که عاشقانه کمک می‌کنند؛ من هم سعی کردم به عنوان مربی همکاری کنم. با بازیکنانی که مشغول صحبت هستیم این قضیه را درک کردند تا بتوانیم با بودجه‌ای که در اختیار داریم، یک تیم قابل قبول را وارد مسابقات کنیم.
با توجه به موضوع بودجه، به نظر می‌رسد هورسان بیشتر قصد دارد از جوانان رامسر در تیم استفاده کند

استفاده از بومی‌ها در برنامه کاری من وجود دارد، حدود هفت نفر از بازیکنان هورسان به اردوی اولیه تیم ملی جوانان دعوت شدند که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد. قبل از شروع تمرینات اصلی، یک سری تمرینات را می‌گذاریم تا در پست‌هایی که نیاز به بازیکن جوان داریم، بازیکنان مستعد رامسر را شناسایی و از آن‌ها استفاده کنیم.

امکانات سپاهان در والیبال را هیچ باشگاهی ندارد/فشار قهرمانی باعث استرس شده بود!

مدیرعامل باشگاه چه هدفی را در آخر فصل برای تیم مشخص کرده است؟

هدف‌گذاری تیم با بودجه‌ای که تعیین شده متناسب است. طی دو سال گذشته، این مجموعه موفق نشده در جمع هشت تیم و پلی‌آف حاضر شود که هدف اولیه، حضور در پلی‌آف است. در پلی‌آف هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و نتایج غیرقابل پیش‌بینی هم رقم می‌خورد؛ شانس این را داریم که نتایج بهتری کسب کنیم.

تیمی مانند سپاهان یک فصل را در صدر جدول طی می‌کند، اما در بازی‌های پلی‌آف امکان دارد با یک اشتباه حذف شود. به نظر شما قرارگیری مرحله پلی‌آف برای لیگ برتر والیبال تصمیم درستی است؟
فرمول برگزاری همه لیگ‌های معتبر به همین شکل است و تیم صدرنشین، امتیازاتی مثل میزبانی دارد. در نیم‌فصل سال گذشته قرار شد مرحله پلی‌آف مسابقات امسال به صورت رفت و برگشت باشد و تنها فینال در تهران و تک‌بازی انجام شود، اما در نیم‌فصل مسابقات، دوباره رأی‌گیری کردند که اکثر تیم‌ها رأی به متمرکزبودن مسابقات پلی‌آف در تهران دادند. به نظر من با این شیوه، حق تیم اول و دوم خورده شد؛ زیرا بعد از یک فصل تلاش که امتیازات خوبی کسب کردند، در مرحله پلی‌آف بدون هیچ امتیاز خاصی در یک شرایط برابر با دیگر تیم‌ها به رقابت پرداختند. در لیگ‌های معتبر، میزبانی تأثیرگذار است و بازی در شهر خود با حضور تماشاگران، یک امتیاز خوب محسوب می‌شود.

سال گذشته حدود سه ماه هدایت تیم ملی پاکستان را برعهده گرفتید، امسال دیگر در بحث هدایت تیم‌های ملی ورود نمی‌کنید؟

پیشنهادی برای بحث ملی نشده است.

اگر پیشنهاد شود تمایل دارید؟

تا اوایل مهرماه، فصل مسابقات ملی است و از مهرماه به بعد، مسابقات باشگاهی را پیش رو داریم که خیلی از مربی‌های والیبال در جهان مسئولیت هر دو را برعهده دارند. این اتفاق سال گذشته برای من رخ داد که مسئولان باشگاه سپاهان همکاری کردند و با حضور سه ماه در پاکستان، تجربه خوبی به دست آوردم؛ اما قراردادم تمام شد و دیگر پیشنهادی نداشتم. در این روزها مشغول بازار نقل و انتقالات لیگ برتر هستم تا تیم خوبی ببندیم.

امکانات سپاهان در والیبال را هیچ باشگاهی ندارد/فشار قهرمانی باعث استرس شده بود!

