۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۲
خط‌شکنان تولید

تولید در کشور را قدردان زحمات کارگران این مرزوبوم هستیم؛ کارگرانی که به فرموده رهبر معظم انقلاب خط‌شکن‌های تولید هستند و برای ایرانی آباد و غنی، ازخودگذشتگی‌های فراوانی انجام داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یازدهم اردیبهشت‌ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان «روز جهانی کار و کارگر» نام‌گذاری شده است که نشان از اهمیت و توجه به قشر کارگر در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

باور حضرت امام بر تأثیر اجتماعی قشر کارگر تا حدی است که در تمام سخنرانی‌ها و پیام‌های دوران مبارزه کارگران، یکی از اصلی‌ترین مخاطبان، ایشان بودند.

تأمین رفاه عمومی به ویژه خدمت به محرومان و محرومیت‌زدایی، راه و رسم همیشگی امام و به عنوان یک اصل راهبردی و همیشگی، همواره مورد پیگیری و توصیه ایشان بوده و با نگاهی ارزشی، آن را عبادتی برتر و تأمین کننده خیر دنیا و آخرت به حساب آوردند و فرمودند: «ما آن روز عید داریم که مستمندان به سطح زندگی رفاهی و تربیت صحیح اسلامی–انسانی برسند. عرصه تولید، رونق اقتصادی و اوج گرفتن ثروت ملی و رفاه عمومی در کشور، احتیاج به پیشروان، فرماندهان و صفوف مقدمی که شما تولیدکنندگان هستید، دارد. شما صفوف مقدم و خط‌شکن‌های این عرصه و این میدان هستید؛ این میدان هم میدان مهمی است، میدان خطیری است، میدان جنگ است.»

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سال گذشته به مناسبت روز کارگر، به موضوع جایگاه کارگر و لزوم حمایت همه‌جانبه از این قشر زحمت‌کش و تأثیرگذار، همچنین نقش کارگران در پیشرفت اقتصادی و استقلال کشور اشاره کردند.

ایشان به جایگاه والای کارگر در اسلام و بوسه‌زدنِ پیامبر بر دستان این قشر زحمتکش اشاره کردند و گفتند: در یک اقتصاد مستقل و تولیدمحور، کارگر ستون اصلی است و این نقش تأثیرگذار کارگران باید با کمک دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ها به فرهنگ‌عمومی تبدیل شود.

رهبر انقلاب افزودند: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بدخواهان و بیگانگان تلاش کردند تا جامعه کارگری را در مقابل نظام قرار دهند، اما کارگران جانانه در کنار نظام ایستادند که نمونه بارز آن دوران دفاع مقدس است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شعار سال و موضوع پشتیبانی از تولید، خاطرنشان کردند: یکی از انواع پشتیبانی از تولید، حمایت از کارگران است؛ زیرا کارگر فعال و بانشاط، ثروت ملی ایجاد می‌کند که در نهایت زمینه‌ساز آبرو، اقتدار و استقلال کشور خواهد بود.

ایشان با تأکید بر اینکه حمایت از کارگر فقط افزایش پایه حقوقی متناسب با افزایش تورم نیست، افزودند: ارتقای سطح مهارت آموزی و تخصص کارگران، توجه به بیمه و بهداشت و درمان آنان، امنیت شغلی، برنامه‌ریزی برای مسکن کارگران و ایجاد روابط عادلانه میان کارگر، کارآفرین و دولت ابعاد دیگر موضوع حمایت از کارگر است.

رهبر انقلاب برنامه‌ریزی صحیح برای ایجاد اشتغال و پیگیری دقیق و منضبط آن و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال را کمک بزرگ به پیشرفت اقتصادی کشور خواندند و گفتند: ایجاد اشتغال علاوه بر برکات اقتصادی، برکات اجتماعی و سیاسی هم دارد؛ زیرا در جامعه به ویژه در نسل جوان، زمینه‌ساز نشاط و تحرک و سرزندگی و مانع از شکل‌گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و حتی امنیتی است.

امنیت شغلی کارگران اصلاح شود

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، قشر کارگران وظیفه تولید را در کشور در اختیار دارند، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از صنعت و تولید کشور با فکر و دستان کارگران محقق می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: از آنجا که کارگران از اقشار متوسط به پایین جامعه هستند، لازم است امنیت شغلی مناسبی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. بسیاری از کارگران شرایط کاری موقت دارند و تا زمانی که کارفرمایان به فعالیت می‌پردازند، آن‌ها هم شغلی دارند؛ در غیر این صورت ممکن است کارگران با مشکل مواجه شوند.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: امیدواریم دولت و مجلس کاری کنند که شرایط و امنیت شغلی کارگران به نحو احسن اصلاح و کارگران برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند. مجلس شورای اسلامی به دنبال این است که از طریق دولت مسائل و مشکلات معیشتی کارگران را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه قانون مصوب کارگران مربوط به سال‌های گذشته است و باید اصلاح شود، اضافه می‌کند: این قانون با مسائل و مشکلاتی مواجه است. با توجه به تغییراتی که در کشور به وجود آمده قشر زیادی از جوانان در کشور بیکار هستند و آمار بیکاری بالا رفته است؛ از این رو باید قوانین کار را تغییر دهیم تا بتوانیم امنیت شغلی را برای کارگران به ارمغان بیاوریم.

سلیمی خاطرنشان می‌کند: گرانی و وضعیت معیشتی اخیر، بیشترین فشار را بر دوش کارگران گذاشته است؛ زیرا کارگران قشری هستند که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و بیشترین وقت و انرژی را در بحث کار و تولید به کار می‌گیرند، از این رو امیدواریم دولت تورم را مهار کند تا کارگران شرمنده خانواده‌های خود نشوند.

مجلس و دولت نگاه حمایتی به کارگران دارند

رحمت‌الله فیروزی‌پوربادی، نماینده نطنز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر اظهار می‌کند: مجلس یازدهم در سال جاری بنای خود را در راستای حمایت از کارگران و افزایش حقوق آن‌ها به کار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: کارگران نقش اساسی در حوزه تولید کشور دارند؛ از این رو مجلس شورای اسلامی و دولت نسبت به کارگران، نگاه حمایتی داشته است و امیدواریم کارفرمایان در همه بخش‌ها حرمت کارگران را حفظ کنند.

نماینده نطنز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: قوانین مورد نیاز کارگران در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و امیدواریم با تلاش و اقدام غیرتمندانه کارگران، جامعه را به پایه‌های استقلال برسانیم.

وی درباره امنیت شغلی کارگران یادآور می‌شود: شورای حل اختلاف و قوانین کارگران و بخش خصوصی حرمت کارگران را سرلوحه کار خود قرار دهند. قوانین واضح و روشن است و مشکلی در راستای امنیت کارگران در کشور وجود ندارد.

کد خبر 571968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.