کلیات طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه‌گانه تصویب شد

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه‌گانه دستگاه‌های اجرایی در قالب پنج ماده در کمیسیون خبر داد.

روح‌الله نجابت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار کرد: پس از اینکه دو فوریت طرح در صحن مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، طرح ۱۰ روز قبل به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

وی افزود: در کمیسیون پیرامون کلیات طرح بحث شد و با توجه به لزوم پخته شدن متن، طرح به کارگروه ذیربط ارجاع شد. ریاست این کارگروه به ریاست پیرهادی تشکیل و سه جلسه این کارگروه با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهش‌ها، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، دستگاه‌های ذیربط و تعداد دیگری از همکاران مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: ماحصل نتایج سه جلسه این کارگروه، منجر به اصلاح نهایی طرح شد. امروز صبح پیش از جلسه صحن مجلس شورای اسلامی، جلسه‌ای در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور برقرار شد و کلیات متن نهایی طرح یک بار دیگر ارائه شد.

نجابت ادامه داد: جلسه رسمی و اصلی کمیسیون برای رأی‌گیری پیرامون این طرح امروز از ساعت ۱۴ در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تشکیل شد و نمایندگان آخرین نظرات، مطالب و جمع‌بندی‌های خود را ارائه کردند و در نهایت کلیات طرح در کمیسیون در قالب ۵ ماده به تصویب کمیسیون رسید.

وی تصریح کرد: این طرح برای ارجاع به صحن مجلس شورای اسلامی و به این جهت که دوفوریتی بود، فردا یکشنبه باید در صحن مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته شود.

نجابت با اشاره به ۵ ماده موجود در طرح حاضر گفت: در ماده نخست طرح، دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و مؤسسات مشمول این قانون در ۵ بند مجزا مشخص شدند. در ماده ۲ موضوع اطلاعات و داده‌هایی که باید منتشر شوند به تفکیک آمده و جزئیات آن هم به تصویب رسید.

آرای اعضای مجموعه‌های شورایی با قابلیت خوانش رایانه‌ای منتشر می‌شود

وی افزود: در ماده ۳ این طرح اشاره شده که باید در مجموعه‌هایی از جمله مجلس شورای اسلامی که به صورت شورایی اداره می‌شوند، آرای مأخوذه اعضا به تفکیک اسامی مخالف، موافق و ممتنع به گونه‌ای که قابلیت خوانش رایانه‌ای داشته باشد، منتشر شود.

نجابت تاکید کرد: در ماده ۴ این طرح نیز مصوب شد که دستگاه‌های مشمول این قانون باید به صورت دوره‌ای گزارش عملکردشان را در این خصوص اعلام کنند. در ماده ۵ این طرح هم پیرامون برخورد با کسانی که به هر دلیل از این قانون سرپیچی کنند، مجازات آن‌ها مشخص شده است.

کد خبر 572104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.