اولین خدمه فضانوردان خصوصی به زمین بازگشتند

بازگشت نخستین خدمه فضانوردان خصوصی، موجب شده است ناسا و اسپیس‌ایکس نسبت به آینده صنعت گردشگری فضایی امیدوار شوند.

به گزارش ایمنا، فضاپیمای Crew Dragon شرکت اسپیس ایکس حامل تیم چهار نفره مستقر در Axiom Space Inc بود که این تیم به‌تازگی به زمین بازگشت.

نخستین خدمه فضانوردان کاملاً خصوصی که به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) پرتاب شده بودند، روز دوشنبه در سواحل فلوریدا به زمین فرود آمدند و یک مأموریت دو هفته‌ای را به پایان رساندند. ناسا این سفر را به عنوان نقطه عطفی در پروازهای فضایی تجاری معرفی کرده است.

انتظار می‌رفت که Crew Dragon حدود ساعت یک بعد از ظهر با چتر به اقیانوس اطلس بیفتد. این سفر ۱۶ ساعت طول کشید تا خدمه از مدار به زمین برسند؛ همچنین مأموریت بازگشت به دلیل آب و هوای نامساعد برای چند روز به تعویق افتاده بود. تیم چندملیتی Axiom توسط مایکل لوپز-الگریا، فضانورد ۶۳ ساله و بازنشسته ناسا که اهل اسپانیا است، رهبری می‌شد.

نفر دوم او لری کانر، ۷۲ ساله، کارآفرین فناوری و هوانورد از اوهایو بود که خلبان این مأموریت بود. ایتان استیبه، ۶۴ ساله و مارک پاتی، تاجر کانادایی، ۵۲ ساله، به عنوان "متخصص مأموریت" به آن‌ها پیوستند. آن‌ها که در هشتم آوریل از مرکز فضایی کندی ناسا به فضا پرتاب شدند ۱۵ روز را در ایستگاه فضایی با هفت خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراندند. سه فضانورد آمریکایی، یک فضانورد آلمانی و سه فضانورد روسی، هفت خدمه ایستگاه فضایی را تشکیل می‌دادند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در طول سال‌ها میزبان چندین گردشگر فضایی ثروتمند بوده است، اما گروه چهارگانه Axiom اولین تیم کاملاً تجاری بود که به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند. آن‌ها ۲۵ آزمایش علمی و زیست پزشکی را در مدار انجام دادند. این آزمایش‌ها شامل تحقیقاتی در مورد سلامت مغز، سلول‌های بنیادی قلبی، سرطان و پیری و همچنین نمایش فناوری برای تولید اپتیک با استفاده از کشش سطحی مایعات در ریزگرانش بود. ناسا و اسپیس ایکس از این مأموریت به عنوان نقطه عطفی در گسترش تجارت مبتنی بر فضا که از بودجه خصوصی کمک می‌گیرد استقبال کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 571061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.