تحقق تولید دانش‌بنیان در گرو حمایت مسئولان

رئیس دانشگاه کاشان گفت: تحقق تولید دانش‌بنیان در گرو حمایت مسئولان از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس کتابی امروز _دوشنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه_ در جلسه شورای اسلامی شهر کاشان با موضوع "شرکت‌های دانش‌بنیان" که با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کاشان برگزار شد، با اشاره با نامگذاری امسال به سال "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین"، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را برای حل مشکلات جامعه و شهر لازم دانست و اظهار کرد: صنعت در کاشان دانش‌بنیان نیست و به همین دلیل کاشان محل واردات نیروی کارگری شده است و از آن طرف افراد نخبه و تحصیل‌کرده از کاشان بیرون می‌روند که این آینده منطقه را با مخاطرات و مشکل رو به رو خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های منطقه به لحاظ اساتید و نیروی انسانی کیفی، غنی هستند و می‌توانند در توسعه و پیشرفت شهر تأثیرگذار باشند و افزود: ارتباط مسئولان شهری و واحدهای صنعتی با دانشگاه‌ها در راستای حل مشکلات و رفع نیازها لازم است.

رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به ۳۱۰ عضو هیئت علمی و حدود ۹ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دانشگاه کاشان، خاطرنشان کرد: پتانسیل‌های نیروی انسانی و افراد نخبه، ظرفیت مناسبی برای کمک به توسعه شهر و صنعت است.

وی در خصوص کسب افتخارات و موفقیت‌های دانشگاه کاشان، گفت: دانشگاه کاشان اخیراً، در نظام رتبه بندی سایماگو رتبه هشتم را در بین دانشگاه‌های جامع کشور و رتبه ۶۶۳ جهان را کسب کرد و در رتبه بندی جوان تایمز نیز رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های کشور و ۱۰۴ را در بین دانشگاه‌های جهان کسب کرده که این افتخارات نشان از پتانسیل‌های مثبت این دانشگاه است.

کتابی با اشاره به مستقل شدن پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان، افزود: پارک علم و فناوری، فرصت مناسبی برای خلق ایده و تجاری سازی محصولات و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی صندوق پژوهش و فناوری را از دیگر موارد مورد نیاز برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: مزایای این صندوق‌ها این است که وام و تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه کاشان یکی از چالش‌های دانشگاه را نداشتن مهارت لازم و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی ذکر کرد و گفت: دانشگاه کاشان در صدد ایجاد مدرسه اشتغال است تا دانشجویان بتواند در ایام تحصیل مهارت‌های لازم کارآفرینی را فرا گیرند.

وی با اشاره به مرکز نوآوری و تجاری سازی و مرکز رشد دانشگاه، افزود: تمرکز مدیریت جدید دانشگاه از همان ابتدا بر فناوری، نوآوری و دانش‌بنیان بوده است؛ اقتصاد دانش‌بنیان شاه کلیدی است که می‌تواند اقتصاد و مشکلات جامعه را حل و مرتفع سازد.

کتابی با بیان اینکه همه این فعالیت‌ها ۵۰ درصد کاری است که دانشگاه انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: وقتی محصول دانش‌بنیان تولید می‌شود باید مورد حمایت قرار گیرد تا بتوانند افراد نخبه محصولات خود را روانه بازار کنند.

دانش‌بنیان‌ها، قدرتمندترین بازوها در عرصه تحولات و رقابت اقتصادی

مهدی شبانی، معاون پژوهشی و ارتباطات علمی دانشگاه کاشان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع مشکلات شهر و جامعه، اظهار کرد: دانشگاه کاشان می‌تواند در حوزه‌های معماری و شهرسازی، گردشگری، باستان شناسی، منابع طبیعی، آبخیزداری با توجه به فرونشست و زمین و سیل، مدیریت پسماند و زباله و کاهش معضلات اجتماعی و روانشناسی خانواده کارهای علمی و تحقیقاتی را انجام دهد.

محسن ایرانی، معاون نوآوری و اقتصادی دانشگاه کاشان با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان را می‌توان اقتصادی دانست که بر پایه تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات تشکیل شده است، افزود: طی دو دهه اخیر در بیانات مقام معظم رهبری، اصطلاح اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید شده که می‌توان آن را یکی از قدرتمندترین بازوها در عرصه تحولات و رقابت اقتصادی دانست.

وی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را لازم دانست و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می‌شود.

معاون نوآوری و اقتصادی دانشگاه کاشان کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت محصولات را وظیفه شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت، فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم در دانشگاه‌ها، تقویت نظام نوآوری باز و ارتقای ظرفیت‌های پژوهشی و بکارگیری نخبگان در حوزه تولید در دانشگاه لازم است.

به گزارش ایمنا، در این نشست معاون پژوهش و ارتباطات علمی، معاون نوآوری و اقتصادی، رئیس پارک علم و فناوری، رئیس مرکز کاشان شناسی و ارتباط با جامعه نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند. همچنین اعضای شورای اسلامی کاشان دیدگاه‌ها و بیانات خود را در خصوص حمایت هرچه بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کردند.

کد خبر 570720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.