ماجرای سگ‌های ولگرد در آستارا چه بود؟

تصویب بودجه۱۴۰۱ شهرداری آستارا، ساماندهی بوستان قدس بندر انزلی، بودجه پیشنهادی شهرداری لاهیجان، استفاده از ظرفیت بانوان در شهرداری بندر انزلی، سامانه شفافیت در شهرداری لاهیجان، مزاحمت سگ‌های ولگرد در آستارا و نبود تصرفات در سواحل شهر بندرانزلی از مهم‌ترین عملکردهای شورای ششم شهر گیلان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر بندر مرزی «آستارا» در حال حاضر با بیش از ۵۵ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است. لاهیجان حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز گیلان واقع شده و بندرانزلی با ۱۴۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده است و ۱۱ عضو شورای ششم رشت دغدغه‌مند و به دنبال حل مشکلات این شهر هستند.

تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۱ شهرداری آستارا

بودجه سال جاری شهرداری آستارا ۴۶۰ میلیارد ریال بود که ۶۰ درصد آن به هزینه‌های جاری و ۴۰ درصد نیز به پروژه‌های عمرانی اختصاص داشت. اسفندماه سال گذشته، عضو شورای اسلامی شهر آستارا در این خصوص اظهار کرده بود که با توجه به میزان تورم موجود و افزایش چندین برابری قیمت مصالح در سال ۱۴۰۱ بودجه ۵۸۰ میلیارد ریالی برای شهرداری به شورای اسلامی شهر پیشنهاد شد که توسط اعضای شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

«سروش وظیفه» تاکید کرده بود که پروژه‌های ناتمام در اولویت برنامه‌های عمرانی شهرداری آستارا در سال ۱۴۰۱ است و ۶۰ درصد بودجه ۱۴۰۱ شهرداری به هزینه‌های جاری و ۴۰ درصد به پروژه‌های عمرانی اختصاص خواهد داشت.

لزوم همکاری همه‌جانبه جهت ساماندهی بوستان قدس

در دوره چهارم شورای اسلامی شهر، برای ساماندهی بوستان قدس (بلوار ساحلی) تصمیماتی توسط اعضای شورای اسلامی شهر گرفته شد که با دخالت برخی از افراد سیاسی تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

هفته اول اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی در این خصوص اظهار کرده بود: بوستان قدس برای شهروندان انزلی حسی نوستالژیک دارد و در گذشته‌ای نه‌چندان دور، یکی از اماکن تفریحی و محبوب شهروندان این شهر بوده است؛ اما در ۲۰ سال گذشته به دلیل بی‌توجهی مسئولان وقت، وضعیت نامناسبی پیدا کرده و نیازمند رسیدگی هرچه سریع‌تر است.

«شعبان جعفری» گفته بود: شهرداری برای تعیین‌تکلیف وضعیت بوستان قدس با فرماندار به عنوان رئیس شورای تأمین این شهرستان، مکاتبه‌ای انجام داده است و در انتظار برگزاری جلسه‌ای جهت مشخص شدن وضعیت این بوستان هستیم. تعداد دکه‌داران سیار بوستان قدس انزلی افزایش یافته و سبب ایجاد سیمای نازیبایی در این مکان تفریحی شده است؛ ساماندهی این افراد باید هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد، همچنین ساماندهی بوستان قدس نیازمند همکاری تمام مسئولان دستگاه اجرایی مرتبط با شهرداری است.

بودجه پیشنهادی شهرداری لاهیجان تقدیم شورا شد

هر سال لایحه بودجه در راستای ماده ۶۷ قانون و آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها، توسط شهرداری تهیه و برای تصویب به شورای اسلامی شهر تقدیم می‌شود و شورای اسلامی شهر نیز در مدت زمان قانونی خود این لایحه را بررسی و تصویب می‌کند.

