آخرین اخبار از پرداخت یارانه آرد به مردم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بسته حمایتی و جبرانی، تهیه شده است که قبل از حذف یارانه آرد صنعت به مردم پرداخت می‌شود، گفت: زمان و میزان آن را ستاد هدفمندی یارانه‌ها تعیین می‌کند.

به گزارش‬ ایمنا، «جواد ساداتی‌نژاد» ‏ در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، خشکسالی و درگیری نظامی اوکراین و روسیه را از چالش‌های مهم دنیا در تولیدات کشاورزی دانست و اظهار‬ کرد: چند چالش در دنیا مانند خشکسالی، بر تولید تأثیر می‌گذارد و موجب افزایش قیمت می‌شود.

وی افزود: پیش‌تر ۸.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌کردیم، اما در سال ۱۴۰۰ تنها ۴.۵ میلیون تن خریداری کردیم که برای سال ۱۴۰۱ نیز همین رقم را پیش‌بینی می‌کنیم؛ درحالی‌که نیاز کشور به گندم، ۱۲ میلیون تن بوده و خشکسالی تأثیر زیادی در کمبود آن داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی به چالش دیگر هم اشاره کرد و گفت: بحث جنگ اوکراین و روسیه نیز که تأمین کننده اصلی غلات در جهان هستند، تأثیر زیادی در این چالش دارد؛ این کشورها ۷۰ درصد تولید روغن و تا ۲۵ درصد تولید غلات را به خود اختصاص داده‌اند. پس از جنگ این دو کشور، قیمت محصولات اساسی شیب صعودی و شاید تا ۱۲۵ درصد بوده؛ مثلاً در روغن خام ۸۰ درصد رشد قیمت داشته است که چالش زیادی در دنیا ایجاد کرد و خیلی از کشورها، ذخیره‌سازی را که اوج آن در چین بوده آغاز کردند.

ساداتی‌نژاد گفت: سال آینده در این منطقه تولید غذا نخواهیم داشت و در ۵ سال آینده تولید غذا در جهان با مشکل مواجه خواهد بود که در روغن، دانه سویا، شکر، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، شیر و گوشت اثرات خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: کشورهای دنیا هر کدام استراتژی در این باره آغاز کردند؛ از جمله یارانه کشت دادند یا ذخیره‌سازی را بیشتر کردند که تا دو برابر هم شده است یا ممنوعیت صادرات را در روغن و غلات یا وضع عوارض را انجام دادند یا در اروپا به محدودیت خرید پرداختند تا امنیت غذایی مردم خود را تأمین کنند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در کشور ما برای مقابله با این تنش‌ها که جهانی است، کشت قراردادی گندم را شروع کردیم و نرخ خرید گندم را به ۱۱,۵۰۰ تومان افزایش دادیم.

ساداتی‌نژاد افزود: قیمت کودها را تا ۴۵ درصد کاهش دادیم که نهاده مشکلی نداشته باشیم و تکمیل ذخایر و واردات کالا را بهبود بخشیدیم در دانه‌های روغنی هم به سمت کشت قراردادی رفتیم.

وی در ادامه با بیان اینکه قاچاق چالش دیگری برای امنیت غذایی کشور شده است، افزود: به دلیل اینکه یارانه به کالاهای اساسی تعلق دارد، قیمت ما نسبت به کشورهای همسایه پایین‌تر است و همین، عاملی برای سرازیر شدن کالاهای ما به سمت آن کشورها شده است؛ آن‌ها حتی تعرفه واردات خود را صفر کردند که همه این‌ها باعث قاچاق بیشتر شد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: کیسه آرد در کشور ما ۳۸ هزار تومان و در مرز ۸۰۰ هزار تومان باشد که این پذیرفتنی نیست و این جذابیت‌ها را نمی‌توان با کنترل فیزیکی مانع شد و باید تمهیدی انجام می‌گرفت و این‌ها تهدیدی بر امنیت غذایی کشورمان است.

ساداتی‌نژاد در پاسخ به اینکه اکنون قیمت نان صنعتی و ماکارونی افزایش یافته و چگونه برای مصرف کننده داخلی جبران می‌شود، گفت: یک الزام قانونی نیز در قانون ۱۴۰۱ داریم و ابلاغ شده که ارز ۴۲۰۰ تومانی نباشد و نیمایی باشد. در سال گذشته در ابتدای دولت، هشت میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ برای یارانه غذا دیده شده بود که در ابتدای دولت جذب شده بود و آن موقع باید این طرح انجام می‌شد.

وی افزود: امسال تصمیم داریم که هدفمندی یارانه‌ها به سمت مصرف کننده نهایی برود؛ این برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است. البته جبرانی لازم برای حذف ارز از آن کالاها هم در حال انجام است و برای دهک‌های مختلف، برنامه‌ریزی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی‬ تصریح کرد: در بحث گندم صنف و صنعت به دلیل قاچاق مجبور به تسریع شدیم، یعنی زودتر طرح هدفمندی یارانه‌ها را انجام دادیم و قیمت را از ۲,۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش دادیم که تغییر در قیمت ماکارونی ایجادشده، اما در تأمین این محصول هیچ مشکلی نداریم.

ساداتی‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا تولیدکننده‌های ماکارونی با ظرفیت کامل کار می‌کنند، گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ کارخانه در این حوزه کار می‌کننده هیچ مشکلی برای تأمین گندم آن‌ها ندارند؛ در ایام تعطیل خرید مردم بیشتر شد که محصول در قفسه فروشگاه‌ها کاهش یافت، اما از فردا توزیع افزایش می‌یابد.

وی‏ با بیان اینکه مصرف گندم کشور ۹ میلیون تن و خرید دولتی ما بیش از ۴.۵ میلیون تن نبوده‬ است، گفت: باید این‌ها را تأمین کنیم و در چنین شرایطی نمی‌توانیم شاهد باشیم که محصول ما به کشورهای دیگر قاچاق شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بسته حمایتی و جبرانی تهیه شده که قبل از حذف یارانه آرد صنعت به مردم پرداخت می‌شود، گفت: زمان و میزان آن را ستاد هدفمندی یارانه‌ها تعیین می‌کند.

ساداتی‌نژاد، درباره افزایش قیمت برخی کالاها مانند روغن و ماکارونی و اینکه چرا محصولات صادراتی مانند شیرینی و ماکارونی در کشورهای همسایه ارزان‌تر است، گفت: امنیت غذایی بسیار مهم و وظیفه دولت‌ها است و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه نقش ویژه‌ای دارد.

منبع: صدا و سیما

کد خبر 572884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.