شوراها؛ حلقه اتصال شهروندان و مدیریت شهری

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شوراها به عنوان پارلمان محلی با توجه به ارتباط تنگاتنگ با شهروندان از برخی از مشکلات و مسائل آگاهی بهتری دارند؛ از این رو می‌توانند نظرات مشورتی خوبی به نمایندگان مجلس برای وضع قوانین و تعیین سیاست‌های کلان‌تر ارائه دهند.

سوده نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شوراها به عنوان حلقه واسطه بین شهروندان و مدیریت شهری از اهمیت بالایی برخوردار بوده که در قانون اساسی نیز به وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر و روستا اشاره شده است.

‬ وی‬ ادامه‬ داد: ‬یکی از توانمندی‌های شوراها، مردمی بودن آن‌ها است که اعضای آن به‌طورمستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند و همان‌طورکه در قانون اساسی قید شده است، با همکاری شهروندان‬ و با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی حوزه انتخابیه برنامه‌های اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‌، فرهنگی‏، آموزشی و سایر امور رفاهی را برای شهروندان برنامه‌ریزی و تدوین می‌کنند.

عضوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ارتباط شهروندان با شورای اسلامی شهر، گفت: شوراها به دلیل آنکه قلمرو فعالیت‌شان کوچک‌تر و مختص شهر است، بهتر می‌تواند با شهروندان در ارتباط باشند و از مشکلات و مسائل آن‌ها مطلع شوند و موضوعات را پیگیری کنند؛ بنابراین شوراها به عنوان حکمران محلی که اعضای آن از سوی شهروندان انتخاب می‌شوند، ظرفیت خوبی برای تکمیل فرآیند خدمت به شهروندان در کنار دولت، مجلس و سایر نهادها هستند.

وی افزود: نمایندگان مجلس، وظیفه قانون‌گذاری برای عموم مردم کشور را برعهده دارند. قوانین مصوبه از سوی مجلس بعد از تأیید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود، اما شوراها وظیفه قانون‌گذاری شهر و روستا را برعهده دارند که مصوبات آن بعد از تأیید هیئت تطبیق مصوبات برای اجرا به شهردار ابلاغ می‌شود؛ به همین دلیل دامنه فراگیری مصوبات مجلس بیشتر از شورای اسلامی شهر است. از سوی دیگر، طرح‌ها و لوایحی که از سوی نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر بررسی می‌شود، متفاوت است؛ به گونه‌ای که نمایندگان مجلس بیشتر در حوزه سیاست‌گذاری‌های کلان تصمیم‌گیری می‌کنند.

نجفی تصریح کرد: شوراها به عنوان پارلمان محلی با توجه به ارتباط تنگاتنگ با شهروندان از برخی از مشکلات و مسائل آگاهی بهتری دارند؛ از این رو می‌توانند نظرات مشورتی خوبی به نمایندگان مجلس برای وضع قوانین و تعیین سیاست‌های کلان‌تر ارائه دهند.

کد خبر 571903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.