امشب مقارنه زهره و نپتون را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: چهارشنبه _هفتم اردیبهشت‌ماه_ سیاره نپتون در موقعیت مقارنه استثنایی با سیاره زهره فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان به آسمان شب به وجود می‌آورد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چهارشنبه _هفتم اردیبهشت‌_ ماه ۲۶ روزه در فاز هلال کاهنده در وضعیت هم‌نشینی با غول گازی منظومه شمسی و سیاره همسایه زمین قرار می‌گیرد. در این مقارنه، جدایی زاویه‌ای ماه و زهره سه درجه و ۴۷ دقیقه قوسی و ماه و مشتری سه درجه و ۳۸ دقیقه قوسی است. برای رصد این پدیده جذاب ساعت ۴:۲۵ (یک ساعت و ۵۰ دقیقه قبل از طلوع خورشید) افق شرقی را تماشا کنید.

وی افزود: زمانی که اجرام به ارتفاع ۲۰ درجه‌ای افق برسند (حدود ساعت ،۰۶:۰۰) در روشنایی آسمان سپیده‌دم محو می‌شوند. قدر ماه منفی ۴.۱۰، سیاره مشتری منفی ۱.۲ و سیاره زهره منفی ۱.۴ تخمین زده شده است. موقعیت ماه و سیاره زحل در آسمان در صورت فلکی دلو و سیاره مشتری، در صورت فلکی حوت است. ماه ۲۶ روزه حدود هشت درصد روشنایی دارد و هلال باریکش منظره جالبی با دو سیاره درخشان منظومه شمسی در آسمان ما پدید می‌آورد. رصد این پدیده با چشم غیرمسلح به راحتی امکان پذیر است.

مقارنه زهره و نپتون

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: رصد دورترین سیاره منظومه شمسی به علت فاصله زیاد و قدر حدوداً هشت حتی با ابزار چالش محسوب می‌شود، اما چهارشنبه _هفتم اردیبهشت‌ماه_ این سیاره در موقعیت مقارنه استثنایی با سیاره زهره فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان به آسمان شب به وجود می‌آورد. جدایی زاویه‌ای سیاره آبی نپتون و سیاره خواهر زمین به ۱۰ دقیقه قوسی می‌رسد.

وی تصریح کرد: دو سیاره زهره و نپتون ساعت ۰۴:۱۷ (یک ساعت و ۵۸ دقیقه قبل خورشید) در آسمان حضور دارند و زمانی که به ارتفاع ۲۱ درجه‌ای افق شرقی برسند (حدود ساعت ۰۶:۰۰) در تابش نور خورشید محو می‌شوند. قدر زهره منفی ۱.۴ و نپتون ۹.۷ تخمین زده شده و اجرام در صورت فلکی دلو قرار دارند. برای رصد این پدیده به ابزار احتیاج دارید و در صورت رصد با تلسکوپ این دو جرم در یک میدان دید قابل رصد هستند.

کد خبر 571044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.