بررسی رشته تحصیلی آمار+معرفی درس‌های عمومی و خصوصی و بازارکار

رشته آمار، علمی مرتبط با اعدادوارقام است که به‌دنبال کشف و اجرای روش‌های مدیریت و طبقه‌بندی اطلاعات به‌دست آمده با انواع روش‌های کمی‌وکیفی است. گرایش‌های رشته آمار در دفترچه انتخاب رشته کنکور موجود بوده و مانند سایر رشته‌ها از بازار کار مناسبی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب، ازجمله مواردی است که در آینده فرد بسیار تأثیرگذار است. یکی از رشته‌هایی که داوطلبان کنکور آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده می‌کنند، رشته تحصیلی «آمار» است. داوطلبان علاقه‌مند به این رشته باید پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور، اطلاعات کافی درخصوص رشته مورد نظر خود، درس‌های عمومی و اختصاصی و بازار کار آن کسب کنند.

معرفی رشته آمار

داوطلبانی که مرحله آزمون کتبی کنکور سراسری را با موفقیت گذرانده‌اند، باید رشته کنکور خود را انتخاب کنند که یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود. یکی از رشته‌های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، آمار است که اکثر داوطلبان به دنبال شناخت این رشته هستند. در مجله Science به دنبال یک نظرخواهی از دانشمندان علوم مختلف ۲۰ کشف و اختراع مهم قرن بیستم را معرفی کرد که رشته آمار در میان این اختراعات و اکتشافات پس از ترانزیستور و کامپیوتر به عنوان مهم‌ترین کشف قرن قرار گرفته است؛ زیرا جهان امروزی، جان مدیریت اطلاعات است و بخش عظیم اطلاعات نیز در هر علم، رشته، سازمان و مرکز شامل اعداد و ارقام می‌شود.

به طور مثال هنگام آزمایش تأثیر یک داروی جدید، انتخاب یک نوع بذر در بین بذرهای مختلف، مقایسه کیفیت دو روش تدریس در آموزش زبان، کنترل کیفیت محصولات، تعیین حق بیمه، پیش‌بینی نرخ ارز، نظرسنجی و پیش‌بینی انتخابات، تعیین نرخ بیکاری، تعیین شاخص هزینه خانوار، تأثیر و رابطه افسردگی بر تحصیل نیاز به تحقیقات آماری داریم.

علم آمار به زبان ساده، پیشگویی براساس اعداد و ارقام است. درواقع یک آماردان می‌تواند براساس مجموعه اطلاعات عددی و برمبنای مدل‌های ریاضی و نظریه احتمال، پیشگویی کرده و نحوه رفتار یک فرآیند را پیش‌بینی کند. هدف علم آمار کمک به تفکر علمی است و آمارشناس کسی است که مشاهده می‌کند، اطلاعات به‌دست می‌آورد و با بررسی آن‌ها اتفاقات و حوادث آینده را پیش‌بینی می‌کند.

توانایی‌های لازم جهت تحصیل در رشته آمار

طبق نظر دانشجویان و اساتید این رشته، قوی بودن در علم ریاضی برای موفقیت در رشته آمار ضروری است؛ زیرا مباحثی که در علم آمار مطرح می‌شود با ریاضیات ارتباطی مستقیم دارد و علم آمار یکی از شاخه‌های ریاضیات محسوب می‌شود.

دروس رشته آمار در دانشگاه

دانستن دروس هر رشته، کمک بسیاری در انتخاب گزینه‌های پیش‌رو می‌کند؛ زیرا ممکن است داوطلب به علم آمار علاقه داشته‌باشد، اما به دروس موجود در این رشته علاقه‌مند نباشد که همین امر در آینده سبب ترک تحصیل یا انصراف خواهد شد.

مدت مجاز تحصیل مقطع لیسانس حدود چهار سال و برابر با هشت نیم‌سال تحصیلی است که بر اساس تبصره و قوانینی که از طریق وزارت علوم به دانشگاه‌ها اعلام شده تغییر می‌کند؛ بنابراین دانشجویان رشته آمار باید با اطلاع از دروس عمومی و اختصاصی خود به تحصیل در هشت نیم‌سال تحصیلی و یا بیشتر بپردازند. در ادامه جدول دروس عمومی و تخصصی رشته آمار را مشاهده می‌کنید:

دروس عمومی

دروس اختصاصی

ریاضی عمومی

ریاضی برای آمار

طرح آزمایش‌ها

مبانی اقتصاد

جبر خطی برای آمار

روش‌های نمونه‌گیری

مبانی جامعه‌شناسی

آنالیز ریاضی

فرآیندهای تصادفی

مبانی جمعیت‌شناسی

مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی

سری‌های زمانی

فیزیک پایه

احتمال و کاربرد آن

زبان تخصصی

آمار و احتمال

آمار ریاضی

روش‌های پیشرفته آماری

روش‌های آماری

روش‌های ناپارامتری

روش‌های چند متغیری گسسته

مبانی ریاضی

رگرسیون

روش‌های چند متغیری پیوسته

-

محاسبات آماری با کامپیوتر

کنترل کیفیت آماری

-

پروژه

بازار کار رشته آمار

مهم‌ترین مسئله در انتخاب رشته که تأثیر مستقیمی بر آینده افراد دارد، موقعیت شغلی و بازار کار هر یک از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه است. بیشتر سازمان‌های دولتی از آمار برای ارائه ارقام و اعدادی که مربوط به فعالیت‌های واحدها می‌شود، استفاده می‌کنند، اما به دلیل اینکه این فعالیت را تخصصی نمی‌دانند، معمولاً از افرادی استفاده می‌کنند که آشنایی مختصری با این علم دارد. گمنام بودن علم آمار و کاربردهای آن در جامعه، مانع از جذب فارغ‌التحصیلان این رشته نشده است بلکه بسیاری از استادان و دانشجویان این رشته معتقدند که فارغ‌التحصیلان این رشته کمتر با مشکل بیکاری روبه‌رو می‌شوند؛ زیرا می‌توانند در سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار ایران، بانک‌ها، ادارات بیمه، مراکز صنعتی و کارخانه‌ها، واحدهای آماری وزارت خانه‌های مختلف مانند جهاد کشاورزی، کار، بهداشت، اقتصاد و امور دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طور کلی هر مرکزی که نیاز به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات دارد، مشغول به کار شود.

کد خبر 571313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.