همه پرسی علاج مساله فلسطین است/ روز قدس، نماد عملی وحدت بشریت

"طرحی تحت عنوان طرح چهار ماده‌ای براساس فرامین رهبر معظم انقلاب شکل گرفت که در سازمان ملل این طرح ثبت شده و راهکار جمهوری اسلامی ایران برای مساله فلسطین است."

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز سرزمین از سال ۱۹۷۶ جهت اعلام حمایت از سرزمین فلسطین در تمام خاک این کشور به ویژه مناطق اشغالی در سال ۱۹۴۸ اعلام شد و طی سال‌های گذشته مراسم گرامی داشت این روز در خاک فلسطین برگزار می‌شود.

در این روز مردم فلسطین نسبت به غارت زمین‌های خود در کرانه باختری و مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ توسط رژیم صهیونیستی اعتراض خود را اعلام می‌کنند.

روز قدس سال‌هاست به عنوان یک آرمان مشترک میان امت اسلام و آزادی خواهان جهان مطرح بوده است. روز قدس را می‌توان یک نمادسازی بدیع و ماندگار دانست که با معنویت ماه مبارک رمضان و انتخاب آخرین جمعه آن در هم آمیخته است.

مسئله قدس شریف فقط اولویت جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه اولویت امت اسلام و همینطور کشورهای مستقل و روشنفکران برجسته آزادی خواه و عدالت خواه می‌باشد.

سرزمین فلسطین نه به عنوان یک جغرافیا، بلکه به عنوان نمادی از ایجاد دولت سازی جعلی همراه با آدم کشی، نسل کشی، زورگویی در عصری است که مدعیان دموکراسی و حقوق بشر به بهانه آن کشورهای مظلوم زیادی را مورد هدف موشک‌ها و بمب‌های خود قرار دادند. مساله بیت المقدس و قدس شریف نه فقط به عنوان یک مکان مقدس بلکه به عنوان نماد اشغالگری فرقه‌ای به نام صهیونیست علیه فرهنگ و مذهب بزرگ اسلامی است.

از این رو به مناسبت روز جهانی قدس با مهدی شکیبایی، قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

نقش امام خمینی (ره) در احیای مسئله فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقشی که انگلستان برای ایجاد دولت غاصب صهیونیستی با بیانیه بالفور و مهیا کردن شرایط مهاجرت یهودیان از نقاط مختلف دنیا ایفا کرد و در نهایت شرایط برای شکل‌گیری دولت صهیونیستی ایجاد کرد، نقطه مقابل آن نقش را امام خمینی (ره) با نامگذاری روز قدس به عنوان اعلامیه جهانی قدس برای احیای مساله فلسطین و ملت فلسطین به وجود آوردند.

یعنی انگلستان بیانیه بالفور را با هدف ایجاد وطن ملی برای یهودیان صادر کرد و سپس زمینه حضور مهاجران صهیونیست را در فلسطین فراهم کرد و در زمانی قیمومیت فلسطین را برعهده داشت و قولی که در بیانیه بالفور در سال ۱۹۸۴ داده بود دولت صهیونیستی را در سرزمین فلسطین ایجاد کرد.

امام (ره) هم برای پاسخ و خنثی سازی این طراحی و توطئه صهیونیسم بین‌الملل که با دستان انگلیس خبیث اجرایی شد طراحی و تدبیری فرمودند و ابتدا اعلامیه روز جهانی قدس را مطرح و شرایطی را فراهم کردند که مساله فلسطین بتواند مساله اول نه تنها فلسطین، اعراب و جامعه مسلمان دنیا بلکه کشورهای دنیا باشد.

از این طریق امام خمینی فلسطین را جهانی کردند و مقدمات همبستگی جهانی را نسبت به فلسطین فراهم کردند، امروز می‌بینیم همه دنیا نسبت به جنایات اسرائیل واکنش، تظاهرات و تحصن می‌کنند که این مهم از تدابیر حضرت امام (ره) برای احیای مساله فلسطین در کل دنیا بود.

امیدواریم آخرین مرحله از پیش بینی امام که ایجاد دولت فلسطینی در سرزمین تاریخی فلسطین است از بحر یعنی دریای مدیترانه تا نهر یعنی رود اردن محقق شود و طراحی و تدبیر امام برای احیای مساله فلسطین تکمیل شود و فلسطینی‌ها بتوانند به حقوق تاریخی خود یعنی قدس عزیز به عنوان پایتخت فلسطین و بازگشت آوارگان و مرزها را استیفا کنند که بدون شک این اتفاق محقق خواهد شد.

