آلزایمر سالمندان: نگهداری در خانه بهتر است یا در خانه سالمندان؟

تصمیم‌گیری درباره اینکه بیمار مبتلا به آلزایمر به مرکز نگهداری از سالمندان برود یا نه، می‌تواند بسیار سخت باشد.

افرادی که از این بیماران نگهداری می‌کنند، ممکن است احساس گناه یا اضطراب داشته باشند از اینکه یکی از عزیزان خود را در خانه سالمندان نگه می‌دارند – ممکن است احساس کنند که ساده‌ترین راه را انتخاب کرده‌اند یا از بیمار خود حمایت نمی‌کنند.

این واقعیت وجود دارد که نگهداری بیمار مبتلا به آلزایمر در خانه تا جایی که از نظر منطقی امکانپذیر است، مزایایی دارد:

  • برخی از بیماران با تغییرات ایجاد شده در شرایط زندگی مقابله می‌کنند و این جابجایی آنها را پریشان می‌کند.
  • وضعیت بعضی از بیماران پس از انتقال به خانه سالمندان به سرعت تشدید می‌شود.
  • هزینه نگهداری از آنها در خانه سالمندان بیشتر از نگهداری در منزل خواهد بود.

با این حال، خانه سالمندان نباید به عنوان آخرین راه‌حل در نظر گرفته شود. امروزه امکانات مراقبت از بیماران آلزایمری به سرعت پیشرفت کرده است و بسیاری از آنها مراقبت‌های ویژه‌ای را ارائه می‌دهند که بر افزایش کیفیت زندگی بیماران تمرکز دارد.

چه زمانی بهتر است که بیماران آلزایمری را در خانه سالمندان نگهداری کنیم؟

قبل تصمیم‌گیری درباره نگهداری عزیزانتان در خانه سالمندان، می‌توانید سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید:

۱ . بیماری آنها تا چه حد پیشرفت کرده است؟

آلزایمر سالمندان: نگهداری در خانه بهتر است یا در خانه سالمندان؟

بیماری آلزایمر سه مرحله دارد – بیماران در هر مرحله نیاز به مراقبت‌های متفاوتی دارند. وقتی که آلزایمر در بیمار تشخیص داده می‌شود، این بیماران معمولاً چهار تا هشت سال پس از آن نیز به زندگی خود ادامه می‌دهند اما ممکن است تا ۲۰ سال نیز ادامه داشته باشد. در مرحله اولیه یا خفیف، بیماران آلزایمر می‌توانند نسبتاً زندگی عادی داشته باشند، اگرچه ممکن است زوال حافظه نیز رخ دهد که جهت سامان دادن به زندگی خود با مشکل مواجه شوند و در انجام کارهایی خاص یا مناسبات اجتماعی ضعیف عمل کنند. بیماران در این مرحله می‌توانند در خانه خود زندگی کنند و احتمالاً هنوز قادر باشند درباره مراقبت از خود در آینده تصمیم‌گیری کنند.

مرحله بعد، آلزایمر میانی، ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد. بیماران در طول این مرحله علائم آشکاری دارند مانند: سردرگمی، از دست دادن شدید حافظه، گم شدن و تغییرات رفتاری یا شخصیتی شامل توهم، شک و تردید، کج خلقی، تغییر در الگوی خواب و در برخی موارد از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع است.

در مرحله آخر آلزایمر، بیماران عملکرد خود را از دست خواهند دارد و سرانجام نمی‌توانند حرکت خود را کنترل کنند. آنها به مراقبت‌ها و نظارت شبانه روزی نیاز دارند. قادر نیستند ارتباط برقرار کنند یا حتی احساس درد خود را بیان کنند و بیشتر در معرض عفونت بخصوص ذات‌الریه قرار دارند.

