۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۷
صفادشت پاکسازی می‌شود؟

بیش از ۳۰سال زباله‌های خانگی و بیمارستانی نزدیک زمین‌های کشاورزی صفادشت تخلیه و دستاورد آن نابودی صنعت دامداری و کشاورزی، مهاجرت جوانان و تلف شدن دام شیرده و گوسفندان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از ۳۰ سال در منطقه صفادشت خوانسار پسماند زباله‌های شهرستان به صورت غیراصولی و بهداشتی دفن می‌شد و شهروندان صفادشت از خدشه بر چهره زیبای طبیعت بکر منطقه و ضررهای تحمیل شده به صنعت کشاورزی و دامداری رنج می‌بردند و گوش شنوایی پاسخگوی حل مشکلاتشان نبود تا اینکه انتقاد شهروندان صفادشت در سفر استاندار اصفهان به خوانسار موجب شد استاندار بلافاصله و خارج از برنامه کاری به محل دپوی پسماند زباله برود و از نزدیک وضعیت محل را بررسی کند.

گلایه شهروندان از انباشت دپوی پسماند و خدشه‌دار شدن چهره نگین زیبای خوانسار موجب شد تا پس از پیگیری موضوع در جلسه مشترک شورای اداری شهرستان و استان، کارخانه پسماند به صورت مشترک با گلپایگان راه‌اندازی شود تا با هماهنگی‌های لازم و در قالب یک برنامه واحد، زباله‌ها به کارخانه منتقل و در آنجا تخلیه شود. ساماندهی وضع موجود منطقه صفادشت نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفت و این امر مهم در مصوبات سفر گنجانده شد. پس از گذشت یک ماه از راه‌اندازی کارخانه پسماند، وضعیت صفادشت را از زبان شهروندان صفادشت و مسئولان، جویا شدیم.

زباله‌ها صنعت کشاورزی و دامداری را نابود کرد

زهرا بصائری، دهیار و شهروند صفادشت با انتقاد از پاکسازی نشدن صفادشت از پسماند زباله‌ها، می‌گوید: به مناسبت روز زمین پاک قسمتی از جاده صفادشت پاکسازی شده، اما لازم است منطقه کامل پاکسازی و پسماند زباله به صورت اصولی و بهداشتی دفن شود.

وی می‌افزاید: پسماند زباله‌ها به صنعت کشاورزی و دامداری صفادشت آسیب زده و قابل جبران نیست، در زمان فرماندار وقت شهرستان (محمدی) قرارداد پرداخت غرامت به روستا بسته شده، اما متأسفانه عملی نشده و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم نتیجه‌ای نداشت.

این شهروند صفادشت تصریح می‌کند: بیش از ۳۰ سال زباله‌های خانگی و بیمارستانی نزدیک زمین‌های کشاورزی تخلیه شد و دستاورد آن فقط نابودی صنعت دامداری و کشاورزی، مهاجرت جوانان و تلف شدن بیش از ۵۰ رأس دام شیرده و گوسفندان (به علت بلعیدن نایلون‌های پراکنده در روستا) است.

بصائری تاکید می‌کند: اکنون نیز محل پسماند زباله‌ها جولانگاه سگ‌های ولگرد و شغال‌ها است که در زمین‌های کشاورزی منطقه پرسه می‌زنند و موجب آلوده شدن محصول باغات و کشاورزان و لگدمال کردن صیفی‌جات و یونجه می‌شود.

چه کسی خسارت کشاورزان و دامداران را پرداخت می‌کند؟

محمدی از دیگر شهروندان صفادشت می‌گوید: مسئولان از صفادشت به عنوان نقطه گردشگری حرف می‌زنند، اما گویا منطقه را ندیده‌اند که پوشیده از نایلون و پلاستیک شده است، اگر اصولی و بهداشتی پسماندها دفن شده بود تل انبار نمی‌شد، بارها انتقاد کردیم و حضوری به شهرداری رفتیم اما نه تنها جواب نگرفتیم بلکه به دلیل مزاحمت با پلیس ۱۱۰ تماس گرفتند.

وی می‌افزاید: شهروندان صفادشت ضعیف و ضعیف‌تر شدند اما مسئولان گذشته خوانسار درک نکردند، اگر خوانندگان تصاویر منطقه را مشاهده کنند گویای واقعیت ماجرا است، امیدوارم چشم بینایی ضررهای متحمل شده را جبران کند، چون تاکنون صحبت‌های ما را کسی نشنیده است.

فروغی از دیگر شهروندان صفادشت می‌گوید: یک دامدار وقتی شکم دام تلف شده خودش را باز می‌کند می‌بیند بلعیدن نایلون‌ها باعث تلف شدن شده است واقعاً دردآور است.