معتقدم بزرگترین کمک را حضرت امام با نامگذاری روز جهانی قدس به فلسطینی‌ها کرد و اساساً شخصیت جهادی، مقاومتی و مجاهدی ایشان به گونه‌ای بود که اکنون می‌بینیم در درون فلسطین مجاهدان بسیار زیادی از شخصیت حضرت امام الگو گرفتند که در رأس این شخصیت‌ها مرحوم شهید دکتر فتحی شقاقی است که الگویی که این شهید بزرگوار از حضرت امام (ره) گرفت در نهایت منجر به ریشه‌گیری جنبشی به نام جنبش جهاد اسلامی فلسطین شد.

خوشبختانه اکنون امر فلسطین در اختیار مجاهدان جنبش فلسطینی و سایر جنبش‌های اسلامی است که آن‌ها هم به نوبه خود از شخصیت، گفتمان، تدبیر و راه امام الگو گرفتند و داستان فلسطین را به اینجا رساندند به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی را وادار به پذیرش موازنه قدرت در درون سرزمین‌های اشغالی کردند، همچنین این رژیم را وادار کردند که برخلاف گذشته در صورتی که بخواهد اقدامی علیه فلسطین در هر نقطه چه قدس، چه نوار غزه و چه اراضی ۱۹۴۸ صورت بدهد مجبور است قبل از آن اقدام هزاره‌ها را محاصره کند که نکند گروه‌های مقاومت فلسطینی وارد و جنگ و شکستی به آن‌ها تحمیل کنند.

روز قدس تا چه میزان می‌تواند به عنوان نماد عملی وحدت بین مسلمانان شناخته شود؟

انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی حضرت امام (ره) اقدام بی‌نظیری بود، تا پیش از نامگذاری روز قدس از سوی حضرت امام تنها جنبه‌ای که فلسطینی‌ها می‌توانستند در حمایت از آرمان فلسطین استفاده کنند جنبه ملی و قوم‌گرایی بود یعنی انتهای این ظرفیت هم کشورهای عربی بودند.

فلسطینی‌ها به دلیل حب وطن و بعد هم اعراب به خاطر اشغال یک سرزمین این اقدامات را انجام دادند، هیچ‌گاه فلسطینی‌ها به این فکر نمی‌کردند که بتوانند ظرفیت اسلامی بزرگی که شامل ۵۷ کشور دنیا است را در خدمت آرمان فلسطین داشته باشند.

نامگذاری روز قدس آن هم در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که جز ماه‌های پرفضیلت مسلمانان دنیا و کشورهای اسلامی است و آوردن این ظرفیت اسلامی در خدمت به آرمان فلسطین اقدام بسیار بزرگی برای فلسطینی‌ها بود و توانست وحدتی بین فلسطینی‌ها و کشورهای عربی و مسلمان ایجاد کند و این ظرفیت یکپارچه را در خدمت به آرمان فلسطین به کار بگیرد.

روز قدس توانست ظرفیت انسانی که شامل کشورهای دیگر از جمله اروپا، آمریکا و آمریکای لاتین می‌شود را در اختیار مساله فلسطین به کار ببندد. بنابراین باید گفت روز قدس توانسته به عنوان نماد عملی وحدت بین بشریت هول یک موضوع باشد.

در نبرد سیف القدس که سال گذشته رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و محله شیخ چرا تدارک دید. وقتی گروه‌های مقاومت فلسطینی ساکن در نوار غزه در حمایت از مردم شیخ چرا وارد عمل شدند جنگی توسط رژیم صهیونیستی تدارک دیده شد و تعدادی از فلسطینیان را کشت و ساختمان‌ها و اماکن عمومی را تخریب کرد.

در اعتراض به این جنایت رژیم صهیونیستی حدود ۴۰ هزار نفر در واشنگتن پایتخت آمریکا در حمایت از مردم فلسطین و در اعتراض به جنایت رژیم صهیونیستی تحصن و تظاهرات و تجمع صورت گرفت و شعارهای مرگ بر اسرائیل سر دادند.

این اتفاق در حالی در پایتخت آمریکا رخ داد که در همه این سال‌ها دولت‌هایی که در آمریکا در رأس قدرت قرار گرفتند تلاش می‌کردند از نقشه سیاسی و اطلس سیاسی جهان فلسطین را حذف کنند. اکنون می‌توان عنوان کرد این بیداری که اکنون در پایتخت آمریکا نسبت به مساله فلسطین و جنایت رژیم صهیونیستی رخ داده ناشی از استمرار برپایی مراسم روز قدس بوده که شعله‌های اولیه و مقدمات آن از جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و تاکنون به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی رسیده است.

بارزترین تأثیر راهپیمایی روز قدس در مردم و تفکر آن‌ها چیست؟

حداقلی‌ترین تأثیر آن حضور مردم در صحنه است، اکنون حضور مردم وحشت در دل صهیونیست‌ها انداخته است. صهیونیست‌هایی که حاضر نبودند بپذیرند فلسطینی‌ها در کشور خودشان ساکن باشند.