چرا سپاهان با وجود ستاره‌هایی که داشت، نتوانست نتیجه بگیرد؟

فقط می‌توانم بگویم ورزش است و هزار اتفاق غیرقابل پیش‌بینی در آن رخ می‌دهد. ما کل فصل را صدر جدول بودیم، در بازی اول پلی‌آف مقابل پاس گرگان عملکرد خوبی داشتیم، تمرینات خوبی پشت سر گذاشتیم و به جز قائمی که مصدومیت کمرش آزاردهنده بود، دیگر بازیکنان را در اختیار داشتیم؛ نمی‌دانم چرا در نیمه نهایی عملکرد بدی داشتیم.

از اول فصل، فشار قهرمانی روی تیم ما وجود داشت که باعث استرس شده بود؛ تیم‌های دیگری هم بودند که بیشتر از سپاهان سرمایه‌گذاری کرده بودند، اما بار روانی قهرمانی روی تیم ما بود. بازیکنان خود را با برنامه و بودجه مناسب در اختیار گرفتیم؛ در یک بخش از جانب برخی دوستان شیطنت‌هایی به وجود آمد که فشار قهرمانی را دو برابر کرد. در طول فصل بازی‌های خوبی ارائه دادیم و امتیازات قابل توجهی کسب کردیم، اما از هیچ‌کدام لذت نبردیم؛ زیرا همگی منتظر آخر فصل و قهرمانی بودیم که این موضوع آزار دهنده بود.

در باشگاه‌های بزرگ، فشار قهرمانی وجود دارد؛ درحال‌حاضر از آخرین قهرمانی سپاهان سال‌ها گذشته و هر سال برای آن برنامه‌ریزی می‌شود. سپاهان، باشگاه بزرگی است که چیزی جز قهرمانی هواداران و مسئولان، آن را راضی نمی‌کند و این برای مربیان و بازیکنان تعریف شده است. باشگاه امکانات خوبی در اختیار تیم والیبال خود گذاشت و در مرحله پلی‌آف، توجه بیشتری هم شد، ما نیز تمام تلاش خود را انجام دادیم، اما بعضی وقت‌ها آن چیزی که فکر می‌کنی، نمی‌شود.

مدیرعامل باشگاه سپاهان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دیگر در لیگ برتر والیبال تیم‌داری نخواهند کرد. نظر شما راجع به این موضوع چیست؟

امیدوارم این اتفاق رخ ندهد. روزی که سپاهان وارد رشته والیبال شد اتفاق خوبی برای والیبال کشور رخ داد. سپاهان باشگاه بزرگی است و از لحاظ ساختار و امکانات جزو بهترین باشگاه‌های ایران محسوب می‌شود. مطرح بودن این باشگاه، دیگر تنها در سطح کشور نیست؛ بلکه در آسیا و جهان نام سپاهان وجود دارد. از کار کردن در سپاهان لذت بردم؛ وقتی روز اول و آخری که در این تیم حضور داشتم را باهم مقایسه می‌کنم، می‌بینم که اتفاقات خوبی رخ داده است. شاید همه توجه رسانه‌ها و هواداران به نتیجه‌گیری است، ولی در حال حاضر سپاهان امکاناتی در والیبال دارد که هیچ باشگاهی ندارد. سال اولی که در این تیم بودم، برای تمرین هم مشکل داشتیم؛ اما روز آخری که این تیم را ترک کردم، بهترین سالن در اختیار سپاهان بود. همه این ایده‌ها از طرف کادر فنی و انجام و سرمایه‌گذاری آن از طرف باشگاه بود؛ آرزوی هر مربی و بازیکنی است که در سپاهان فعالیت کند. بعد از معنوی‌نژاد، هیچ بازیکن اصفهانی به تیم ملی نوجوانان و جوانان دعوت نشد و یکی از دلایل آن عدم تیم‌داری اصفهان در سوپرلیگ بود. امروز اصفهان در تیم ملی نوجوانان نماینده دارد و این اثر تیم‌داری و سرمایه‌گذاری سپاهان است که اگر نباشند، همه اینها از بین می‌رود. از مدیران سپاهان خواهش می‌کنم تجدیدنظر کنند، یک‌سال نتیجه نگرفتن، دلیل بر موفق نبودنِ مجموعه نمی‌شود

حرف آخر…

امیدوارم برای انجام مسابقه مقابل سپاهان حاضر شویم و دوباره فضای سالن ۲۵ آبان را تجربه کنم.

گفت‌وگو از: کیمیا گلپیرا_خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 572891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.