پیوند شمال و جنوب اصفهان/ اختصاص ۵۹۰ میلیون یورو برای خط دوم مترو

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت شهر در بودجه ۱۴۰۱ برای توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی در یک برنامه برخط رادیویی، اظهار کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به فعالیت شوراهای اسلامی و اداره امور شهر و روستا توسط شوراهایی که مردم انتخاب می‌کنند اشاره شده است، در این راستا ۲۲ سال قبل نخستین دوره شوراها تشکیل شد.

وی با بیان اینکه پنج دوره از فعالیت شوراها را پشت سر گذاشتیم و شورای ششم نیز رسماً با انتخاب اعضای خود از سوی مردم از چهاردهم مردادماه ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: در تمام کشورهای پیشرفته که دارای نظام مردم‌سالاری هستند، اداره امور توسط شورایی که از سوی مردم انتخاب می‌شود به عنوان یک اصل پذیرفته شده است و در کشور نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این مهم در قانون اساسی تعیین و به اجرا درآمد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه سال‌ها است پیرامون تحقق مدیریت واحد شهری بحث می‌شود تا تصمیم‌گیری‌های حوزه شهر و روستا که در سطح کلان کشور انجام می‌شود به شوراها واگذار شود، تصریح کرد: در بسیاری از کشورها مجالس قانون‌گذاری محلی وجود دارد و تصمیم‌گیری‌ها در تمام حوزه‌ها به صورت محلی انجام می‌شود، اما در کشور ایران هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

تصمیم‌گیری شوراها زیر چتر قوانین ملی

وی با اشاره به اینکه تصمیمات با توجه به ویژگی‌ها و شرایطی که هر کلان‌شهر دارد باید متفاوت گرفته شود، گفت: قطعاً تصمیماتی که در مجالس قانون‌گذاری محلی گرفته می‌شود پخته‌تر است، البته تصمیم‌گیری‌ها زیر چتر قوانین ملی انجام خواهد شد.

نورصالحی با اشاره به اینکه اکنون بیشترین تمرکز شوراها و تصمیم‌گیری در حوزه مدیریت شهری و شهرداری است، ادامه داد: سایر دستگاه‌ها و نهادها از مراجع ملی تبعیت می‌کنند که گاهی تصمیم‌هایی که در مرکز گرفته می‌شود برای شهروندان زحمت ایجاد می‌کند، بنابراین اگر مجالس محلی شکل می‌گرفت و می‌توانست مدیران اداره‌ها و نهادها را خودش انتخاب کند، رسیدگی به وضعیت شهرها بهتر انجام و مشکلات روان‌تر رفع می‌شد.

وی با تاکید بر اقدامات خوب کمیسیون شوراهای مجلس در زمینه تحقق مدیریت واحد شهری، افزود: انتظار نداریم که اختیارات به صورت یک‌جا واگذار شود، اما انتظار می‌رود آنچه در اولویت قرار دارد به صورت پلکانی به شوراها سپرده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به توافق داخلی در شورای ششم اصفهان، افزود: در همان روزهای آغاز فعالیت تصمیم گرفته شد اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هر ماه یک جلسه پیرامون بررسی مشکلات و رفع آن‌ها داشته باشند و اخیراً ششمین جلسه مشترک را برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: در این جلسات نمایندگان مردم اصفهان در شورای اسلامی شهر و مجلس به تبادل نظر می‌پردازند و به نوعی گفتمان و همکاری در این اتاق فکر مشترک شکل می‌گیرد، در این راستا از مدیران استانی نیز برای رفع مشکلات دعوت می‌کنیم.

ضرورت توجه به مشکلات ترافیک شهر

نورصالحی با اشاره به فعالیت باشگاه شهر اندیشان برای دریافت ایده‌ها و پیشنهادهای شهروندان، ادامه داد: تمام ایده‌ها، انتقادات و پیشنهادات شهروندان توسط مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه طی هشت ماهی که از فعالیت شورای اسلامی شهر می‌گذرد بیشترین دغدغه در حوزه حمل و نقل عمومی، رویدادهای فرهنگی، پسماند و فضای سبز بوده است، اظهار کرد: برای رفع برخی مشکلات اصفهان مانند آب زاینده‌رود نیازمند تعاون و همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم، اما شوراها نیز می‌توانند مطالبه‌گر باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مشکل ترافیک در شهر به ویژه پس از بازگشایی مدارس، گفت: تنها راه حل این مشکل توسعه حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم تردد با خودرو شخصی را کاهش دهیم.

