تفاوت بین کلرزنی و اوزون زنی

کلر زنی و ازون زنی فرآیندهایی هستند که برای ضدعفونی آب آشامیدنی مفید هستند.

مقایسه مزایا و معایب کلر زنی و ازن زنی

تفاوت کلیدی بین سیستم کلرزنی و دستگاه ازن در این است که کلر زنی ضدعفونی آب آشامیدنی با کلر است، در حالی که ازن زنی ضدعفونی آب آشامیدنی با اوزن است.

کلر زنی و ازون زنی فرآیندهایی هستند که برای ضدعفونی آب آشامیدنی مفید هستند. این فرآیندها می‌توانند آلاینده‌ها را از طریق واکنش با آنها حذف کنند تا آلاینده‌های محلول را به آلاینده‌های حل نشده تبدیل کنند.

فهرست مهمترین مطالبی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  • بررسی اجمالی و تفاوت کلیدی
  • کلر زنی چیست؟
  • اوزون زنی چیست؟
  • مقایسه کنار هم - کلر زنی در مقابل اوزن زنی به صورت جدولی
  • خلاصه

کلر زنی چیست؟

تفاوت بین کلرزنی و اوزون زنی

کلرزنی فرآیند افزودن کلر یا ترکیبات حاوی کلر به آب برای اهداف ضد عفونی است. این روش برای از بین بردن باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های موجود در آب لوله کشی بکارگرفته می‌شود و دلیل آن اینست که کلر برای آنها بسیار سمی است. علاوه بر این، عملیات کلرزنی همانند: دستگاه ازن، در پیشگیری از بیماری‌های منتقله از طریق آب مانند وبا و تیفوئید بسیار عالی عمل می‌کند.

کلر یک ضدعفونی کننده بسیار کارآمد است. می‌توانیم آن را درون منابع آب حجم بالا اضافه کنیم تا پاتوژن‌های بیماری‌زا را که معمولاً در مخازن تأمین آب رشد می‌کنند، از بین ببریم. کلر از نمک (از طریق الکترولیز) تولید می‌شود. معمولاً به صورت گاز در دمای اتاق وجود دارد، اما می‌توانیم آن را به صورت مایع در فرآین گندزدایی استفاده کنیم.

تفاوت کلیدی کلر زنی در مقابل ازن ساز

کلر یک اکسید کننده قوی است. بنابراین، باکتری‌ها را از طریق اکسیداسیون مولکول‌های آلی موجود در میکروارگانیسم‌ها از بین می‌برد. در اینجا، کلر و محصول هیدرولیز کلر، اسید هیپوکلروس، گونه‌های شیمیایی باردار هستند که می‌توانند به راحتی به سطح بار منفی پاتوژن‌ها نفوذ کنند. این ترکیبات می‌توانند اجزای لیپیدی دیواره سلولی را تجزیه کرده و با آنزیم‌های داخل سلولی واکنش دهند. سپس میکروارگانیسم‌ها می‌میرند یا توانایی خود را برای تکثیر از دست می‌دهند.

ازن ژنراتور چیست؟

ازن زنی یک فرآیند ضد عفونی است که می‌توانیم از آن برای تصفیه آب آشامیدنی از طریق افزودن ازن استفاده کنیم. O3 می‌تواند برای تصفیه آب آشامیدنی برای حذف پساب‌ها و برای تجزیه آلاینده‌های آلی و معدنی در فاضلاب استفاده شود. با این حال، ازن یک گاز ناپایدار است و به‌سرعت به اکسیژن تبدیل می‌شود. بنابراین، هیچ اثری از باقیمانده ضد عفونی که در طول ازن زنی رخ می‌دهد، وجود نخواهد داشت. (هیچ محصول مزاحم جانبی به شکل باقیمانده تشکیل نمی‌شود.)

تفاوت بین کلرزنی و اوزون زنی

تفاوت بین کلرزنی و ازن ژنراتور

یک سیستم ازن زنی معمولی، شامل یک ازن ژنراتور و یک راکتور است که در آن O3 می‌تواند به شکل حباب به آب تزریق شود و فرآیند تصفیه را انجام دهد. ازن یک عامل اکسید کننده قوی است. مستقیماً به سطح میکروارگانیسم‌ها حمله می‌کند و دیواره‌های سلولی را از بین می‌برد. در اینجا میکروارگانیسم‌ها سیتوپلاسم خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توانند واکنش انجام دهند.

تفاوت بین کلرزنی و ا وزون زنی چیست؟

کلرزنی و ازن‌ساز دو نوع فرآیند تصفیه آب آشامیدنی هستند. تفاوت اصلی بین دستگاه کلر زن و ازن ژنراتور در این است که کلرزنی فرآیند ضد عفونی آب آشامیدنی با کلر است، در حالی که ازن ساز فرآیند ضد عفونی آب آشامیدنی با ازن است. علاوه بر این، کلر زنی شامل اکسیداسیون مولکول‌های آلی در پاتوژن‌ها می‌شود، در حالی که ازن‌زنی شامل تزریق ازن و سبب حمله مستقیم به سطح میکروارگانیسم‌ها می‌شود.