این حضور مردم باعث شد برای اولین بار بخشی از فلسطین از طریق محور مقاومت آزاد شود و فلسطینیان بین قدرت خود و رژیم صهیونیستی که از سمت کشورهای اروپا و آمریکا حمایت می‌شوند، موازنه قدرت ایجاد کنند.

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تمام اقداماتی که علیه منافع رژیم صهیونیستی صورت می‌گرفت خارج از مرزهای فلسطین بود، چریک‌های فلسطینی در خارج از مرزهای فلسطینی بودند و معمولاً به اهداف و منافع صهیونیست‌ها مانند پایگاه‌های آن‌ها در خارج از کشور و یا نمایندگی‌های دیپلماتیکی و سفارتخانه آن‌ها حمله و یا در نهایت هواپیما ربایی می‌کردند و اسرائیلی‌ها را به گروگان می‌گرفتند.

حضور مردم در صحنه باعث شده که همه این اتفاق‌ها در درون رژیم صهیونیستی با فاصله اندکی بین مناطق فلسطین نشین و اماکن حیاتی رژیم صهیونیستی اتفاق بیفتد. عملیاتی که در حیفا، تل آویو و بئر صعب صورت گرفت نشانه حضور مردم است که همین حداقلی‌ها باعث حضور حداکثری برای فلسطینیان شد.

راه حل اصلی نجات قدس شریف و مردم ستم دیده فلسطین از چنگال رژیم غاصب صهیونیستی چیست؟

مقام معظم رهبری از زمان آغاز زعامتشان به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران تا به امروز در مناسبت‌های مختلف هربار بدون استثنا به مساله فلسطین تاکید دارند. همچنین به دو کلید واژه راه حل و راه علاج را برای مساله فلسطین اشاره کردند.

ایشان راه حل را مقاومت می‌دانند و معتقدند چون رژیم صهیونیستی به زور، با جنایت، تجاوز حقوق فلسطینی‌ها را غصب و سرزمین آن‌ها را اشغال کرده و آن‌ها را از خانه و کاشانه خود اخراج کرده است به زور هم باید آن‌ها را استیفا کرد که این مساله را در محور مقاومت و تشکیل هسته‌ها و محورهای مقاومت تعریف کردند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر جنبش‌های فراوانی درون سرزمین‌های اشغالی فلسطین شکل گرفته که تا به امروز موازنه قدرت را بین خود و صهیونیست‌ها ایجاد کردند.

کلید واژه دوم رهبر معظم انقلاب برای فلسطین، علاج است. بعد از مقاومت رهبری فرمودند همه‌پرسی بین ساکنان اصلی شامل یهودیان، فلسطینی‌های اصیل و مسیحیان راه علاج است.

طرحی تحت عنوان طرح چهار ماده‌ای براساس فرامین رهبر معظم انقلاب شکل گرفت که در سازمان ملل این طرح ثبت شده است و راهکار علاج جمهوری اسلامی ایران برای مساله فلسطین است.

راهکار اول این طرح چهار ماده‌ای، اعمال حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین خودشان (یعنی ۶.۵ میلیون فلسطینی که خارج از کشور خود آواره محسوب می‌شوند)، راهکار دوم همه‌پرسی با نظارت سازمان ملل، راهکار سوم اینکه هر نظام سیاسی که براساس همه‌پرسی شکل گرفت مورد قبول همه دنیا واقع شود و راهکار چهارم اینکه نظام سیاسی تصمیم درباره مهاجران صهیونیستی که از سراسر دنیا طی صد سال اخیر آمدند و ساکن شدند درباره تصمیم بگیرد.

رهبر انقلاب این طرح را به عنوان راه علاج و طرح مترقی منطبق با استانداردهای حقوق بین الملل دانستند، این طرح از این منظر حقوق بین الملل بوده چون طبق منشور سازمان ملل زمانی که تصمیم گرفته می‌شود دولت صهیونیست در فلسطین ایجاد شود به آرای مردم فلسطین مراجعه شود که نقض کامل حقوق ملت فلسطین به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین است که در منشور سازمان ملل در حقوق بین الملل به صراحت بر آن تاکید شده است.

جمهوری اسلامی ایران براساس همین ماده قانونی طرح خود را مطرح کرده و معتقد است اگر قرار باشد این دولت اسرائیلی آنجا باشد باید به آرای فلسطینی‌های اصیل مراجعه شود فلسطینی‌هایی که تقریباً ریشه‌های آن قبل از اعلامیه بالفور طی یکصد سال اخیر بودند.

کد خبر 571616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.