۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
سرعت رشد اقتصاد کره‌جنوبی کند شد

اقتصاد کره‌جنوبی به‌دنبال تلاش برای مهار کووید-۱۹ و تورم، طی سه ماهه اول سال نسبت‌به سه ماهه پیشین، تقریباً به نصف کاهش داشته و در بحبوحه کاهش مخارج به ۰.۷درصد رسیده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رشد اقتصادی کره‌جنوبی در سه ماهه اول سال نسبت به سه ماهه قبل تقریباً نصف شده است؛ زیرا مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها در بحبوحه مهار ویروس کرونا و تورم، مخارج خود را کاهش داده‌اند. بانک کره (BOK) اعلام کرد تولید ناخالص داخلی با تعدیل فصلی ۰.۷ درصد در سه ماهه اول سال نسبت به سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ رشد داشته ولی نسبت به ۱.۲ درصد در اکتبر تا دسامبر گذشته کاهش یافته است، بااین‌حال این میزان کمی بالاتر از انتظارات بازار است.

مصرف شخصی نیز ۰.۵ درصد کاهش یافته است که بدترین رقم در پنج فصل اخیر محسوب می‌شود؛ چراکه با افزایش مواد ابتلاء به اُمیکرون، دولت برای مبارزه با شیوع بیشتر بیماری تمام مشاغل را مجبور به تعطیلی زودهنگام کرده است. علاوه بر این سرمایه‌گذاری‌های ثابت چهار درصد کاهش داشته است که سریع‌ترین میزان کاهش طی سه سال گذشته است. ۲.۴ درصد از سرمایه‌گذاری روی ساخت‌وسازها نیز از دست رفته است. البته در مقایسه با پیش‌بینی ۲.۸ درصدی اقتصاددانان، رشد اقتصادی کره‌جنوبی نسبت به سال قبل ۳.۱ درصد بوده است و انتظار می‌رود از سه ماهه جاری، موتور رشد اقتصادی کره از صادرات به مصرف داخلی تغییر کند.

بنا به گفته اقتصاددانان ING، کره‌جنوبی در حال حاضر شاهد نشانه‌های اولیه بهبود مصرف شخصی است؛ زیرا در شرایطی که در تراز تجاری برای چند ماه آینده کسری ثبت شده، دولت در حال لغو اکثر محدودیت‌های کرونایی است. از سوی دیگر انتظار می‌رود درحالی‌که این کشور با تشدید سیاست‌های پولی ایالات‌متحده و قرنطینه کرونایی چین مواجه است، BOK طی بررسی بعدی خود در ماه می، پیش‌بینی رشد سال جاری کشور را نسبت به برآورد فعلی سه درصد کاهش دهد.

با شدت گرفتن اقدامات کره‌جنوبی برای مهار تورم، BOK در اقدامی غافل‌گیرکننده، نرخ معیار خود را در ماه جاری به ۱.۵ درصد افزایش داد که بالاترین میزان از آگوست ۲۰۱۹ محسوب می‌شود. صندوق بین‌المللی پول اخیراً پیش‌بینی رشد سال ۲۰۲۲ این کشور را از سه درصد به ۲.۵ درصد کاهش و در عین حال پیش‌بینی تورم آن را از ۳.۱ درصد به چهار درصد ارتقا داده است. سرویس سرمایه‌گذاری مودیز نیز برای آن رشد ۲.۷ درصدی در سال جاری را پیش‌بینی می‌کند و پیش‌بینیING در این زمینه رشد ۲.۸ درصدی است.

کد خبر 571153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.