۲۰ ویژگی مهم ازن در مقابل کلر

  1. سرعت تصفیه ۳۰۰۰ برابری ازن نسبت به روش کلرزنی
  2. بر خلاف کلر، ازن هیچ محصول جانبی کلردار مضری در آب باقی نمی‌گذارد، O3 در صورت عدم استفاده به سرعت به اکسیژن خالص باز می‌گردد.
  3. تصفیه آب شیمیایی (توسط کلر) اثرات شیمیایی طولانی مدتی بر محیط زیست بر جای می‌گذارد که برخی از آنها منفی است و در مقابل ازن ژنراتور هیچکدام را ندارد.
  4. ازن قوی‌ترین، سریع‌ترین، ضدعفونی کننده و اکسید کننده تجاری موجود برای تصفیه آب است.
  5. واکنش‌های اکسیداسیون ازن ژنراتور چندین هزار برابر سریع‌تر از کلر برای از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، مخمرها، کپک‌ها، سایر آلاینده‌های آلی و معدنی انجام می‌شود.
  6. ازن در دوزهای مناسب می‌تواند تمام پاتوژن‌های منتقله از آب را تصفیه کند، در حالی که کلر نمی‌تواند.
  7. ازن در محل مورداستفاده، تولید شده و نیازی به ذخیره سازی ندارد.
  8. نمی‌توانید ازن را بیش از حد در آب حل کنید. زیرا ازن استفاده نشده از آب خارج می‌شود و به اکسیژن باز می‌گردد.
  9. کیفیت ضدعفونی ازن به PH بستگی ندارد و موجب افزایش یا کاهش PH آب نمی‌شود.
  10. دستگاه ازن، روغن‌ها و سایر آلاینده‌های موجود در آب را از بین می‌برد.
  11. ازن ساز می‌تواند به میزان قابل توجهی سطوح مواد شیمیایی مضر مانند کلر و محصولات جانبی آنها را کاهش دهد.
  12. اوزون به حذف مواد معدنی مانند آهن و منگنز کمک می‌کند.
  13. ازن ساز طعم و بوی نامطبوع شیمیایی بر جای نمی‌گذارد.
  14. O3 حل شده در آب باعث تحریک پوست، بینی و گوش نمی‌شود و خشک نمی‌شود و لایه‌ای شیمیایی روی پوست باقی نمی‌گذارد.
  15. اثربخشی سیستم تزریق ازن را می‌توان با یک ORP متر ساده اندازه گیری کرد.
  16. تزریق اوزون با دستگاه ازن کمتر از کلر موجود در آب خورنده است.
  17. با توجه به نتایج چندین مطالعه که ایمنی کلرزنی را بررسی می‌کنند، بسیاری از شهرداری‌ها مایلند کلریناتور را از چرخه دستگاه تصفیه آب صنعتی خود حذف کنند. علت این نگرانی وجود کلروفرم‌ها و سایر هالومتان‌ها در آب‌های طبیعی تصفیه شده توسط کلرزن است. (عاملی برای ایجاد سرطان!)
  18. با پیشرفت تکنولوژی بکارگیری دستگاه ازن‌ژنراتور، نصب ازن‌ساز مقرون به صرفه‌تر، کاربردی‌تر و ارزان‌تر می‌باشد. بطور معمول با نصب اوزون، هزینه پرداخت شده برای دستگاه کلریناتور کمتر است. درحقیقت میزان صرفه جویی به قدری خواهد بود که در کمتر از ۱۲ ماه، هزینه دستگاه ازن ساز در مقایسه با کلرزن پس‌انداز خواهد شد.
  19. برخی می‌گویند کلر نمکی کارآمد است. اما به یاد داشته باشید که نمک موجود در آب در طی یک دوره زمانی بلند مدت به بتن و کاشی کاری اطراف استخر شما آسیب می‌رساند. (گرفتگی پمپ‌ها و وجود عناصر سرطان‌زا)
  20. بدن شما هنگام شنا آب استخر را جذب می‌کند. آیا واقعاً می‌خواهید بدن شما مقادیر زیادی کلر و محصولات جانبی آن را جذب کند؟ اکثر شناگران رقابتی از شنا یا تمرین در استخر تصفیه شده توسط کلر خودداری می‌کنند.

کلر چقدر بد است؟

با توجه به یافته‌های پژوهشی شورای کیفیت محیطی ایالات متحده، "خطر ابتلاء به سرطان در میان افرادی که آب کلردار می‌نوشند، ۹۳ درصد بیشتر از افرادیست که آب آنها حاوی کلر نیست."

