استهلال ماه شوال ۱۴۴۱ چگونه ممکن است؟

از منظر نجومی هر ماه قمری با ماه نو (مقارنه ماه و خورشید) آغاز می‌شود؛ بنابراین مقارنه ماه و خورشید برای شروع ماه شوال ۱۴۴۳ روز یکشنبه _یازدهم اردیبهشت_ ساعت ۰۰:۵۹:۵۸ به وقت رسمی کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که مهدی رحیمی، دبیر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در اختیار این رسانه قرار داد:

از منظر نجومی هر ماه قمری با ماه نو (مقارنه ماه و خورشید) آغاز می‌شود؛ بنابراین مقارنه ماه و خورشید برای شروع ماه شوال ۱۴۴۳ یکشنبه _یازدهم اردیبهشت_ ساعت ۰۰:۵۹:۵۸ به وقت رسمی کشور خواهد بود.

مشخصات هلال ماه در روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت

غروب خورشید (ثانیه، دقیقه، ساعت)

۱۹:۴۴:۴۹

غروب ماه (ثانیه، دقیقه، ساعت)

۲۰:۲۴:۰۳

مکث ماه (ثانیه، دقیقه، ساعت)

۰۰:۳۹:۱۴

ارتفاع ماه در لحظه‌ی غروب خورشید (ثانیه، دقیقه، درجه)

۰۶:۴۰:۵۰

جدایی زاویه‌ای بین مرکز ماه و مرکز خورشید (ثانیه، دقیقه، درجه)

۰۸:۰۰:۳۸

فاز ماه (درصد)

۰.۶۰

ضخامت قسمت میانی ماه (دقیقه قوسی)

۰.۱۵

سن ماه (دقیقه، ساعت، روز)

۰۰:۱۸:۴۷

اختلاف سمت بین ماه و خورشید در لحظه‌ی غروب خورشید

(ثانیه: دقیقه: درجه)

۰۲:۴۳:۰۷

فاصله‌ی ماه تا زمین (کیلومتر)

۳۹۵۸۵۴

وضعیت رؤیت پذیری هلال شوال ۱۴۴۳ در نقاط مختلف زمین

غروب روز یکشنبه _یازدهم اردیبهشت‌ماه_ قسمت‌هایی از قاره‌ی آمریکا مرکزی، شمال غربی قاره آفریقا و غرب قاره اروپا می‌توانند هلال ماه شوال ۱۴۴۳ را با چشم معمولی مشاهده کنند. در برخی مناطق دیگر رؤیت هلال صرفاً با ابزار نجومی امکان‌پذیر است که پهنه ایران نیز شامل این شرایط می‌شود.

بر همین اساس هلال ماه در بعد از غروب خورشید یکشنبه _یازدهم اردیبهشت_ در کشور ایران و حتی کشورهای همسایه، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نخواهد بود و رصد آن مستلزم داشتن افقی مناسب شرایط آب و هوایی ایده آل و استفاده از ابزار مناسب خواهد بود.

مقایسه هلال ماه شوال سال جاری با سال گذشته

سن ماه در هلال شوال سال جاری دو ساعت کمتر و فاز آن نیز پنج صدم درصد کمتر است از طرفی ماه ۱۰ هزار و ۴۸۱ کیلومتر نزدیک‌تر از هلال سال گذشته به زمین است. در هلال سال گذشته طول کمان برابر با ۷۱ درجه و در هلال شوال سال جاری برابر با ۶۱ درجه است؛ البته با اینکه این اختلاف‌ها جزئی است، اما می‌توان در یک قضاوت کلی، هلال امسال را از بسیاری جهات، شبیه هلال شوال سال گذشته معرفی کرد و از روش و تجربه رصد هلال سال گذشته استفاده کرد.

برای رصد هلال شوال در سال گذشته، اکثر مناطق کشور دارای ابر و غبار بود و رصدگران مجبور بودند بیش از ۷۰۰ کیلومتر تغییر موقعیت دهند تا از ابر و غبار حاکم در اکثر مناطق کشور بگذرند؛ بنابراین رصدگران از اصفهان به استان یزد و سپس شیراز و نهایتاً در منطقه فراشبند واقع در مرز استان بوشهر و فارس مستقر شدند. با این حال در منطقه فراشبند در لحظه غروب خورشید در افق غربی، یک درجه غبار نسبتاً غلیظ وجود داشت و بالاتر از آن نیز مقداری غبار رقیق بود. در رصد سال گذشته تلسکوپ ۱۲۰ آپوکروماتیک اسکای واچر که وظیفه عکاسی از هلال را بر عهده داشت و تلسکوپ دابسونی ۱۰ اینچ که با دقت بالا در اختیار رصدگران بود که طی این رصد سیاره عطارد که در افق غربی و بالاتر از ماه قرار داشت در ابتدا در مرکز میدان دید قرار گرفت، اما هلال ماه تنها توسط تلسکوپ اول به صورت کاملاً واضح قابل مشاهده بود.

نکته‌های کاربردی در رصد هلال ماه

  • حضور سیاره عطارد در افق غربی یکی از نکات قابل توجه در هنگام رصد هلال ماه است. در لحظه غروب خورشید، سمت جغرافیایی سیاره عطارد با ارتفاع حدود ۱۹ درجه با سمت جغرافیایی ماه با ارتفاع حدود هفت درجه تقریباً برابر است و این مسئله می‌توان کمک مطلوبی به رصدگران محترم اعطا کند.

در جدول زیر سمت جغرافیایی سیاره عطارد و ماه را در هر پنج دقیقه از لحظه‌ی غروب خورشید مشاهده می‌شود:

یکشنبه یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱

ساعت

۱۹:۴۵

۱۹:۵۰

۱۹:۵۵

۲۰:۰۰

۲۰:۰۵

۲۰:۱۰

۲۰:۱۵

۲۰:۲۰

ماه

۲۸۶

۲۸۶:۴۵

۲۸۷:۲۶

۲۸۸

۲۸۸:۳۹

۲۸۹:۱۰

۲۸۹:۵۵

۲۹۰:۴۰

عطارد

۲۸۵:۴۲

۲۸۶:۱۴

۲۸۶:۵۳

۲۸۷:۲۰

۲۸۸

۲۸۸:۳۲

۲۸۹:۱۰

۲۹۸:۴۰

  • سمت جغرافیایی خورشید در لحظه‌ی غروب برابر با ۲۸۸:۴۵ درجه است در ساعت ۲۰:۰۰ ماه با ارتفاع سه درجه و ۳۵ دقیقه قوسی، دقیقاً در همین سمت جغرافیایی خواهد بود؛ بنابراین کافی است تلسکوپ و یا دوربین دوچشمی خود را روی محل غروب خورشید قرار دهید و در ساعت ۲۰:۰۰ به اندازه ۳.۵ درجه بالاتر از این محل به جستجوی هلال بپردازید
  • وجود سیاره عطارد، خوشه پروین و دنباله‌دار panstarrs c/2021 o3 که در امتداد هم قرار دارد، جذابیت این رصد را چند برابر می‌کند؛ البته در شب دوم ماه شوال، مقارنه هلال زیبای ماه و سیاره‌ی عطارد، خوشه پروین و دنباله‌دار پن استارز (با قدر ظاهری حدود شش) صحنه کم نظیری را برای علاقمندان به آسمان شب، رقم خواهد زد.
کد خبر 572015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.