آماده‌باش عوامل امدادی برای کنترل سیلاب‌های محلی و آبگرفتگی معابر اصفهان

‌مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ورود یک جبهه سامانه بارشی از امشب به مناطق جنوبی استان، گفت: شهرستان‌های شهرضا، سمیرم و دهاقان در حال آماده‌باش هستند و این جبهه تا فردا کل استان را دربرمی‌گیرد و ماهیت آن بارش‌های رگباری، تندباد لحظه‌ای و گردوغبار خواهد بود.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از اواخر امروز تا اواخر روز یکشنبه یک سامانه بارشی بر روی استان مستقر است که رگبار و رعدوبرق، تگرگ، وزش تندباد، در اکثر مناطق استان را به همراه دارد.

وی با اشاره به ورود این سامانه از امشب و احتمال بارش‌های رگباری در مناطق جنوب استان، افزود: از روز شنبه بعدازظهر تا یکشنبه این سامانه بارشی کل استان را دربرمی‌گیرد و در مناطق شمالی و همچنین در مناطق شرقی با پیش‌بینی آبگرفتگی معابر عمومی، جریان روان‌آب در مسیل‌ها و رودخانه‌ها و شکل‌گیری سیلاب‌های محلی، صاعقه، آسیب به سازه‌های موقت و درختان همراه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ابلاغ دستورالعمل ایمنی و آماده‌باش به همه شهرداری‌ها و دستگاه‌های امدادی در همه مناطق استان خبر داد و تاکید کرد: در فصل بهار و به ویژه اردیبهشت‌ماه، رگبارهای ناگهانی باعث سیلاب‌های نقطه‌ای می‌شود بنابراین توصیه به خالی کردن دهانه پل‌ها، بازگشایی مسیل‌ها و استقرار تیم‌های امدادی، هلال‌احمر و فعال شدن پایگاه‌های امدادی راهدارخانه‌ها به دستگاه‌های مربوط اعلام شد.

شیشه‌فروش همچنین با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ایمنی به عشایر در حال کوچ از مناطق ییلاقی استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس به مراتع اصفهان، گفت: به عشایر توصیه شده که در حال حرکت به مراتع اصفهان در کوهپایه‌ها استقرار پیدا نکنند، همچنین تجربه سیلاب‌های اردیبهشت نشان داد که معمولاً بارش‌ها رگباری خواهد بود و کشاورزانی که در دشت‌ها فعالیت می‌کنند باید دستورالعمل‌های ایمنی صاعقه را رعایت کنند و در صورت مشاهده رعد و برق در فضای سرپوشیده قرار گیرند.

وی با اشاره به ورود این جبهه هوا از امشب به مناطق جنوبی استان، خاطرنشان کرد: شهرستان‌های شهرضا، سمیرم و دهاقان در حال آماده‌باش هستند و این جبهه تا فردا کل استان را دربرمی‌گیرد و ماهیت آن هم بارش‌های رگباری، تندباد لحظه‌ای همراه با گرد و غبار است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اعلام آماده‌باش کامل به ۱۱۶ شهرداری، ۴۲ پایگاه هلال‌احمر، ۲۰۰ پایگاه اورژانس و ۴۴ پایگاه راهدارخانه در همه مناطق استان خبر داد و گفت: افرادی که قصد رفت و آمد در جاده‌ها را دارند نیز باید توصیه‌های ایمنی را در هنگام بارندگی، وزش باد و گردوخاک در این مناطق را رعایت کنند.

وی رگبارهای تند را باعث ایجاد روان‌آبها، ایجاد خسارت در مناطق کوهپایه دانست و افزود: به مرتع‌داران و دامداران توصیه شد که که دستورالعمل امدادی را رعایت کنند، خودداری از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت کوهنوردی و چرای دام در مناطق مرتفع، مرتعی و حاشیه رودخانه‌ها، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره در مناطق تحت تأثیر نیز از دیگر اقدامات پیش‌بینی شده برای کاهش خسارات ناشی از فعالیت این سامانه بارشی در استان به شمار می‌آید.

کد خبر 571735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.