رئیس شورای اسلامی اراک: اصفهان در مدیریت شهری پیشتاز بوده است

رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: هفته فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی این شهر و استفاده از نظرات و آرای دیگر مدیران شهری سراسر کشور برای ارتقای سیستم مدیریتی این کلان‌شهر است.

سید وحید میرنظامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اصفهان نگین شهرهای تاریخی و گردشگری کشور است، اظهار کرد: به دلیل جریان علمی که در دوران صفویه در این شهر بنیان گذاشته شده و با وجود بزرگانی همچون شیخ بهایی و دیگر مفاخر اصفهانی، بناهایی در این دوره ساخته شده که تا به امروز همچنان استوار باقی مانده است. یکی از مواردی که باعث خواهد شد این شهر به عنوان اصلی‌ترین قطب‌های گردشگری معرفی شود؛ صیانت و حفاظت از بناهای تاریخی است که نه تنها متعلق به اصفهان بلکه متعلق به تمام کشور است و از نمایه‌های شاخص فرهنگ ایران به شمار می‌رود، در این زمینه ضروری است اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، مدیریت شهری و مجموعه مدیریت اجرایی در این امر فعال باشند.

وی ادامه داد: در ۵۰ سال اخیر نسبت به آمایش سرزمین در اصفهان بی‌توجهی شده و قرار دادن کارخانه‌های بزرگ و آب‌بری مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه در این شهر باعث استفاده منابع آبی این شهر به صورت گسترده شده است و مشکلاتی از جمله خشکی زنده رود را در پی داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک اضافه کرد: در سفرنامه ناصرخسرو آورده شده است "اصفهان شهری است به هامون نهاده" و شهری که در دشت و هامون قرار می‌گیرد با بحران کم‌آبی روبه‌رو شده است، لذا نباید صنایع بزرگ در چنین شهری قرار بگیرد، کشورهای استعمارگر در دوران پهلوی با هدفگذاری‌های خاص دست به تأسیس این صنایع در این محدوده زده‌اند. حال با توجه به کمبود منابع آبی، اصفهان باید نوسازی شود و انتقال صنایع در درازمدت در دستور کار مسئولان کشوری قرار بگیرد تا در آینده شاهد مشکلات بیشتری برای اصفهان نباشیم.

وی تصریح کرد: بحران آب، خاک و هوا بحران‌های جدی زیست‌محیطی هستند که سراسر جهان را درگیر کرده‌اند و در این میان بحران آب بسیار جدی است، چالشی همچون آلایندگی و آب‌بر بودن صنایع در شهر اراک نیز وجود دارد، اما رفع کردن بخش عمده‌ای از این چالش‌ها در هر دو کلان‌شهر از عهده مدیریت شهری خارج است و باید در سطح ملی چاره‌اندیشی شود.

میرنظامی خاطرنشان کرد: اصفهان همواره در مدیریت شهری پیشتاز بوده است و در ادوار مختلف شهرداران توانایی داشته است که برجستگی این افراد اتفاقات نویی را در مدیریت شهری رقم زده است که دیگر شهرهای کشور می‌توانند از این تجربیات بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: هفته فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی این شهر و استفاده از نظرات و آرای دیگر مدیران شهری سراسر کشور برای ارتقای سیستم مدیریتی این کلان‌شهر است.

کد خبر 572157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.