نیمه دوم اسفندماه سال قبل بود که رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان در این خصوص اظهار کرده بود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری لاهیجان توسط شهردار این شهر با رقم ۳۶۰ میلیارد تومان تقدیم شورای اسلامی شهر شده است.

«بهمن کنعانی» گفته بود که بودجه سال جاری شهرداری لاهیجان ۱۱۵ میلیارد ریال بود که بخشی از این مبلغ محقق شده است؛ در بودجه پیشنهادی شهرداری در سال آینده حدود ۱۰۵ میلیارد تومان برای اعتبارات جاری و مبلغ ۲۵۵ میلیارد تومان نیز برای اعتبارات عمرانی پیش‌بینی شده است.

وی اعلام کرده بود ۲۳ میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری لاهیجان برای آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های شهر در نظر گرفته شده است، اجرای پروژه‌های ترافیکی فاز دو بلوار "عاقلیه" و بازگشایی خیابان ۲۲ آبان برای رفع مشکلات تردد خودروها در این مسیرها، احداث پیست دوچرخه‌سواری در تالاب حاجی‌آباد و سرمایه‌گذاری در پارک جنگل "میرصفا" در اولویت برنامه‌های عمرانی شهرداری لاهیجان در سال آینده است.

استفاده از ظرفیت بانوان در پست‌های کلیدی شهرداری بندر انزلی

بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی و نخبگان کشور، از بانوان هستند و بخش بزرگی از نیروهای متخصص جامعه را این قشر تشکیل می‌دهند. نیمه اول بهمن ماه سال قبل بود که رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی اظهار کرده بود بانوان در بسیاری از سمت‌ها از تخصص، توانمندی و تعهد بسیار بالایی برخوردار هستند و در انجام مسئولیت اجتماعی و پیشبرد اهداف خودشان همواره موفق بوده‌اند. بانوان شاغل در شهرداری این شهر جایگاه ویژه‌ای دارند و در پست‌های کلیدی و مسئولیت‌هایی ازجمله فضای سبز، امور اداری، کارگزینی، رسیدگی به مصوبات شورا، دبیرخانه، درآمد، طرح و برنامه و کارشناس امور مالی مشغول به کار هستند.

«شعبان جعفری» تاکید کرده بود: براساس قانون برای استخدام در شهرداری، فرزندان شهدا و ایثارگران به ویژه بانوان در اولویت قرار دارند و از ادوار گذشته تاکنون، در این نهاد مسئولیت‌های مهمی به آن‌ها واگذار شده است. همزمان با فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن، شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرانزلی از تعداد ۳۴ تن از بانوان شاغل در این نهاد با اهدا لوح تقدیر و هدیه نقدی تجلیل کرد.

راه‌اندازی سامانه شفافیت در شهرداری لاهیجان

طرح راه‌اندازی سامانه شفافیت در شهرداری لاهیجان، توسط شهردار به اعضای شورای اسلامی شهر پیشنهاد شد و مورد استقبال اعضای شورای ششم قرار گرفت. سخنگوی شورای اسلامی شهر لاهیجان هفته اول اسفندماه سال قبل با اعلام این موضوع گفته بود: سامانه شفافیت شهرداری لاهیجان در راستای ارتقای سطح اطمینان متقابل میان شهروندان و شهرداری، کاهش فساد اداری، افزایش بهره‌وری و روشن‌سازی و ابهام‌زدایی عملکردها به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

«فرشید فلاح‌مجد» اظهار کرده بود: سامانه شفافیت شهرداری پس از مطالعه و بررسی مرحله به مرحله اجرا می‌شود. در این طرح پرداخت حقوق کارکنان، اطلاعات پروژه‌های عمرانی، قراردادها، طرح‌ها و برنامه‌ها، آگهی مناقصات و استعلام، آگهی فروش املاک و مستغلات، قرارداد فروش املاک، ماشین‌آلات، بسته‌های سرمایه‌گذاری، بودجه و تفریغ بودجه، پیمانکاران عمرانی و قراردادهای سرمایه‌گذاری روی این سامانه بارگذاری خواهد شد.

