ضرورت حمایت دولت از حمل‌ونقل عمومی شهرها

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لایحه قیمت‌گذاری نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس، تاکسی و مترو به صورت مجدد مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا،، محمد نورصالحی، امروز _یکشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه_ در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه لایحه قیمت‌گذاری نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس، تاکسی و مترو به صورت مجدد مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: شایسته است در اسرع وقت نامه‌ای از سوی شورای اسلامی شهر اصفهان تنظیم و مشکلات، به ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی تشریح شود تا در سفر ریاست جمهوری به استان حتماً در این زمینه گفت‌وگو شود.

دولت در کمک به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها ترک فعل کرده است

محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه امیدوارم صحبت‌های اعضای شورای اسلامی شهر به گوش مسئولان بالادستی از جمله فرماندار، استاندار و حتی رئیس جمهور کشور برسد، اظهار کرد: موضوع ترک فعلی که مکرراً از سوی مسئولان نظام مطرح می‌شود، تنها متعلق به مسئولان پایین‌دستی نظام نیست، ترک فعل شامل مسئولان تراز اول کشور نیز است.

وی ادامه داد: امروز دولت در کمک به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها ترک فعل کرده است که در این زمینه باید جواب‌گو باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروز شرایط اقتضا می‌کند که دولت کمک‌های گذشته خود را به اتوبوسرانی شهری استمرار بخشد و چه بسا تقویت کند، این کمک‌ها چند سالی است که از سوی دولت‌ها به مدیریت شهری و شهرداری‌های قطع شده است. از فرماندار و استاندار تقاضا دارم که فکری عاجل در این زمینه کنند، تا فشار کمتری ناشی از افزایش هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی به مردم وارد شود.

ضرورت حمایت دولت از شهرداری‌ها

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: دولت سیزدهم بداند اگر امروز قریب به ۶۰ درصد حقوق کارگران را افزایش داده است، شهرداری اصفهان تنها در زمینه اتوبوسرانی باید نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه‌تر پرداخت کند که شایسته است رئیس جمهوری برای تأمین منابع این قسمت تدبیری کنند.

وی ادامه داد: دولت در این زمینه ترک فعل نکند و برای تأمین هزینه‌های ناشی از افزایش ۶۰ درصدی حقوق کارگران در تمام قسمت‌ها که به عنوان مثال برای شهرداری اصفهان افزایش مبلغ یک هزار میلیارد تومانی را در بردارد، فکری کند.

قیمت گذاری نرخ بلیت ناوگان حمل‌ونقل بر اساس میانگین کشوری

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: مردم در جریان باشند که کلان‌شهر اصفهان در بحث افزایش نرخ بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی یک قیمت میانگین کشوری را انتخاب کرده در واقع شورای اسلامی شهر اصفهان بر یک قیمت متعادل تاکید کرده است.

وی اضافه کرد: لازم است در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان به موضوع نرخ بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره شود. همچنین در برخی از روزها شهر اصفهان جز آلوده‌ترین شهرهای کشور و جهان است، به این علت که بارگذاری‌های صنعتی در این منطقه شده است، بنابراین باید کمک‌های دولت در این زمینه به صورت ویژه دیده شود.

مدیریت شهری باید از محل یارانه‌ها بهره ببرد

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: متروی اصفهان در روزهای تعطیل نیز به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند که اتفاق مبارکی است، اما در مراجعاتی که داشتیم، احتمالاً زیرساخت‌های لازم در این عرصه به ویژه برای کارکنان فراهم نیست و فشار مضاعف روی آنها قرار دارد که باید تدبیری در این باره انجام شود.

وی افزود: نیاز است مدیریت شهری از محل یارانه‌ها بهره ببرد که در این راستا باید در سفر رئیس‌جمهور به استان به این موضوع پرداخته شود، در کلان‌شهر تهران، روی موضوع تعمیر اتوبوس‌ها یک طرحی را با کمک دولت اجرا کردند که با فروش اوراق قابل قبول و راهگشا بود.

ارائه ۳۵ درصد تخفیف برای تعرفه‌های حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۱

محسن رنجبر، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان نیز در این جلسه، گفت: بر اساس آنالیز انجام شده از خط یک مترو، با کسری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی روبه‌رو هستیم، در واقع قیمت‌های تمام شده هزینه حمل‌ونقل با مترو بدون در نظر گرفتن کارهایی است که برای توسعه زیرساخت‌ها باید انجام شود.

وی با اشاره به لحاظ کردن ۳۵ درصد تخفیف برای تعرفه‌های حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۱ از سوی مدیریت شهر، تصریح کرد: باید به دنبال افزایش بهره‌وری باشیم و امیدواریم در سفر ریاست‌جمهوری به اصفهان به احداث دپوی خط یک مترو کمک شود تا فضای ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی پاک به مردم فراهم شود.

افزایش هزینه‌های تورم در حوزه حمل‌ونقل

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز در ادامه، اظهار کرد: هزینه‌های تورمی در حوزه حمل‌ونقل در سال گذشته حدود ۴۰ درصد بوده است، اما امسال با توجه به افزایش دستمزدها، این رقم به بالای ۵۰ الی ۶۰ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به انجام مطالعات تنظیم ساعات اداری، افزود: به سفارش استانداری در حال پایش و جمع‌آوری آمار و ارقام در خصوص این طرح هستیم، اما در تحلیل اولیه به این نتیجه رسیده‌ایم که به علت تغییر ساعات آموزش‌وپرورش و ادارات، خدمات اتوبوسرانی به شدت افزایش یافته است.

اقلام مصرفی ناوگان اتوبوسرانی به شدت افزایش یافته است

سیدعباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه نیز در جلسه علنی امروز، اظهار کرد: بر اساس نرخ‌هایی که از دیگر شهرها و مراکز استان‌ها دریافت کردیم، نرخ بلیت شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در حد میانگین و چه بسا کمتر از خیلی از مراکز استان‌های کشور است.

وی در خصوص قیمت‌ها و هزینه‌های موجود در زمینه حمل‌ونقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی، گفت: به عنوان مثال در زمینه بازسازی اتوبوس‌ها با توجه به افزایش حقوق کارگری و دستمزدها و اینکه بیشتر هزینه در بازسازی مربوط به دستمزد می‌شود، هزینه بازسازی درجه اول از ۵۰۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان و هزینه بازسازی درجه دوم از ۳۰۰ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تصریح کرد: در موارد مصرفی که قبلاً دولت حمایت می‌کرد و اکنون در بازار آزاد باید تهیه شود، شاهد افزایش شدید قیمت هستیم به عنوان مثال یک جفت لاستیک دولتی را را قبلاً پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تهیه می‌شد، اما اکنون نزدیک به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید خرید، یا یک لیتر روغن در گذشته ۲۹ هزار تومان خریداری می‌شد و اکنون ۹۶ هزار تومان خریداری می‌شود، بنابراین تمام اقلام مصرفی ناوگان به شدت افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: شهروندان باید از این افزایش هزینه‌ها مطلع باشند و بدانند که اگر افزایش قیمتی نیز در زمینه بلیت‌ها رخ می‌دهد، صرفاً برای ارائه خدمات بهتر به خود شهروندان است.

کد خبر 570565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.