آلزایمر یک بیماری پیشرونده است و بیماران در مراحل اولیه بیماری به مراقبت‌های کمی نیاز دارند. حتی مبتلایان به آلزایمر میانی یا متوسط نیز می‌توانند با کمک خانواده یا یک پرستار سالمند در خانه حمایت کافی دریافت کنند – تا جایی که خود را در معرض خطر قرار ندهند، بتوانند فعالیت روزانه خود را مدیریت کنند و قادر باشند مراقبت‌های اولیه را از خود به عمل آورند. با این حال، این بیماری به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و به نقطه‌ای می‌رسد که نیاز به مراقبت‌های تمام وقت خواهد داشت، که در آن مرحله ممکن است نگهداری در خانه سالمندان را در نظر بگیرید.

۲. آیا به طور واقع‌بینانه می‌توانیم مراقبت در خانه را پیشنهاد دهیم؟

آلزایمر سالمندان: نگهداری در خانه بهتر است یا در خانه سالمندان؟

عواملی وجود دارد که می‌تواند به طور واقع‌بینانه بر انتخاب مراقبت خانگی تأثیرگذار باشد:

  • بیمار به چه مقدار حمایت نیاز دارد؟
  • پزشک بیمار بهترین شخصی است که می‌تواند حمایت مورد نیاز او را توصیه کند و همچنین می‌توانید توصیه‌های لازم را از انجمن بیماران آلزایمر دریافت کنید. مقدار حمایت مورد نیاز به مراحل پیشرفت بیماری و همچنان علائم خاص و مشکلات بیمار بستگی دارد.
  • آیا بیمار به حمایت خانواده دسترسی دارد؟

مراقبت از بیماران آلزایمری کاری طاقت‌فرسا و وظیفه‌ای به شدت سخت است و در صورتی که این کار بر دوش یک نفر باشد. اگر چندین نفر از اعضای متعهد خانواده، برای کمک در دسترس هستند، که در طول روز و شب هنگام نیاز بتوانند به شخص کمک کنند، در این صورت نیازی به خانه سالمندان نیست – اما در غیر این صورت، مجبور به انتخاب این گزینه خواهید شد.

۳. آیا می‌توان از پرستار خانگی استفاده کرد؟

پرستار خانگی نیز امکانپذیر است اما بیشتر افراد به این نتیجه می‌رسند که استفاده از یک پرستار خانگی در خانه هزینه زیادی در بر دارد- که اگر نیاز به مراقبت شبانه‌روزی داشته باشید، هزینه‌ای کمرشکن خواهد داشت. با این وجود، در صورتی که می‌توانید حمایت خانواده را با مراقبت کوتاه پرستار خانگی ترکیب کنید، می‌تواند انتخاب خوبی برای اختلال کم در بیمار باشد. گزینه‌های دیگر شامل مراقبت موقت و مراکز مراقبتی روزانه بزرگسالان است که می‌توانند برای شما و خانواده استراحت کوتاهی فراهم کنند. متناوباً اگر احساس می‌کنید که خانه سالمندان بهترین مکان برای عزیزان شما است، پس زمان آن است که با حضور تمام اعضای خانواده دراین‌باره تصمیم بگیرید.

۴. آیا به اندازه کافی قوی هستم؟

مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر می‌تواند فشار جسمی زیادی را به همراه داشته باشد – آنها برای بلند شدن و خوابیدن در تخت‌خواب یا حمام رفتن یا برای اجابت مزاج نیاز به کمک دارند. ممکن است پرخاشگر شوند. اگر قوی نباشید، انجام کارهای روزمره خود و همچنین شخص بیمار، می‌تواند طاقت‌فرسا و سخت باشد. توانایی فیزیکی جهت مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر نباید دست کم گرفته شود، بخصوص اگر شما نیز سالمند یا ضعیف هستید. تحت این شرایط، خانه سالمندان می‌تواند انتخاب مناسبی برای عزیزان شما و همچنین خود شما باشد.

