بانک‌ها از دلالی املاک، سکه و طلا منع شدند

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود؛ بنابراین خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افطاری با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا» نوشت: آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی عصر شنبه در دیدار با جمعی از دبیران کل احزاب و فعالان طیف‌های مختلف سیاسی اظهار کرد: تحزب و تشکل سیاسی باید در خدمت «اصلاح در جامعه» و «حاکمیت ارزش‌ها» باشد. دکتر رئیسی افزود: اگر خود حزب و تشکل سیاسی، معبد و مقصد افراد شد، این آغاز «قبیله‌گرایی و انحراف» است. رئیس جمهور تأکید کرد: هدف جریان‌های سیاسی، باید «استقرار عدالت» و «رستگاری جامعه» باشد.

سران سه قوه در نشست خود به میزبانی دفتر رئیس‌جمهور مهم‌ترین موضوعات داخلی و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند. آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه عصر دیروز «شنبه» در نشستی به میزبانی رئیس جمهور، مهم‌ترین مسائل و موضوعات کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

بانک‌ها از دلالی املاک، سکه و طلا منع شدند

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خط قرمز بادیگارد باغیرت‌» نوشت: در سیاست داخلی معلوم نیست ما و خیلی‌های دیگر و پرویز پرستویی چقدر تفاهم نظر داریم و کجای یک تقابل می‌ایستیم. گرچه می‌توان حدس زد اختلافات کم نیست، اما چه اهمیتی دارد؛ وقتی پای «ایران» و «مدافعان ایران» وسط باشد، ما با همه اختلافات در کنار هم مقابل مزدوران ایستاده‌ایم.

«حاج قاسم که می‌خواست فیلم بادیگارد را ببیند، وقتی رسید و از راهرو به سمت سالن سینما حرکت کرد، پوستر فیلم را که دید، گفت اینکه من هستم! خیلی برای او جالب بود که این شباهت در واقع چطور رخ داده است، ولی تا آنجایی که من در خاطرم است، تعمدی در این کار نبود.»

پرویز پرستویی در بادیگارد با گریم، شبیه حاج قاسم شد، اما این روزها فیلمی از پرویز پرستویی دست به دست می‌چرخد که او بدون گریم، شبیه خیلی از ایرانی‌ها شده است. پرستویی مزاحمت یک آتئیست و برانداز شناسنامه‌دار را در لس‌آنجلس که معنای «به تو ربطی ندارد» را در پاسخ به سؤالی درخصوص ارتباطش با حاج قاسم نمی‌فهمد، با ضربه‌ای برای انداختن دوربین روشنش پاسخ می‌دهد. اینجا خیلی از ایرانی‌ها می‌گویند «این که من هستم!» آن برانداز مدعی می‌گوید من نماینده ۸۰ میلیون ایرانی هستم و از ارتباط تو با قاسم سلیمانی می‌پرسم، پرستویی، اما بی‌ادعاست و با همین تواضع، نماینده ایرانی‌ها می‌شود. ایرانی‌هایی که قاسم سلیمانی را دوست دارند.

اکران یک فیلم مستند گونه ضدجنگ و حامی صلح در لس‌آنجلس باعث حضور میهمانانی از عوامل فیلم و هنرمندان دیگر در این شهر آمریکا شده است؛ شهری که مهاجران ایرانی زیادی در آن ساکن هستند. شاید عادی هم به نظر برسد که میان آن تعداد ایرانی، چهار، پنج نفری هم باشند که در هنگام ورود پرویز پرستویی و گوهر خیراندیش (بازیگران ایرانی) به سالن نمایش فیلم، مقابل آن‌ها را بگیرند و به آنچه ارتباط میان پرستویی و حاج قاسم می‌نامند، اعتراض کنند. اما کمی تأمل در ماجرا نشان می‌دهد آن‌ها شهروند عادی نیستند.

بانک‌ها از دلالی املاک، سکه و طلا منع شدند

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بانک‌ها از دلالی املاک، سکه و طلا منع شدند» نوشت: دولت سیزدهم پس از اقدام بی‌سابقه خود در انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی دیروز هم برای اصلاح شبکه بانکی دست به یک جراحی بزرگ زد و از ۲۶ راهبرد بانکی خود برای جلوگیری از دلالی بانک‌ها در بازارهای مختلف و هدایت اعتبارات به سمت تولید رونمایی کرد.

یکی از مباحث با اهمیت در حوزه بانکی، اصلاح قوانین و مقررات در راستای کنترل نقدینگی و تورم و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی است، برای این منظور، تمرکز بر کل‌های پولی از طریق اصلاح نظام بانکی و بودجه‌ای کشور از اولویت‌های اساسی وزارت امور اقتصادی و دارایی است. اصلاح نظام بانکی یک‌شبه انجام نمی‌شود بلکه نیازمند توسعه زیرساخت‌های اساسی برای رفع معایب موجود است.

در اقتصادی که نرخ سود حقیقی منفی است، تمایل بازیگران آن به اخذ تسهیلات و عدم پرداخت به‌موقع آن سوق پیدا می‌کند. در چنین اقتصادی عرضه و تقاضای پول در تعادل نیست بنابراین اعتبارات بانکی، جیره‌بندی می‌شود و همین جیره‌بندی نیز منجر به ایجاد تضاد منافع و فساد در فرآیند اعطای تسهیلات می‌شود، در این مکانیسم، افراد کم‌برخوردار جامعه، کمتر منتفع می‌شوند و افراد غنی در جامعه بیشتر از منابع بانکی استفاده می‌کنند و همین امر عدالت اجتماعی در توزیع عادلانه ثروت در جامعه را مختل می‌کند و زمینه‌های ایجاد فسادهای اجتماعی و اقتصادی را فراهم می‌آورد، در این شرایط منابع بانکی تحت هیچ شرایطی، بهینه توزیع نمی‌شود و نه‌تنها منجر به ایجاد سرمایه نمی‌گردد بلکه بهره‌وری نیز قابل تحقق نیست و رشد اقتصادی نیز محقق نمی‌شود.

برای برون‌رفت از چنین وضعی، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در دستورالعملی خطاب به ۱۲ بانک دولتی، سیاست‌ها و راهبردهای بخش بانکی را ابلاغ کرد.

بانک‌ها از دلالی املاک، سکه و طلا منع شدند

کد خبر 572126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.