فرزندان «ایران» یوزپلنگ پارک ملی توران متولد شدند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: نوزادان ایران، یوز ماده در سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی توران واقع در استان سمنان متولد شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «علی سلاجقه» با اعلام خبر تولد نوزادان یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی، اظهار کرد: با توجه به حضور تیم دام‌پزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌روزی رفتارهای این حیوان، مشخص شد که بارداری کامل بوده است و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و نداشتن توانایی زایمان طبیعی، با نظر دام‌پزشکان مشاور و دام‌پزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد.

وی افزود: با توجه به حضور تیم دام‌پزشکی مجرب، سه توله یوز ایرانی در این زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند. اقدامات اولیه دام‌پزشکی یوز ماده ایرانی ایران انجام شد و حال مادر و توله‌ها فعلاً طبیعی و تحت مراقبت‌های ویژه بعدی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: با توجه به اینکه این نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است، باید بتوان با حفظ این توله‌ها، افزایش جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بزرگی به حفظ ژن این‌گونه درخطر انقراض است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز است تا به امروز مشاهده شده است، تصریح کرد: یوزها در هر بارداری دو تا شش توله به دنیا می‌آوردند و هرچند این فرایند به‌نوبه خود برای حفظ این‌گونه مهم از نظر ژنتیکی بسیار اهمیت دارد اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه‌ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور است.

خطر انقراض یوزپلنگ

به گزارش ایمنا، از حدود ۶۰ سال قبل که نسل یوزپلنگ آسیایی در کشورهایی مانند عربستان، عراق، هندوستان و پاکستان از بین رفت. ایران تنها مأمن این‌گونه در خطر انقراض شناخته می‌شود و به همین دلیل امروزه یوزپلنگ آسیایی را «یوزپلنگ ایرانی» می‌نامند. سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به عنوان متولی حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش در دو دهه اخیر برای حفاظت از بقایای نسل یوز در ایران تلاش کرده است. از سال ۱۳۸۰ در تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان حفاظت محیط‌زیست با UNDP منعقد شد، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در سه فاز حفاظت، آموزش و مطالعه موضوع یوز پیگیری شد.

کد خبر 572152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.