عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد در ظهور عصرگاهی خود جمعه _نهم اردیبهشت‌ماه_ با قدر دو در صورت فلکی ثور در آسمان درخشان خواهد بود.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد در ظهور عصرگاهی خود جمعه _نهم اردیبهشت ماه_ با قدر دو در صورت فلکی ثور در آسمان درخشان خواهد بود. مدار عطارد به دور خورشید نسبت به مدار زمین به دور خورشید نزدیک‌تر است، بدین معنا که همیشه این سیاره در نزدیکی خورشید به نظر می‌رسد و در بسیاری از مواقع در درخشش خورشید غیر قابل رصد می‌شود. پس بهترین زمان برای رصد زمانی است که به بیشترین جدایی از خورشید می‌رسد؛ در این موقعیت فقط چند هفته قابل مشاهده است. این پدیده تقریباً هر سه یا چهار ماه یک بار تکرار می‌شود.

وی افزود: فازهای عطارد بسته به موقعیت آن نسبت به زمین متفاوت است؛ هنگامی که از میان زمین و خورشید عبور می‌کند طرفی که به سمت زمین است، مانند ماه نو کاملاً بدون نور است. این سیاره وقتی در مدار خود در مقابل زمین قرار دارد و تقریباً از پشت خورشید می‌گذرد، مانند ماه کامل کاملاً روشن به نظر می‌رسد. هر چند در این زمان در فاصله بسیار دور از زمین قرار دارد و بنابراین در واقع ضعیف‌تر از زمان‌های دیگر است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: زمانی که عطارد نیمه روشن است _ فاز نیم تاب عطارد نامیده می‌شود_ در دورترین فاصله از خورشید و در بیشترین کشیدگی قرار دارد. زمان‌های دقیق این دو رویداد ممکن است چند روز با هم فاصله داشته باشد، زیرا مدار عطارد کاملاً با مدار دایره البروج منطبق نیست. سیاره گریزپای تیر ساعت ۲۱:۰۲ غروب می‌کند؛ بنابراین بعد از غروب خورشید بهترین فرصت برای شروع رصد این جرم با چشم است.

کد خبر 571372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.