وی تاکید با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی شهر مشمول دریافت عیدی و پاداش نمی‌شوند، تصریح کرد: بر اساس مصوبه وزارت کشور حق‌الزحمه جلسات شورای اسلامی شهر، حدود ۶۰ ساعت در ماه و ساعتی ۸۹ هزار تومان است که می‌توان این موضوع را نیز در سامانه شفافیت بارگذاری کرد تا به اطلاع عموم شهروندان برسد.

مزاحمت سگ‌های ولگرد برای مردم آستارا

حضور سگ‌های بدون صاحب در محیط شهری، باعث سلب آسایش شهروندان شده است. شهرداری آستارا برای جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب از معابر شهری، باید کارگروه ویژه‌ای تشکیل دهد و این معضل را برای همیشه رفع کند.

اواخر دی ماه سال قبل بود که عضو شورای اسلامی شهر آستارا گفته بود بر اساس قانون، جمع‌آوری احشام و سگ‌های بدون صاحب از محیط شهری و ایجاد آرامش برای شهروندان از وظایف ذاتی شهرداری‌ها است و این نهاد باید برای رفع این معضل اقدامات مناسبی انجام دهند. تعداد سگ‌های بدون صاحب در معابر شهری آستارا افزایش یافته و طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر، حمله این حیوانات به چندین نفر از شهروندان گزارش شده و شب‌ها باعث وحشت و سلب آرامش مردم به ویژه کودکان و زنان شده است.

«سروش وظیفه» اظهار کرده بود: در سال‌های اخیر، اقدامات شهرداری برای زنده‌گیری و جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب از معابر این شهر با کمک یکی از حامیان حیوانات به صورت مقطعی بوده و اقدامات جدی و اساسی برای رفع این مشکل انجام نشده است. باید شهرداری آستارا یک کارگروه ویژه با امکانات و تجهیزات مناسب برای جمع‌آوری، واکسیناسیون و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب در این شهر تشکیل دهد و این معضل را برای همیشه رفع کند.

نبود تصرفات در سواحل شهر بندر انزلی

در محدوده شهری بندرانزلی هیچ‌گونه تصرفاتی در سواحل دریای خزر انجام نشده است و فقط طرح سالم‌سازی دریا برای استفاده شهروندان و مسافران در ساحل خیابان پاسداران توسط شهرداری انجام شده است که دادستان این شهرستان با حضور شهردار حین بازدید از این طرح دستور جمع‌آوری آن را صادر کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی نیمه دوم بهمن ماه سال گذشته بود که در فصل تابستان، طرح سالم‌سازی دریا با استفاده از سازه‌های فلزی و پرده بر اساس ضوابط وزارت کشور توسط شهرداری در ساحل دریا برای شنای بانوان و آقایان به صورت مجزا و با فاصله احداث می‌شود و شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، بر آن نظارت می‌کنند.

«شعبان جعفری» گفته بود که شهرداری برای احداث طرح سالم‌سازی دریا هزینه زیادی صرف کرده است و جمع‌آوری آن باعث از بین رفتن بیت‌المال می‌شود، با آغاز فصل تابستان شنا کردن در خارج از طرح سالم‌سازی دریا ممنوع است؛ لذا جمع‌آوری این طرح در انزلی آمار غریق و تلفات جانی در دریا را افزایش می‌دهد و عواقب بسیار بدی خواهد داشت.

وی اعلام کرده بود، در حال حاضر موانعی در طرح سالم‌سازی دریای انزلی وجود ندارد و تردد به آسانی در جریان بوده و فقط سازه‌های فلزی باقی مانده است؛ مدیریت شهری در خصوص جمع‌آوری سازه‌های فلزی طرح دریا با استانداری گیلان مکاتبه‌ای انجام داده و در انتظار تصمیم نهایی مسئولان متولی در این زمینه است.

کد خبر 572433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.