۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۴
دولت مستضعفان

شهرستان‌های غرب استان تهران شنبه مقصد بازدید سرزده و از پیش اعلام نشده آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس‌جمهوری بعدازظهر روز شنبه _سوم اردیبهشت‌ماه_ در جریان سفر به غرب استان تهران (قدس، ملارد و شهریار) از نزدیک در جریان مشکلات ساکنان این مناطق قرار گرفت، این در حالی است که از زمانی که آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شده علاوه بر سفرهای استانی از مناطق حاشیه‌نشین شهرستان‌ها و استان‌ها بازدید کرده است.

یکی از شعارهای دولت سیزدهم از همان ابتدا، محرومیت‌زدایی از مناطق کمتربرخوردار و کمک به مستضعفان بود که در این راستا و با روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدامات فراوانی در این راستا سرعت گرفته است.

پیش‌تر رئیس جمهور در دیدار با تشکل‌ها و فعالان دانشجویی گفته بود: دولت بنا دارد بر اساس آمایش سرزمینی به صورت عادلانه و متوازن زمینه پیشرفت و آبادانی مناطق مختلف کشور را فراهم آورد؛ چرا که بخش‌هایی از کشور مورد توجه نسبی قرار گرفته و به برخی بخش‌ها توجه کمتری شده است.

آیت‌الله رئیسی به ویژگی‌های اصلی بودجه امسال بر اساس گفتمان دولت پرداخت و اضافه کرد: محور اصلی بودجه ۱۴۰۱ را عدالت‌محوری قرار دادیم و سازوکار لازم برای داشتن عدالت اجرایی در بودجه پیش‌بینی شده است. در این راستا صندوقی در هر استان در نظر گرفته شده است تا منابع حاصل از فروش اموال مازاد دولت و حق مالکانه معادن هر استان در صندوق همان استان واریز شود تا بتوانند با استفاده از آن و نیز کمک دولت پروژه‌های ناتمام استانی خود را تکمیل کنند.

وی تاکید کرد: با انجام سفرهای استانی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آغاز شده است و وزرا و استانداران برای تأمین منابع تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خود نیازی به مراجعه به پایتخت و هیئت دولت ندارند.

از این‌رو دولت سیزدهم، محرومیت‌زدایی و کمک به مستضعفان و حاشیه‌نشینان را در دستور کار قرار داده است و به صورت اختصاصی رئیس جمهور و همراهان وی از این مناطق بازدید به عمل می‌آورند تا علاوه بر کمک به معیشت مردم این مناطق، آبادانی و پیشرفت نیز در مناطق حاشیه‌نشین حاصل شود.

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کشور ناشی از فقر است

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصول‌گرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر رئیس‌جمهور به مناطق محروم غرب تهران اظهار می‌کند: مسئله فقر و فقرزدایی یکی از مأموریت‌های اصلی رئیس جمهور است که این فقر عمدتاً در حاشیه شهرها مشهود است و زیبنده تهران بزرگ نیست که در حاشیه آن شاهد فقر مردم باشیم.

وی ادامه می‌دهد: دیدار با مردم از نزدیک می‌تواند به رئیس جمهور در اتخاذ تصمیمات جدی کمک کند و در سیاست‌گذاری‌ها مسئله فقر را به عنوان مهم‌ترین عاملی که می‌تواند یک جامعه را به انحطاط بکشاند مورد توجه قرار دهد.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با بیان اینکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کشور ناشی از فقر است، می‌افزاید: همان‌گونه که پیامبر (ص) فرمودند، "فقر نزدیک است که مردم را به کفر بکشاند" پس این مسئله مهم است که در تخصیص منابع و بودجه در سال جاری به این مساله توجه جدی کنیم. باید مسئولان شهری و شهرداری در اتخاذ سیاست‌ها مسئله فقر و مقابله با فقر را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح می‌کند: دیدار با مردم به نوعی همدردی است اما اگر پشتوانه‌های برنامه‌ریزی، عملیاتی و بودجه‌ای نباشد اعتماد مردم به نظام از دست می‌رود، از این‌رو هر بازدیدی مطالباتی را ایجاد می‌کند و اگر پشتوانه این بازدیدها رفع نیازهای مردم نباشد آسیب به اعتماد عمومی خواهد زد.

کنعانی‌مقدم با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور به غرب تهران، می‌گوید: بحث فقرزدایی و کاهش مشکلات معیشتی مردم می‌تواند یکی از ثمرات این سفرها باشد به این شرط که دولت در تصمیم سیاست‌های خود به کاهش فاصله طبقاتی و معیشت مردم و به شاخص فلاکت بپردازند که این شاخص‌ها موفقیت دولت در اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها را نشان می‌دهد.

سفرهای ریاست جمهوری زمانی اثرگذار است که برای تحقق وعده‎‌ها تلاش شود

احمد کریمی‌اصفهانی، فعال سیاسی اصول‌گرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر رئیس‌جمهور به مناطق محروم غرب تهران اظهار می‌کند: یکی از شعارها و وعده کاندیداها در زمان انتخابات ریاست جمهوری، موضوع مردمی بودن نظام، ارتباط با مردم و پاسخگویی به خواسته‌های مردم است.

وی ادامه می‌دهد: با دقت نکردن در این موضوعات، مسائل به ضد ارزش تبدیل می‌شود، درست است که در سفرهای استانی رئیس‌جمهور اختیارات کامل و بودجه‌های اقتصادی در اختیار دارد اما برخی از پروژه‌ها باید از ردیف مناسب استفاده کند و قبل از آن بررسی کامل شود که دولت از نظر هزینه با مشکل مواجه نشود.

این فعال سیاسی اصول‌گرا تصریح می‌کند: رئیس جمهور و همراهان وی باید به مسئله پروژه‌ها و بودجه‌های اقتصادی در سفرهای استانی و شهرستانی دقت کافی داشته باشند.

وی اضافه می‌کند: امکانات موجود مربوط به کل نظام و مردم است و باید به صورتی باشد که با عدالت بودجه‌ها هزینه شود. همچنین امکانات در کل کشور باید عادلانه توزیع شود تا رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد.

کریمی‌اصفهانی خاطرنشان می‌کند: گاهی وعده‌ها به دلیل نبود پیگیری و نظارت محقق نمی‌شود؛ تا زمانی که مسئولان وعده‌ای به مردم ندادند مشکلی نیست اما زمانی که وعده‌ای داده می‌شود، مردم آن وعده را مطالبه می‌کنند و اگر در مطالبه پاسخی به آن‌ها داده نشود به ضد ارزش تبدیل خواهد شد.

وی یادآور می‌شود: نباید این گونه باشد که اصل سفر انجام شود اما مسائل موجود مورد پیگیری و نظارت قرار نگیرد؛ لذا سفرها زمانی اثرگذار است که در تحقق آن بکوشیم.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به دستاورهای سفر آیت‌الله رئیسی به غرب تهران می‌‎گوید: دستاوردهای این سفر بسیار است، همچنین مردم از مسئولان توقع دارند که مشکلات برطرف شود.

وی ادامه می‌دهد: برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام به دلیل طولانی شدن مقرون به صرفه نیست، از این‌رو ابتدا باید پروژه‌های نیمه‌تمام، به اتمام برسد و سپس وعده جدید داده شود که در این صورت اثرات خوبی خواهد داشت. در این راستا به نظر می‌رسد تاکنون دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور خوب بوده است.

کد خبر 570546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.