۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
مزایای فضاهای سبز برای مناطق شهری

«زیرساخت سبز»، دو واژه‌ای است که به‌ندرت در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما پیاده‌سازی این دو مفهوم در کنار هم، می‌تواند مزایای بسیاری را برای ساکنان مناطق به ارمغان بیاورد و به تحولاتی چشمگیری منجر شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیرساخت‌های سبز، فضاهای مختلفی مانند پارک‌ها، باغ‌ها، حیاط‌ها و بام‌های سبز را در بر می‌گیرد و درواقع، هر نقطه‌ای از یک شهر با پوشش گیاهی در لیست زیرساخت‌های سبز آن قرار می‌گیرد. بدیهی است افزایش تنوع زیستی در شهرها که مزایای بسیاری برای ساکنان به ارمغان می‌آورد، از طریق وجود زیرساخت‌های سبز شهری امکان‌پذیر است. محققان در بسیاری از نقاط دنیا، تاکنون مطالعات زیادی در رابطه با مزایای فضاهای سبز در شهرها انجام داده‌اند و به نتایج شگفتی در این زمینه دست یافته‌اند.

پوشش گیاهی فضاهای سبز به جذب قابل توجه کربن هوا کمک می‌کند که همین امر می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و تبعات مثبت آن بر سلامت بشر منجر شود. به همین دلیل، مدیران در اغلب نقاط دنیا همواره در تلاش بوده‌اند فضاهای سبز شهری را گسترش دهند و مردم را به پرورش گیاهان در حیاط‌ها، بالکن‌ها و حتی بام‌های خود تشویق کنند. این‌که زیرساخت‌های سبز چگونه می‌تواند ساکنان را از مزایای خود بهره‌مند کند، در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرد.

مزایای فضاهای سبز برای مناطق شهری

کاهش اثرات جزایر گرمایی شهری

جزایر گرمایی به مناطقی از شهرها اشاره دارد که دمای هوا در آن‌ها بالاتر از سایر مناطق و روستاها است. بسیاری از محققان پس از انجام مطالعات گسترده در زمینه کاهش اثرات جزایر گرمایی به این نتیجه رسیده‌اند که جایگزینی پوشش‌های آسفالتی یا بتنی با زیرساخت‌های سبز می‌تواند به طور قابل توجهی در کاهش دمای محیط اثربخش باشد. از سوی دیگر، وجود فضاهای سبز شهری در کاهش مصرف انرژی، آلاینده‌های هوا و گازهای گلخانه‌ای نقش مهمی ایفا می‌کند، ضمن این‌که در بهبود کیفیت آب و در نتیجه سلامت و رفاه انسان‌ها سهیم است. گزارش‌ها حاکی است که دمای شهرها به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، بین ۱.۸ تا ۵.۴ درجه فارنهایت گرم‌تر از حومه‌های آن است که این اختلاف در ساعات اوج گرمای عصرها می‌تواند حتی به ۲۲ درجه فارنهایت نیز برسد.

بدیهی است که افزایش دما و آلودگی هوا می‌تواند سلامت تمام موجودات را از انسان گرفته تا حیوانات و گیاهان به خطر بیندازد و حتی در بدترین شرایط ممکن، به مرگ آن‌ها منجر شود. از سوی دیگر، اثرات جزایر گرمایی می‌تواند تبعات منفی ناشی از امواج گرمایی را تشدید و حیات جانداران را با خطراتی جدی مواجه کند.

مزایای فضاهای سبز برای مناطق شهری

وجود باغ‌بام‌های سبز می‌تواند سایه مورد نیاز را برای خنک‌سازی فضاهای زیرین خود تأمین کند به این صورت که از طریق فرآیند تبخیر-تعرق، که به تبخیر همزمان آب از سطح زمین و تعرق از گیاهان اشاره دارد، منجر به کاهش دمای محیط می‌شود.

کمک به ذخیره کربن

خاک می‌تواند کربن را از هوا به خود جذب کند و از این طریق در کاهش دمای مناطق شهری یا روستایی سهیم شود. در واقع، کاهش انتشار گاز کربن یکی از مهم‌ترین مزایای وجود فضاهای سبز شهری به شمار می‌رود که نقش مهمی در مبارزه با تغییرات اقلیمی نیز ایفا می‌کند. نکته جالب توجه این‌که محققان در مطالعات خود متوجه شده‌اند که جذب کربن توسط خاک باغچه‌های خانگی به مراتب بیشتر از جذب این گاز آلاینده به وسیله سایر خاک‌های شهری است. در نتیجه، وجود فضاهای سبز خانگی می‌تواند به طور چشمگیری میزان انتشار کربن در شهرها را کاهش دهد که این امر به سهم خود در بهبود کیفیت هوا اثربخش خواهد بود.

مزایای فضاهای سبز برای مناطق شهری

بهبود کیفیت آب

زیرساخت‌های سبز شهری در بهبود کیفیت آب نقش مهمی ایفا می‌کند. به عنوان مثال، بام‌های سبز می‌تواند امکان سرریز شدن آب‌های فاضلاب را به حداقل برساند و از این طریق در بهبود کیفیت آب سهیم شود. از سوی دیگر، بام‌باغ‌ها مانند اسفنج‌های بزرگی عمل می‌کند که آب باران را در خود ذخیره می‌کند و مانع از جاری شدن آن‌ها در شبکه فاضلاب و در نتیجه آلودگی آب می‌شود.

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان، توسعه‌ها جای فضاهای سبز را گرفته است که این رویداد، ورود آب به شبکه فاضلاب و سرریز شدن آن‌ها را در پی دارد. در واقع، آبی که از شبکه فاضلاب سرریز می‌شود به طور مستقیم مسیرهای آبی شهری را لبریز می‌کند و در نتیجه، آلودگی آب را در پی دارد.

مزایای فضاهای سبز برای مناطق شهری

رشد اقتصادی در شهرها

وجود فضاهای سبز در شهرها علاوه بر زیباسازی به رشد اقتصادی آن‌ها نیز کمک زیادی می‌کند. در واقع، منازلی که در نزدیکی فضاهای سبز ساخته شده از ارزشی بسیار بالاتر از سایر سازه‌ها برخوردار است، ضمن این‌که مناطق سبز سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند و از این طریق در رشد اقتصادی آن‌ها سهیم است.

کد خبر 571778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.