۵. آیا از نظر احساسی می‌توانم با این شرایط کنار بیایم؟

مراقبت از عضوی از خانواده که به آلزایمر مبتلا است، شما را در معرض خطر افسردگی مراقبت از بیمار قرار می‌دهد. این موضوع قابل پیش‌بینی است – مراقبت از بیمار بسیار ارزشمند است اما همچنین پرزحمت، استرس‌آور و متداوم است. همچنین بسیار زمان‌بر است و از این رو، توانایی شما برای انجام کارهای اجتماعی یا لذت بردن از اوقات فراغت، وقت گذرانی با دیگر اعضای خانواده یا تعهد تمام وقت به شغل را محدود می‌کند. افسردگی شدید می‌تواند مانع از توانایی شما جهت مراقبت از عزیزانتان به گونه‌ای که تمایل دارید، شود.

۶. آیا عضو خانواده مبتلا به آلزایمر در خانه در امنیت قرار دارد؟

عوامل مختلفی وجود دارد که باید هنگام ارزیابی امنیت بیماران آلزایمر در خانه خود، در نظر بگیرید:

  • بیماری آلزایمر می‌تواند باعث شود که بیمار خود را در معرض خطر قرار دهد. آنها ممکن است به عنوان مثال، ماهیتابه را روی اجاق رها کنند، گاز را روشن بگذارند، مواد شیمیایی سمی را بخورند یا بلغزند و زمین بخورند. ممکن است در خیابان سردرگم باشند و راه را فراموش کنند یا نادانسته وارد مکانی شوند. برای حفظ امنیت آنها در خانه می‌توان کارهایی را انجام داد اما گاهی به جایی می‌رسید که احساس می‌کنید اگر عزیزانتان را در خانه سالمندان نگه دارید، امنیت بیشتری خواهند داشت.
  • اگر به اندازه کافی قوی نیستید که به آنها کمک کنید، و آنها از نظر جسمی وابستگی زیادی دارند، ممکن است قادر نباشید در برابر افتادن یا بلند کردن با احتیاط، از آنها محافظت کنید.
  • برخی از سالمندان مبتلا به آلزایمر رفتارهای پرخاشگرانه‌ای بروز می‌دهند که ممکن است اطرافیان خود را در معرض خطر قرار دهند. یا اگر با اعضای خانواده در یک منزل زندگی می‌کنند، رفتارهای بی‌دقت آنها ممکن است به دیگر اعضای خانواده آسیب وارد کند.

اگر عضو خانواده شما تمایل دارد که در بیرون از خانه سرگردان شود، امکانات مناسب بیماران مبتلا به آلزایمر نظارت شبانه‌روزی و امنیت آنها را فراهم می‌کنند.

۷. آیا بیمار مبتلا به آلزایمر، کارهای روزمره را سالم و منظم در خانه دریافت می‌کند؟

افراد مبتلا به آلزایمر از مزایای برنامه منظم و مداوم روزانه بهره‌مند می‌شوند. آنها همچنین رژیم غذایی سالم، فعالیت جسمانی منظم و محرک‌های روانی و اجتماعی دریافت خواهند کرد. شرایط زندگی ممکن است برای شما به گونه‌ای باشد که انجام کارهای عادی روزانه بیمار مبتلا به آلزایمر، که سلامت آنها را حفظ می‌کند، برای شما امکانپذیر نباشد: به عنوان مثال اگر ساعات کاری شما طولانی است یا به حمایت اعضای خانواده وابسته است که ساعات کاری منظمی ندارند، به این معنی است که کارهای روزمره بیمار به طور مداوم انجام نمی‌شود.

در صورتی که احساس می‌کنید، عضو خانواده خود را که مبتلا به آلزایمر است، هنگامی که طبق میل شما در خانه نگهداری می‌شود، نمی‌توانید کیفیت زندگی او را به خوبی برآورده کنید، شاید زمان مناسبی است که خانه سالمندان را در نظر بگیرید. خانه سالمندان می‌تواند برنامه درمانی مخصوص هر بیمار، رژیم سالم، حمایت و نظارت شبانه‌روزی و فعالیت‌های اجتماعی را ارائه دهد.

کد خبر 572521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.