وی می‌افزاید: به کشاورزان و دامداران صفادشت چه کسی خسارت پرداخت می‌کند؟ آیا نابودی صنعت کشاورزی و دامداری جبران‌پذیر است؟

پاکسازی صفادشت زمان‌بر است

مهدی احمدی، شهردار خوانسار خاطرنشان می‌کند: پس از انتقال پسماند زباله‌های شهرستان به کارخانه بازیافت گلپایگان، پسماند زباله در صفادشت تخلیه نشده است.

وی با بیان اینکه در روز زمین پاک چهار کامیون پسماند زباله جمع‌آوری و به کارخانه بازیافت انتقال داده شد، می‌گوید: دشت وسیعی از منطقه صفادشت به پسماند زباله آغشته شده و کار پاکسازی زمان بر است لذا برنامه داریم تا در اردیبهشت ماه به صورت کامل پاکسازی شود.

شهردار خوانسار ادامه می‌دهد: سهم شهرداری خوانسار در کارخانه پسماند زباله شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار ۲۰ درصد است.

احمدی با اشاره به جمع‌آوری روزانه ۲۰ تن پسماند زباله از سطح شهر خوانسار، تصریح می‌کند: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ به صورت دائمی یکی از برنامه‌های سال ۱۴۰۱ شهرداری خوانسار است.

روزانه ۶۵ تن زباله وارد کارخانه می‌شود

محسن محسنی، مدیرعامل کارخانه بازیافت شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار می‌گوید: کارخانه بازیافت در سال ۸۳ تأسیس و پس از ۱۷ سال ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ با تحویل پسماند شهرستان گلپایگان به صورت آزمایشی شروع به کار کرد، و در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به انتقال پسماند شهرستان خوانسار به کارخانه اقدام شد.

وی می‌افزاید: ظرفیت پذیرش کارخانه پسماند ۱۵۰ تن در روز است که در حال حاضر تناژ پسماند دو شهرستان گلپایگان و خوانسار ۶۵ تن به صورت روزانه است.

مدیرعامل کارخانه بازیافت شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار ادامه می‌دهد: در حال حاضر از کل پسماند شهری تحویلی، در حدود ۴ درصد پسماند خشک قابل بازیافت و تفکیک است که توسط نیروهای کارگری جداسازی می‌شود و حدوداً ۴۰ درصد پسماند تر برای تبدیل به کود کمپوست استخراج و مابقی در زمین ریجکت کارخانه به صورت اصولی و بهداشتی دفن می‌شود.

محسنی نبود اعتبار را مشکل کنونی کارخانه بازیافت می‌داند و تاکید می‌کند: سازمان بازیافت بودجه به کارخانه تخصیص نمی‌دهد و مجبوریم از طریق شهرداری‌ها برای تکمیل خرید ماشین آلات و عملیات عمرانی اقدام کنیم که با وجود کمبود اعتبارات مالی در توان شهرداری‌ها نیست.

وی می‌افزاید: با گذشت چند ماه از راه‌اندازی کارخانه به دلیل عدم اعتبار نتوانستیم سرند تهیه کنیم که در صورت محقق شدن آن می‌توان مواد آلی دپو شده را فرآوری کرد، در حال حاضر و با شروع به کار کارخانه ۱۷ نفر کارگر در کارخانه بازیافت مشغول هستند.

انباشت زباله واقعیت تلخ صفادشت

قاسم حسومی، رئیس محیط زیست خوانسار می‌گوید: بیش از ۳۰ سال پسماندهای زباله شهرستان در صفادشت غیراصولی و بهداشتی تخلیه می‌شد و اکنون که با پیگیری‌ها به کارخانه پسماند گلپایگان انتقال داده می‌شود لازم است پسماندهای باقی مانده به صورت اصولی و بهداشتی دفن و خاک پوش و ایزوله شود.

وی می‌افزاید: این تل‌انبار زباله‌ها به جان زیست‌بوم صفادشت افتاده و زندگی انسان و حیوانات و پوشش گیاهی را هدف قرار داده است.

رئیس محیط زیست خوانسار با بیان این‌که پیگیر پاکسازی کامل منطقه صفادشت هستم، تصریح می‌کند: به مناسبت روز زمین پاک سه تن پسماند زباله از سطح جاده صفادشت جمع‌آوری شد، اما کار پاکسازی باید ادامه داشته باشد.

حسومی خاطرنشان می‌کند: پاکسازی و دفن اصولی و بهداشتی زباله صفادشت مطالبات به حق شهروندان صفادشت است چون ضررهای فراوانی به کشاورزی و دامداری ساکنان آن وارد شده است.

گزارش از معصومه فصاحت؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 572660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.