وی از خرید ۱۷۳ دستگاه اتوبوس جدید با کمک دولت خبر داد و افزود: ۸۰ درصد هزینه خرید را دولت و مابقی از سوی شهرداری تأمین شد و این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۱، ۵۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی و خرید اتوبوس پیش بینی شده است که امیدواریم از اول مهرماه در حوزه حمل‌ونقل عمومی در بخش اتوبوسرانی شرایط خوبی داشته باشیم.

نورصالحی با بیان اینکه دامنه فعالیت خط یک مترو با سرویس‌دهی به مردم در روزهای تعطیل گسترده‌تر شد، ادامه داد: برای خط دوم قطار شهری قرارداد ۵۹۰ میلیون یورویی با یکی از شرکت‌های داخلی منعقد شده است تا کارهای تأمین تجهیزات در این خط سرعت گیرد که در انتظار تصویب آن در دولت هستیم.

تأسیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود مصوبه شورای ششم

وی با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده تردد هر نفر با مترو به جز هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تعمیرات کلان ۳۳ هزار تومان است که تنها دو هزار تومان آن از مردم گرفته می‌شود، گفت: در مجموع برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در بودجه ۱۴۰۱ برای انجام اقدامات مختلف ۴,۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان یکی دیگر از مصوبه‌های این شورا را تأسیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود دانست و ادامه داد: پیگیری‌های اعضای شورای اسلامی شهر در جلسات مختلف با نهادهای تأثیرگذار ادامه دارد تا به بهترین شکل ممکن که منافع ذی‌نفعان دیگر نیز حفظ شود. جریان پایدار آب در زاینده‌رود تحقق یابد که البته این امر نیازمند ورود دولت و شخص رئیس‌جمهور و سران دو قوه دیگر است.

وی با تاکید بر اینکه اجماع ملی در سطح استان وجود دارد که هیچ توسعه‌ای در حوزه صنایع آلاینده نداشته باشیم، تصریح کرد: توسعه صنایع دانش‌بنیان باید اتفاق بیفتد، در حالی که ۱۰ درصد اشتغال ایجاد شده شرکت‌های دانش‌بنیان متعلق به اصفهان است و مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر نیز اخیراً تفاهم‌نامه‌ای را با شهرک علمی و تحقیقاتی منعقد کرده است و بر انجام کمک و رفع مشکلات این شرکت‌ها در شهر متعهد شده‌ایم.

نورصالحی تصویب و اجرای طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری، برخورد با دریافت‌کنندگان مبالغ غیرقانونی و حذف هر گونه وجهی به نام توافق، سرعت بخشیدن مراحل کار و کوتاه کردن فرآیندها را از جمله اقدامات شاخص مدیریت شهری برشمرد و اظهار کرد: امیدوارم بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده از اول تیرماه روند ارائه خدمات به شهروندان به صورت غیرحضوری را کلید بزنیم.

هیچ پروره‌ای معطل نماند

وی با اشاره به پروژه‌های محله‌محور گفت: امسال بودجه به محله‌هایی که خدمات عمرانی و اجرایی کمتری در آن اجرا شده، اختصاص یافته است. همچنین سامانه سوت‌زنی از دیگر اقداماتی است که برای ثبت گزارش تخلفات در حوزه مدیریت شهر اجرایی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره زمین‌هایی که در محدوده شهر نیستند از حیطه وظایف مدیریت شهری خارج است، ادامه داد: البته طرح جامع حریم را داریم که در آن به صورت کامل کاربرد اراضی که مسکونی و تجاری نیستند مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ طرح نیمه‌تمام رها شده‌ای در شهر نداریم، گفت: بزرگ‌ترین پروژه شهر حلقه چهارم حفاظتی است که حدود ۸۸۰ میلیارد تومان بودجه برای آن پیش‌بینی شده است تا بتوانیم شمال و جنوب شهر را به هم متصل کنیم.

نورصالحی با اشاره به پروژه سالن اجلاس و اینکه بهره‌برداری از آن مهم‌تر از تکمیل این پروژه است، افزود: معتقد هستم هیچ پروژه‌ای نباید معطل و بدون پیشرفت در شهر باشد.

کد خبر 571164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.