درگیری تن‌به‌تن روی جاده استراتژیک اهواز-خرمشهر

حضور در جاده اهواز-خرمشهر و جلوگیری از نقل‌وانتقالات دشمن روی این جاده، از سخت‌ترین بخش‌های مرحله اول عملیات «الی‌بیت‌المقدس» به شمار می‌رفت؛ جاده‌ای استراتژیک که بعثی‌ها حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده بودند، اما رزمندگان اسلام تنها در پنج روز موفق به تثبیت و آزادسازی این جاده شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات «الی بیت‌المقدس» یکی از بزرگ‌ترین و استراتژیک‌ترین عملیات‌های هشت‌سال دفاع مقدس بود که در چهار مرحله مختلف انجام شد. این عملیات مهم که به آزادسازی خرمشهر منجر شد، نزدیک به یک ماه به طول انجامید.

تسلط روی جاده اهواز-خرمشهر یکی از اهداف اصلی مرحله اول عملیات «الی‌بیت‌المقدس» بود. این مرحله از عملیات روز دهم اردیبهشت‌ماه با رمز یا علی‌بن‌ابیطالب (ع) آغاز شد و تا شانزدهم اردیبهشت‌ماه ادامه یافت.

حسین سالمی، از رزمندگان دفاع مقدس با بیان اینکه شناسایی جاده اهواز-خرمشهر توسط سرداران شهید محمود شهبازی و حسین همدانی انجام شده بود، می‌گوید: پاهای تاول‌زده این فرماندهان شهید حکایت ناگفته حماسه آزادسازی خرمشهر است، قدم‌های مصمم و پر استقامتی که هر شب ۲۴ کیلومتر راه از حاشیه کارون تا خاکریز سراسری دشمن در حاشیه جاده اهواز-خرمشهر را می‌پیمودند تا نهایت با دست زدن به این جاده و همراه آوردن مقداری از خاک آن، عملیات شناسایی با موفقیت به پایان رسید.

او می‌افزاید: در مرحله اول عملیات که از دهم اردیبهشت آغاز شده بود در محور قرارگاه قدس (شمال کرخه کور) به دلیل هوشیاری دشمن و وجود استحکامات متعدد، پیشروی نیروها به سختی امکان‌پذیر شد.

سالمی با اشاره به اینکه تنها تیپ‌های ۴۳ بیت‌المقدس و ۴۱ ثارالله موفق شدند از مواضع دشمن عبور کنند و منطقه‌ای در جنوب رودخانه کرخه کور را به عنوان سرپل تصرف کنند، می‌گوید: عدم پوشش جناحین این یگان‌ها باعث شده بود، فشار شدید دشمن برآن‌ها وارد شود، اما در محور قرارگاه فتح، یگان‌های خودی ضمن عبور از رودخانه به سرعت خود را به جاده اهواز- خرمشهر رسانده و به ایجاد استحکامات و جلوگیری از نقل و انتقالات و تحرکات دشمن در جاده مذکور پرداختند.

این رزمنده دفاع مقدس در ادامه تشریح مرحله اول عملیات الی‌بیت‌المقدس می‌افزاید: در محور قرارگاه نصر، به دلیل تأخیر در حرکت و وجود باتلاق در کنار جاده اهواز - خرمشهر و هم‌چنین تمرکز دشمن در شمال خرمشهر، نیروهای این قرارگاه نتوانستند به اهداف مورد نظر دست یابند و با قرارگاه فتح الحاق کنند.

سالمی اضافه می‌کند: الحاق کامل قرارگاه نصر با قرارگاه فتح و تصرف اهداف مرحله اول قرارگاه قدس در دستور کار عملیات شب دوم قرار گرفت که با انجام آن تا حدودی اهداف مورد نظر محقق شد، اما برخی رخنه‌ها همچنان باقی بود تا اینکه سرانجام پس از پنج روز، جاده اهواز - خرمشهر از کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۳ تثبیت و تمامی رخنه‌ها ترمیم شد.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه حضور در جاده اهواز-خرمشهر و جلوگیری از نقل و انتقالات دشمن روی این جاده، یکی از سخت‌ترین بخش‌های مرحله اول عملیات فتح خرمشهر بود، می‌گوید: عراقی‌ها حساب ویژه‌ای روی این جاده باز کرده بودند و همواره تصور می‌کردند اگر روزی نیروهای ایرانی بخواهند خودشان را به خرمشهر برسانند، راهی جز عبور از این جاده نخواهند داشت.

سالمی می‌افزاید: هرچند بخشی از رزمندگان با عبور از کارون، دشمن را دور زدند، یا بخشی دیگر از جبهه آبادان به طرف دشمن خیز برداشتند، با این وجود تعدادی از یگان‌های خودی باید از همین جاده وارد عمل می‌شدند و دشمن را زمین‌گیر می‌کردند.

او با اشاره به اینکه بخشی از این کار مهم به نیروهای لشگر ۲۷ محمدرسول الله (ص) واگذار شده بود، می‌گوید: این لشگر روی همین جاده و در مرحله اول عملیات، دو فرمانده قدر خود به نام‌های محسن وزوایی و حسین قجه‌ای را از دست داد.

سالمی می‌افزاید: مرحله اول عملیات الی‌بیت‌المقدس، مرحله تعیین کننده و خونینی بود. در این مرحله رزمنده‌ها باید کیلومترها راه (از کیلومتر ۶۸ تا ۱۰۳) جاده اهواز- خرمشهر را آزاد و تثبیت می‌کردند. به همین دلیل درگیری‌های سنگینی در همین مرحله اول انجام گرفت و واحدهای متعددی از رزمندگان کشورمان در این مرحله آسیب‌های جدی دیدند.

این رزمنده دفاع مقدس اضافه می‌کند: شانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۱، مرحله اول عملیات الی‌بیت‌المقدس با دستیابی رزمنده‌ها به اهداف تعیین شده به اتمام رسید و از همین روز، مرحله دوم عملیات آغاز شد. در مرحله اول، حدود ۴۰ کیلومتر از جاده اهواز- خرمشهر آزاد شد و واحدهای خودی توانستند به سمت مرز پیشروی کنند، اما در همین پنج الی شش روز عملیات در مرحله اول، شهدا و جانبازان بسیاری تقدیم شد.

کد خبر 572370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.