درمان سندرم خشکی چشم ناشی از ماسک زدن

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ماسک زدن، خطر ابتلا به سندرم خشکی چشم را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از دو سال است که افراد پیش از خارج شدن از منزل از ماسک استفاده می‌کنند؛ زیرا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و انتقال آن به دیگران را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. البته استفاده از ماسک کاملاً بی‌ضرر نیست؛ به طوری که از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، افراد زیادی از مشکلات دندانی ناشی از استفاده بیش از حد از ماسک شکایت داشتند. اکنون نیز نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ماسک زدن خطر ابتلاء به سندرم خشکی چشم را افزایش می‌دهد.

سندرم خشکی چشم چیست؟

سندرم خشکی چشم، زمانی رخ می‌دهد که اشک قادر به تهیه روغن مناسب برای محافظت از چشم نیست؛ در این صورت افراد دچار مشکل می‌شوند. این سندرم ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که چشم‌های فرد اشک کافی تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند اشک با کیفیت تولید کند؛ اشک بی‌کیفیت نیز قادر به تولید روغن مناسب برای محافظت از چشم‌ها نیست. خشکی چشم طولانی‌مدت، باعث بروز التهاب چشم و آسیب به سطح چشم می‌شود؛ در این صورت فرد دچار سوزش چشم خواهد شد. نتایج مطالعه‌ای که در مجله Scientific Reports منتشر شده است، نشان می‌دهد که استفاده از ماسک خطر ابتلاء به سندرم چشم خشک را افزایش می‌دهد.

علائم سندرم خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم می‌تواند هر دو چشم را به صورت همزمان تحت تأثیر قرار بدهد و ممکن است لازم باشد فرد مبتلا برای دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه کند. بعضی از علائم رایج سندرم خشکی چشم شامل احساس سوزش یا خارش چشم، حساسیت به نور، قرمزی چشم، چشم‌های خیس، تاری دید، خستگی چشم، آبریزش چشم و التهاب پلک چشم می‌شود.

چه افرادی در معرض ابتلاء به سندرم خشکی چشم قرار دارند؟

همه افرادی که برای مدت طولانی از ماسک استفاده می‌کنند، در معرض خطر ابتلاء به سندرم خشکی چشم قرار دارند. با توجه به نتایج بررسی‌های انجام شده، افرادی که از عینک یا لنز استفاده می‌کنند بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارند. علاوه بر این، افرادی که برای طولانی مدت بدون وقفه با صفحه‌نمایش کامپیوتر کار می‌کنند، زمان زیادی در محیط گرم سپری می‌کنند یا حتی افراد مسن بیشتر از دیگران سندرم خشکی چشم را تجربه می‌کنند. سیگار کشیدن نیز می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

روش درمان سندرم خشکی چشم چیست؟

متخصصان معتقدند که مشکلات مربوط به چشم می‌تواند افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را آزار دهد. در صورتی که سندرم خشکی چشم به موقع درمان نشود، فرد دچار مشکلات جدی می‌شود و چشم او دچار آسیب‌های شدید می‌شود. بنابراین توصیه شده است که در صورت بروز هرگونه نشانه مربوط به سندرم خشکی چشم به پزشک مراجعه کنید و راه‌های درمانی را به موقع آغاز کنید. به منظور درمان سندرم خشکی چشم، افراد نباید در معرض دود، جریان مستقیم هوا و باد قرار بگیرند، لازم است روزانه به مقدار کافی آب بنوشند، برای جلوگیری از خشک شدن هوا از یک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنند، روی چشم‌های خود کمپرس گرم قرار دهند، برای مدت طولانی از صفحه‌نمایش موبایل یا کامپیوتر استفاده نکنند و به صورت مرتب از اشک مصنوعی استفاده کنند.

کد خبر 571365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.