دکتر جوزف پرایس در اواخر دهه شصت کتاب بسیار بحث برانگیزی با عنوان "کرونرها / کلسترول / کلر" نوشت و به این نتیجه رسید که "هیچ چیز نمی‌تواند این واقعیت غیرقابل انکار را رد کند که علت اصلی حملات قلبی و سکته مغزی، کلر است."

دکتر پرایس بعداً مطالعه‌ای را با استفاده از جوجه‌ها به عنوان آزمایشی انجام داد، که در آن دو گروه چند صد پرنده در طول دوره بلوغ آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. به یک گروه آب با کلر و به گروه دیگر بدون کلر داده شد. گروهی که با کلر بزرگ شده بودند، هنگام کالبد شکافی، سطحی از بیماری قلبی یا گردش خون را در هر نمونه نشان دادند. گروهی که آب بدون تزریق مواد شیمیایی نوشیده بودند، هیچگونه بیماری نداشتند. گروهی که آب دارای کلر در برنامه غذایی خود بودند، علائم گردش خون ضعیف، لرز، افتادگی پرها و کاهش سطح فعالیت را نشان دادند. گروه بدون تزریق کلر در آب آشامیدنی سریع‌تر رشد کردند و با سلامت بیشتری بزرگ شدند.

استفاده از دستگاه کلرزن در پرورش طیور

در نتیجه‌ی مطالعات بالا، اکثر تولیدکنندگان بزرگ طیور از آب بدون کلر و ازن‌ساز استفاده می‌کنند. درواقع اگر آب لوله کشی معمولی کلر دار به اندازه کافی برای جوج ها خوب نباشد، احتمالاً برای ما انسان‌ها نیز مناسب نیست!

هنگامی که کلر به آب اضافه می‌شود، با سایر ترکیبات طبیعی ترکیب می‌شود و تری هالومتان‌ها یا THM را تشکیل می‌دهد. این محصولات فرعی کلر باعث تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و باعث آسیب سلولی سرطان‌زا نیز می‌گردد. اگرچه غلظت این مواد سرطان‌زا کم است، اما دقیقاً همین سطوح پایین است که دانشمندان معتقدند عامل اکثر سرطان‌های انسانی است. سرطان سینه که در حال حاضر از هر هشت زن در آمریکای شمالی یک نفر را مبتلا می‌کند، اخیراً با تجمع ترکیبات کلر در بافت سینه مرتبط است. مطالعه‌ای که در هارتفورد کانکتیکات انجام شد، نشان می‌دهد که دریافت «زنان مبتلا به سرطان سینه ۵۰ تا ۶۰ درصد سطوح بالاتری از کلرهای ارگانیک (محصولات فرعی کلر) در بافت سینه خود نسبت به زنان بدون سرطان سینه دارند.

لطفاً توجه داشته باشید که کلر هنوز کاربردهای خاص خود را دارد و بکار گرفته می‌شود. هنگامیکه کمی کلر در یک استخر O3 برای پاکسازی جلبک‌ها استفاده می‌شود، بسیار خوب عمل می‌کند. زیرا O3 مولکول کلر را فوق العاده فعال می‌کند و باقیمانده‌ای برجای نمی‌گذارد. این روشی بسیار سالم‌تر برای خلاصی از جلبک‌ها (برخلاف برخی از جلبک‌کش‌ها) است.

خلاصه مقاله مقایسه کلر زنی در مقابل تزریق ازن

کلر زنی و ازن‌ساز دو نوع فرآیند تصفیه آب آشامیدنی هستند. تفاوت اصلی بین کلر زنی و ازن ژنراتور در این است که کلرزنی فرآیند ضد عفونی آب آشامیدنی با کلر است در حالی که ازن ساز فرآیند ضد عفونی آب آشامیدنی با O3 است. به روش تزریق کلر کلریناتور و به تزریق اوزون اختصاراً اوزون زنی می‌گویند. در انتهای مقاله نیز مضرات تزریق کلر را در مقایسه با دستگاه ازن ساز معرفی کرده و گفتیم که برای پاکسازی جلبک‌های استخر استفاده باید از ترکیب پکیج کلر زن و ازن‌ساز استفاده کرد. توجه داشته باشید که برای تصفیه آب در سیستم‌های بزرگ از دستگاه اکسیژن ساز به صورت ترکیبی با اوزون ژنراتور استفاده می‌شود که نتیجه را چند برابر از نظر ایمنی افزایش می‌دهد.

جهت خرید دستگاه کلرزن و ازن ژنراتور و دریافت مشاوره‌های تخصصی رایگان، با کارشناسان متخصص ناب زیست تماس حاصل نمایید.

۰۲۱۸۸۷۲۱۰۹۲ - ۰۹۱۲۸۷۱۴۶۷۰

کد خبر 572227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.