سهام آسیا به پایین‌ترین حد خود طی ۶ هفته اخیر رسید

به دلیل ترس ناشی از قرنطینه پکن، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با ۲.۵ درصد کاهش به پایین‌ترین حد در شش هفته اخیر رسید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با افزایش نگرانی‌ها مبنی بر پیوستن پکن به شانگهای در زمینه قرنطینه‌های کرونایی و درحالی‌که با چشم‌انداز رشد کندتر اقتصادی و نرخ‌های بهره بالاتر، دلار به بالاترین سطح دو سال اخیر رسید، سهام آسیایی در روز دوشنبه شاهد بدترین شرایط خود در یک ماه‌ونیم اخیر بود. به‌این‌ترتیب گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی (MSCI’s broadest index of Asia-Pacific) در خارج از ژاپن با ۲.۵ درصد کاهش به پایین‌ترین حد در شش هفته اخیر رسید، یوآن چین به پایین‌ترین سطح یک ساله خود رسید و قیمت نفت نزدیک به چهار درصد کاهش یافت.

با گذشت دومین ماه از قرنطینه ۲۵ میلیون نفری شانگهای و در شرایطی که دولت چین پس از مشاهده ده‌ها مورد جدید از ابتلای به کووید -۱۹ منطقه چائویانگ پکن را به حالت قرنطینه درآورد و انتخاب مجدد «امانوئل ماکرون» به‌عنوان رئیس‌جمهور فرانسه در روز یکشنبه هیچ مانعی برای افزایش ارزش دلار ایجاد نکرد، دلار حساس به ریسک استرالیا ۱.۲ درصد کاهش یافت و کاهش ۰.۸ درصدی یورو بهای آن را به پایین‌ترین میزان ممکن طی دو سال گذشته رساند.

از سوی دیگر، درحالی‌که قراردادهای آتی صندوق‌های فدرال رزرو تا پایان جولای ۱۵۰ واحد افزایش قیمت داشته است، معاملات آتی S&P 500 ESc1 در آسیا ۰.۸ درصد و معاملات آتی FTSE و اروپا بیش از ۱.۵ درصد کاهش یافت. در چنین شرایطی و در میان نگرانی‌های ناشی از افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده که منجر به افزایش سریع نرخ‌های جهانی می‌شود، احساسات و عملکرد سرمایه‌گذاران خیلی زود تحت تأثیر قرار می‌گیرد و معامله‌گران را در شرایطی قرار می‌دهد که نگران باشند نتایج این روند با تأثیر بر هفته بیگ‌تک، شرکت‌های بزرگ آمازون، اپل، مایکروسافت و آلفابت را در معرض خطر دلسردکننده شکست قرار دهد.

جمعه گذشته و در شرایطی که شاخص داوجونز در حال گذراندن بدترین شرایط خود از اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون بود، بازارهای ایالات‌متحده‌آمریکا سقوط کرد و شاخص نوسانات CBOE که "ترس‌سنج وال‌استریت" نامیده می‌شود، افزایش یافت. رئیس تحقیقات جهانی بانک آمریکا نیز نگرانی در مورد نرخ‌ها و رخ دادن رکود را بزرگترین خطر فعلی برای سرمایه‌گذاران معرفی کرد؛ چراکه افزایش قیمت مواد غذایی و بنزین در کنار متوقف شدن برنامه‌های محرک مالی کلیدی، به نگرانی سرمایه‌گذاران در زمینه توانایی پایین مصرف‌کنندگان کم‌درآمد برای خرج کردن پول منجر می‌شود.

شاخص هانگ‌سنگ (Hang Seng) هنگ‌کنگ نیز شاهد سقوط ۳.۶ درصدی بود و شاخص کامپوزیت شانگهای که به دلیل افزایش نگرانی‌ها از کاهش تقاضا و ناامیدی از حمایت‌های سیاستی ضعیف تا این لحظه بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است، بیش از چهار درصد سقوط کرد. باند معاملاتی ارز «آن‌شور» چین نیز به پایین‌ترین سطح خود در هشت ماه گذشته رسید که نشانه‌ای رسمی برای کاهش اخیر یوآن تلقی می‌شود. خود یوان نیز با مبلغ ۶.۵ دلار به پایین‌ترین سطح یک‌ساله خود فروخته شد.

از سوی دیگر، ارزش سنگ‌آهن دالیان بیش از ۹ درصد کاهش یافت و مس که نقطه عطف رشد اقتصادی محسوب می‌شود، شاهد کاهش ۱.۶ درصدی بود. قیمت آتی نفت برنت با ۳.۸ درصد کاهش به کمترین میزان در دو هفته اخیر یعنی ۱۰۲.۴۷ دلار برای هر بشکه رسید. در همین حال، معیار روغن پالم FCPOc۳ شاهد جهش شش درصدی بود و پس از ممنوعیت صادرات از اندونزی که منجر به تشدید فشار قیمت مواد غذایی در سراسر جهان شد، روپیه اندونزی کاهش یافت.

در همین شرایط دلار آمریکا به بالاترین قیمت خود در ۱۸ ماه اخیر رسید و با افزایش آن قیمت طلا ۰.۸ درصد کاهش یافت. بیت‌کوین نیز زیر ۴۰ هزار دلار معامله شد. با بازده معیار ۱۰ ساله ۲.۸۷ درصد و بازده دوساله ۲.۶۴ درصدی که کمتر از بالاترین سطح هفته گذشته بود، بازار خزانه‌داری آمریکا نیز ثابت شد و برای هفته آینده پیش‌بینی می‌شود که در واکنش به کاهش شدید ین که طی دو ماه حدوداً ۱۰ درصد پایین آمده است، داده‌های ایالات‌متحده، ارقام تورم اروپا و نشست سیاست بانک مرکزی ژاپن حاکی از رشد و افزایش باشد.

کد خبر 570908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.